فرهاد پرورش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد اخیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برای خرید هواپیماهای کوتاه برد گفت: مذاکرات ما با شرکت ATR برای خرید هواپیماهای کوتاهبرد از مدتها قبل از اجرای برجام با هدف توسعه عملیات پروازی فرودگاههای مناطق کمتربرخوردار و مسیرهای پروازی کوتاه آغاز شده بود.
وی افزود: بعد از مذاکرات در نهایت تفاهم نامه اولیه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد ATR72-600 با این شرکت انجام شد که قرار است ۲ تا ۴ فروند از این هواپیماها از اواخر سال۲۰۱۶ میلادی به ایران تحویل داده شود. ضمن اینکه قرار است در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در هر سال 8 فروند از این هواپیما ها به شرکت هواپیمایی هما تحویل شود.
خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR دیگر در صورت نیاز
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما اظهار کرد: علاوه بر ۲۰ فروند فعلی، اگر شرایط فراهم شود ۲۰ فروند دیگر از این نوع هواپیماها از شرکت ATR خریداری خواهد شد.
پرورش درباره تامین مالی این هواپیماها نیز گفت: منابع خرید این هواپیماها توسط خود شرکت ATR و بانکهای اروپایی تامین میشود که به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار ایران قرار میگیرد به نحوی که هواپیماها ابتدا به صورت اجاره در اختیار شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی خواهد بود و بعد از پرداخت کامل اقساط، مالکیت آن به ایرانایر واگذار میشود.
تامین مالی هواپیماهای ATR توسط شرکت فروشنده و بانکهای اروپایی
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما تامین مالی این هواپیماها توسط شرکت فروشنده و بانکهای اروپایی را از ویژگیهای قرارداد با ATR و قرارداد خرید ۱۱۸ فروند از شرکت ایرباس عنوان کرد و گفت: هواپیما از نیازهای مهم کشور و به طور خاص صنعت هوانوردی است از طرفی دولت و صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه هواپیما با محدودیت مواجه هستند بنابراین بهترین روش پرداخت، تامین فاینانس از طرف شرکت فروشنده و بانکهای اروپایی بود.
وی با بیان اینکه این روش تامین مالی در دنیا نیز معمول و مرسوم است گفت: همه ایرلاینهای دنیا از طریق بانکها فاینانس مورد نیاز را تامین میکنند و این امکان تاکنون در ایران فراهم نبود که با رفع تحریمها و اجرای برجام این نوع روش تامین مالی میسر شد.
پرورش با اشاره به اینکه ۹۰ درصد پروازهای داخلی در ۱۰ فرودگاه اصلی کشور انجام میشوند گفت: این در حالی است در حدود ۶۰ فرودگاه کشور فقط ۱۰ درصد پروازهای داخلی عملیاتی هستند بنابراین بسیاری از فرودگاههای کشور به دلیل نبود هواپیماهای مناسب مسیرهای کوتاه، به صورت بهینه فعال نیستند چراکه تعداد هواپیماهای با ظرفیت مسافری ۶۰ تا ۱۰۰ نفره در کشور بسیار کم است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما افزود: از طرف مردم، استانداران، نمایندگان مجلس و سایر مقامات استانی همیشه درخواستهای زیادی برای فعال کردن یا افزایش تعداد پروازهای فرودگاههای مناطق مختلف کشور و فرودگاههای شهرهای کوچک وجود داشت که نیاز به هواپیماهای کوتاهبرد بود.
اجرای طرح پروازهای درون استانی در ایران با ورود هواپیماهای ATR
پرورش با اشاره به اجرای طرح پروازهای درون استانی تحت عنوان هاب اند اسبوک در دنیا، از اجرای این طرح در ایران با دستور وزیر راه و شهرسازی خبرداد و گفت: بر اساس این طرح پروازهای درون استانی راهاندازی میشود به طوریکه پروازهای شهرستانهای دارای فرودگاه با مرکز استان مربوطه برقرار میشود که لازمه راهاندازی این پروازها داشتن هواپیماهای کوتاهبرد با ظرفیت کوچک مانند هواپیماهای کوچک ATR است.
مدیرعامل جمهوری اسلامی ایران(هما) هواپیماهای امبرائر و بمباردیه را از جمله هواپیماهای مناسب برای پرواز در مسیرهای کوتاه عنوان کرد و گفت: هواپیماهای ATR نیز برای فرودگاههای کوچک و مسیرهای کوتاه طراحی شده، مصرف سوخت این هواپیماها کمتر از جت است، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوچک را دارند و امکانات فرودگاهی زیادی برای آنها نیاز نیست.
پرورش با بیان اینکه هواپیماهای ATR از گذشته در ایران موجود بوده و آزمایش شده است گفت: این هواپیماها برای پروازهای کوتاه ۳۰ دقیقه تا یکساعت در مسیرهای کوتاه بسیار مناسب هستند.از همین رو در نظر است با دریافت این هواپیماها در مرحله اول مناطق اصلی در کشور مانند خراسان، کرمان ، فارس وکردستان برای راهاندازی پروازهای درون استانی انتخاب شوند. ضمن اینکه این هواپیما برای منطق نفت خیز ایران نیز بسیار مناسب خواهند بود/
نظر شما