شناسهٔ خبر: 17793 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان مطرح کرد:

نابودی هویت قدیمی شهر بم در بازسازی پس از زلزله/ ایران دارای بیشترین آمار کشته‌شدگان در زلزله بین ۴ کشور آسیایی

پنجمین کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلای طبیعی و طوفان عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما معماران و شهرسازان در ساختمان‌سازی در تهران به خوبی عمل نکردیم گفت: با این وجود در صورت زلزله نماهای ساختمانی در محوطه بیرونی و سازه‌های داخلی بخش درونی ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی محمودی امروز چهارشنبه ۱۴ بهمن در کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان‌های حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان که به ریاست امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه وشهرسازی برگزار شد گفت: زلزله بم فاجعه بسیار بزرگی بود و من اعتقاد دارم اگر زلزله‌ای در تهران رخ دهد با توجه به وضعیت نامناسب معماری و شهرسازی ساختمان‌ها امکان امداد رسانی و کمک بسیار سخت است.

وی با تاکید براین‌که ما معماران و شهرسازان در ساختمان سازی در تهران به خوبی عمل نکردیم گفت: به همین دلیل در صورت وقوع زلزله نماهای ساختمانی در محوطه بیرونی و سازه‌های داخلی بخش درونی ساختمان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به لزوم توجه بیشتر در معماری و شهرسازی اشاره کرد و  درباره روند سیر بازآفرینی شهر بم بعد از زلزله افزود: زلزله بم به بزرگی ۶.۶ ریشتر در ساعت ۵:۴۶ بامداد رخ داد که ۲۶ هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند.

وی افزود: ۶ ماه پس از زلزله ساختمان‌ها دوباره ساخته شدند اما شهرسازی بعد از زلزله هویت بم را پاک کرد و به تدریح این شهر با از دست دادن بافت تاریخی خود مانند سایر شهرها شد.

محمودی افزود: ۱۰ سال پس از زلزله شهر بم به طور کامل هویت قدیمی خود را از دست داد، البته بزرگترین دستاورد گِلی انسان یعنی ارگ بم احیا شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با مقایسه زلزله بم با زلزله کوبه ژاپن گفت: زلزله کوبه در سال ۱۳۷۳ رخ داد اما در زمان احیا ضمن بازسازی مجدد شهر، بافت شهرسازی آن حفظ شد تا خاطرات شهر کوبه قبل از زلزله برای بازماندگان حفظ شود.

وی همچنین به سونامی توهوگو ژاپن در سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) نیز اشاره کرد و افزود: این زلزله چهارمین زلزله بزرگ جهان بعد از سال ۱۹۰۰ میلادی بود. ایران، اندونزی، چین و ژاپن چهار کشوری هستند که بیشترین زلزله از نظر بزرگی در آنها رخ می‌دهد اما تعداد کشته شدگان زلزله در ایران به نسبت بزرگی زلزله در کشور، بیش از ۳ کشور دیگر است.

نظر شما