شناسهٔ خبر: 178061 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دولت چهاردهم و نهضت مدرسه‌سازی

احداث مدرسه وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید و مدیریت دولت چهاردهم تمرکز ویژه‌ای به موضوع توسعه فضاهای آموزشی و جهاد مدرسه سازی دارد. به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، در حال حاضر ۵۰ مدرسه توسط شرکت عمران شهرهای جدید در حال ساخت است و در یک برنامه چهار ساله، ساخت ۲۰۰ مدرسه تحت عنوان نهضت مدرسه‌سازی شهرهای جدید به‌منظور رفع کمبود فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توسعه فضاهای آموزشی و مشخصا مدرسه به عنوان یکی از اولویت‌هایی است که همواره در مجموعه وزارت راه و شهرسازی مورد توجه مسئولان بوده است، همچنانکه در ساخت شهرهای جدید و ایجاد شهرک‌ها و همچنین در برخی از محلات هدف بازآفرینی شهری ایران که فضاهای آموزشی در کنار سایر خدمات روبنایی مورد نیاز ساکنان این بافت‌هاست، این مهم همواره دنبال شده است. وزارت راه و شهرسازی در کنار احداث مسکن و همچنین تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها در تامین خدمات روبنایی همچون ساخت مدارس به عنوان یکی از مراکز تولید علم و دانش و نیاز خانوارهای ساکن در محلات مختلف شهر توجه ویژه داشته است.

دولت چهاردهم نیز در ماه‌های ابتدای کار خود در مهرماه بر این موضوع تاکید دوباره‌ای داشت.

مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه دخترانه دکتر حسن عسکری شیرازی در تهران خطاب به دانش‌آموزان، اظهار کرد که باید کاری کنیم شما خوب بدانید، مهارت پیدا کنید، بتوانید و بخواهید برای کشور افراد موثری باشید. اگر ما خوب کار کنیم و بستر برای آموزش شما فراهم شود، فردای کشور از امروز بهتر خواهد شد.

به دنبال سخنان رییس‌جمهور، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی نیز در نخستین روز سال تحصیلی؛ اول مهر، در مدرسه دخترانه حاج حسین مکتبی و اولاده در منطقه ۱۶ حضور یافت و ضمن نواختن زنگ شروع سال تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی به ویژه در شرکت عمران شهرهای جدید توسعه سرانه‌های خدماتی است و مدارس در اولویت برنامه‌های این شرکت قرار دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی اجازه تغییر کاربری مدارس را نمی‌دهد، گفت: علاوه بر شهرهای جدید در شهرهای دیگر نیز باید در برابر درخواست تغییر کاربری از مدارس مراقبت کنیم.

در موضوع احداث مدارس نیز شرکت عمران شهرهای جدید در راستای برنامه‌های کلان وزارت راه و شهرسازی، گام‌های مهمی برای توسعه فضاهای آموزشی در شهرهای جدید کشور برداشته است.

شهرام ملکی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با توجه به رشد سریع جمعیت در شهرهای جدید، که ناشی از جمعیت‌پذیری طرح‌های مسکن حمایتی است، نیاز به زیرساخت‌های روبنایی و اجتماعی، به‌ویژه فضاهای آموزشی، به شدت احساس می‌شود بخشی از برنامه‌های آن شرکت را در خصوص ساخت مدارس اعلام کرده و گفته است: در حال حاضر ۵۰ مدرسه توسط شرکت عمران شهرهای جدید در حال ساخت است و در یک برنامه چهار ساله، ساخت ۲۰۰ مدرسه جدید تحت عنوان نهضت مدرسه‌سازی شهرهای جدید به‌منظور رفع کمبود فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته ملکی، مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید، ساخت مدارس را طی این دولت و به‌منظور تأمین نیازهای فوری آموزشی و فراهم کردن بستری مناسب برای تربیت نسل‌های خلاق و تحصیلکرده که پشتوانه شهروندی شهرهای جدید خواهند بود، پیگیری می‌کند.

در این زمینه، سعی بر این است تا این مدارس بر اساس استانداردهای روز طراحی و ساخته شوند تا فضایی مناسب برای رشد و پرورش استعدادهای دانش‌آموزان ایجاد کنند. هدف از این پروژه‌ها نه‌تنها رفع نیازهای فوری جمعیت در حال رشد، بلکه ایجاد زیرساخت‌های پایدار برای آینده این شهرها است.

نهضت مدرسه‌سازی در شهرهای جدید به عنوان بخشی از چشم‌انداز بلندمدت برای بهبود کیفیت زندگی در این شهرها، پاسخی به نیاز مبرم این مناطق به فضاهای آموزشی است و در عین حال، نقشی حیاتی در تربیت نسلی ایفا می‌کند که به‌عنوان شهروندان آینده، مسئولیت توسعه و پیشرفت کشور را بر عهده خواهند داشت. تربیت نسل خلاق، پویا و آینده‌ساز توسط متولیان امر آموزش و تعلیم و تربیت هدف نهایی این پروژه‌هاست.