شناسهٔ خبر: 17816 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیرراه و شهرسازی:

گره خوردن شهرسازی با اقتصاد زمین به نفع هیچ كس نیست

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه به دلیل تورم به وجود آمده، بسیاری از مردم سرمایه‌های خود را در بخش زمین انباشت می‌كنند كه این مسئله به مرور زمان مشكلات بسیاری همچون دامن زدن به اختلافات طبقاتی و غیر واقعی كردن قیمت زمین‌ها ایجاد می‌كند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، پیروز حناچی در همایش بررسی مسائل شهرسازی و معماری با موضوع مناسب سازی معابر عمومی برای معلولان که در سرسرای شهید هاشمی استانداری خوزستان در اهواز برگزار شد اظهار کرد: هم اکنون هزینه‌های جاری سرباری روی دوش شهر ایجاد کرده که هر ارزشی را در آن شهر تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی که دخل و خرج شهرها باهم همخوانی نداشته باشد نه میراث فرهنگی و نه باغات را نمی‌توان حفظ کرد و هر ارزشی را که می‌توان از آن سال‌ها تولید ثروت کرد از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون چیزی بیشتر از سهم خودمان از آینده شهر مصرف می‌کنیم افزود: با این وجود ما در گردونه چرخه غلطی قرار می‌گیریم که برای درآمد زایی باید به صورت دائم منابع خود را بفروشیم.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون تمامی شهرداری‌ها با نیروهای انباشته در شهرها روبه‌رو هستند که شاید با 10 درصد این نیروها و کیفی کردن آنها بتوان شهر را بهتر اداره کرد اما هزینه جاری سنگین فرصت فکر کردن را از شهرداری‌ها می‌گیرد.

حناچی با بیان اینکه باید آنقدر منابع درآمدی پایدار در شهرها ایجاد شود که نیازی به درآمد ساخت و ساز نباشد گفت: ارزش واقعی تراکم در هر شهر معادل ارزش زمین در همان نقطه است اما آیا اکنون فروش به صرفه است؟ آیا می توان با اجازه ساخت 100 متر مربع اجازه آزادسازی 100 متر مربع زمین را گرفت؟ بی دلیل نیست که در دنیا برای اداره امور شهر این راه را انتخاب نکرده اند.

وی بیان کرد: در سطح دولت منابع ملی پایدار که بخشی از مالیات‌های محلی است باید به شهرداری‌ها اختصاص یابد و البته شهرداری‌ها نیز باید ابتکار عمل داشته و در تامین منابع سالم جدید که حداقل عارضه و حداکثر بهره‌وری را داشته باشد تلاش کنند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت پل طبیعت تهران گفت: ساخت پل طبیعت تهران یک رقابت معماری بین تمامی پل سازان کشور بود که اکنون بازدید از آن از برج میلاد هم بیشترشده، و جایی که مردم حضور پیدا می‌کنند یک درآمد برای شهرداری است و ما باید در شهرهای خود تولید ثروت و ایجاد جاذبه را در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داد: این که شهرهای خود را با ساختمان‌های کوتاه و بلند پر کنیم یک هنر نیست بلکه نشان دهنده نبود انضباط در شهرها است.

حناچی با اشاره به روند پیگیری طرح‌های جامع در استان‌ها و تاخیر در انجام این طرح‌ها گفت: این طرح‌های جامع در کارگروهی با حضور شورای شهر، شهرداری‌ها، شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی شهرسازی پیگیری می‌شود که در زمینه طرح‌های توسعه و عمران اهواز نیز با جدیت پیگیر هستیم و امید است بزودی این طرح‌ها به شورای عالی بیاید.

وی با بیان اینکه بستن شهرها صرفا به اقتصاد زمین و هدایت مردم به سمت اقتصاد زمین به سود هیچکس نیست افزود: به دلیل تورمی که در کشور وجود دارد مردم به سمت اقتصاد زمین سوق پیدا کرده اند اما هم اکنون علاوه بر تقاضای موثری که در جامعه وجود دارد یک تقاضای کاذبی هم ایجاد شده است.

وی اظهارکرد:هم اکنون در کشور، احداث مسکن خیلی بیشتر از حد نیاز است اما همواره آنهایی که مسکن دارند بی مسکن می‌مانند و آنهایی که درآمد بالایی دارند تعداد واحدهای بیشتری را صاحب می‌شوند و در عمل به فاصله فقر و غنا دامن می‌زده، و قیمت زمین‌ها را در شهرها غیر واقعی کرده‌ایم.

حناچی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های جاری دولت کنترل تورم را نیز به دنبال دارد گفت: امید است دولت تدبیر و امید سیاست‌هایی را که ریشه آنها در افزایش تولید در کشور است بکار گیرد که یکی از این اقدامات کوچک کردن بدنه دولت است.

وی همچنین به بحث مناسب سازی در فضاهای عمومی برای معلولان اشاره کرد و افزود: ساختار شهرها باید بر اساس نیاز همه شهروندان از جمله معلولان باشد، اما متاسفانه امروزه برخی تصور می‌کنند معلول کسی است که در حوزه‌های اجتماعی حضور پیدا نکند.

در این همایش یک روزه جمعی از مسئولان خوزستان و شهرداران سراسر خوزستان حضور داشتند./

نظر شما