شناسهٔ خبر: 17813 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اخبار حوزه ریلی کشور در هفته‌ای که گذشت:

برنامه سالانه ارپ برای ۱۰۰ میلیون سفر ریلی در ایران/ تأکید بر ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در تهران/ بهره‌برداری از ۱۴ پروژه ریلی در دهه فجر

ریل قطار مذاکره با فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها درخصوص تامین ناوگان سریع‌السیر ریلی٬ تأکید بر ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در تهران و بهره‌برداری از ۱۴ پروژه ریلی در دهه فجر از مهم‌ترین اخبار ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

در سفر به ایتالیا با نخست وزیر ایتالیا برای دریافت تسهیلات ترجیحی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت ریلی مذاکراتی صورت دادیم. قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان در حال ساخت است که قرارداد آن با چین منعقد شده و با توجه به اینکه این نخستین قطار سریع‌السیر در ایران با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است قرار شد طی مذاکره با ایتالیایی‌ها یک شرکت مشترک ایجاد می‌کنیم تا بر این تکنولوژی یک نظارت دقیق صورت گیرد و مهندسان ما بر این تکنولوژی مسلط شوند.

با فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها درخصوص تامین ناوگان ریلی نیز مذاکره شد که موضوع بسیار مهمی است.

هنوز قطارهایی داریم که ۵۰ سال از عمر آنها می‌گذرد. باید در حوزه مسافر حداقل ۲۸۰۰ واگن جدید وارد ناوگان شود که هر ناوگان با خدمات ناقله حدود ۴ میلیارد دلار هزینه نیاز دارد.

برای استفاده از ظرفیت ترانزیت کشور باید حداقل سالانه ۵۰ میلیون تن بار سالانه از کشور ترانزیت کنیم که با فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها  نیز در حوزه تامین ناوگان به روش اجاره به شرط تملیک مذاکره شد.

طی مدت اخیر ۱۵۰ واگن جدید خرید کردیم که حدود ۶۰ واگن وارد شده است. در این زمینه مذاکراتی با شرکت‌های تولید لکوموتیو و واگن از جمله زیمنس صورت گرفت تا بتوانیم طی بازه ۳ تا ۵ ساله بخش عمده‌ای از ناوگان ریلی را نوسازی کنیم.

سرعت حرکت قطارهای حومه‌ای باید بسیار بیشتر از مترو باشد چراکه مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کند و مسافر باید سریعتر جابه‌جا شود همچنین لازم است تعداد ایستگاه‌ها  نیز در قطارهای حومه‌ای در مقایسه با مترو کمتر باشد.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن

همایش ریل‌پایه خداحافظی با شهرسازی خودرو محور بود.

برای داشتن یک حمل و نقل یکپارچه باید شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی ادغام شوند.

طرح مصوب ساخت ایستگاه راه‌آهن در تهران‌پارس هیچ گاه اجرایی نشد.

طرح مهندسان مشاور خارجی در ساخت متروی تهران اجرایی نشد و طراحی فعلی در ایستگاه صادقیه و اتصال خط یک به پرند و فرودگاه امام مورد تأیید هیچ مشاور خارجی نیست.

مهرداد تقی‌زاده مشاور مدیرعامل راه‌آهن و دبیر نخستین همایش شهرسازی ریل‌پایه

متولی قطارهای حومه‌ای در دنیا راه‌آهن ملی کشورها هستند.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی

هر ایستگاهی بخواهد در تهران ساخته شود باید در شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون‌های عالی طرح تفصیلی یعنی کمیسیون ماده ۵ درباره آن تصمیم‌گیری شود.

شورای عالی معماری شهرسازی آمادگی دارد ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در تهران را بررسی کند.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است و قرار گرفتن خطوط ریلی مشهد- سرخس و مشهد-نیشابور در مناطق فرونشست نگران‌کننده است

باید مناطق فرونشست و ترَکها را تقویت کنیم و میزان تردد قطار در این مسیرها را کاهش دهیم.

رحمت الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی

حمل و نقل حومه‌ای متولی درستی ندارد و این‌که شخص وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که این مسئولیت را قبول می‌کند بسیار ارزشمند است.

طبق مطالعاتی که انجام شده اگر به حمل و نقل حومه پرداخته شود آمار بسیاری از بزه‌های اجتماعی کم می‌شود و اگر این حجم از مسافر دارای یک حمل و نقل ریلی مناسب شود بسیاری از معضلات کاهش می‌یابد.

خدایی قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

در حال حاضر ۲۲ مسیر حومه‌ای ریلی در کشور وجود دارد که در برخی از مسیرها ۴ یا ۵ قطار به صورت روزانه سیر و حرکت دارند.

عملیات اجرایی پروژه برقی‌کردن قطار مشهد- تهران با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی روز شنبه ۱۷ بهمن در مشهد آغاز می‌شود.

سعید محمدزاده معاون معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

اقدامات مهمی در جهت توسعه سیر برای قطارهای حومه‌ای در حال پیگیری است که ساخت دو خط مجزا برای مسیر حومه‌ای تهران-گرمسار، ۴ خطه کردن مسیر تهران-کرج و اجرای مجموعه‌ای از پروژه‌ها افزایش ظرفیت و ارتقای سرعت سیر برای مسیر تهران-قم از جمله این اقدامات است.

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

ساختمان‏‌های ایستگاه‌‏های راه‌آهن به عنوان بخشی از میراث معاصر معماری صنعتی ایران محسوب می‌شوند.

اریک دوسیو رئیس بخش توسعه اقتصادی شرکت "ارپ فرانسه" در خاورمیانه

سفرهای ریلی در ایران باید از ۲۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون سفر در سال افزایش یابد.

نوسازی و بهسازی ایستگاه راه‌آهن تهران با استفاده از ۱۶۵ هکتار اراضی در نزدیکی ایستگاه انجام می‌شود.

ارپ در خصوص ساخت ایستگاه جدید راه‌آهن در تهران مطالعات خودش را آغاز کرده است.

یوسف گران پاشا مدیر كل راه آهن شمال (ساری)

کار بازسازی و بهسازی ايستگاه‌های راه‌آهن ساری، نكا، بهشهر و قائمشهر پایان یافت.

به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی؛

۱۴ پروژه ریلی در حوزه‌های قطار حومه‌ای٬ خط و سازه‌های فنی٬ ارتباطات و علایم الکتریکی٬ ساختمان و تأسیسات و خدمات ایستگاهی با اعتباری بالغ بر ۲۳۲۹ میلیارد ریال و ۱۲ میلیون یورو به بهره‌برداری می‌‌رسد.

نظر شما