شناسهٔ خبر: 17853 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با همکاری سازمان راهداری و مرکز تحقیقات صورت می‌گیرد

اجرای سامانه مديريت روسازی (PMS) به منظور کاهش هزینه‌های عمرانی/ اولویت‌بندی جاده‌ها بر اساس نیاز به اصلاحات، ترمیم و بهسازی

آسفالت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای «سامانه مدیریت روسازی (PMS)» را با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برای اعمال مدیریت علمی و تخصصی ترمیم، بهسازی و اصلاح روکش آسفالت شبکه راه‌های کشور تا پایان امسال اجرایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای «سامانه مدیریت روسازی (PMS)» را با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برای اعمال مدیریت علمی و تخصصی ترمیم، بهسازی و اصلاح روکش آسفالت شبکه راه‌­های کشور تا پایان امسال اجرایی می‌کند.

بر اساس این گزارش، بخشی از نتایج اجرای این طرح شامل «ارزيابی كارا و مؤثر وضعيت موجود شبكه روسازی راه‌ها و پيش‌بينی عملكرد و عمر مفيد روسازی‌ها»، «هماهنگی كليه فعاليت‌های طرح»، «ساخت و نگهداری روسازی راه»، «ارزيابی سياست‌ها، استاندارد‌ها و برنامه‌های ساخت، ترميم و نگهداری روسازی ‌را‌ه‌ها»، «اولويت‌بندی فعاليت‌های ساخت، ترميم و بازسازی روسازی‌ها»، «تخصيص بهينه بودجه و نيز بهينه‌سازی سرمايه‌ها در فعاليت‌های تعمير و نگهداری»، «صرفه‌جويی اقتصادی ناشی از كاهش هزينه‌های ساخت و نگهداری» و «امكان انتخاب بهترين زمان و روش ترميم و نگهداری» می‌شود که با اجرای صحیح سامانه مديريت روسازی راه‌ها در کشور، تحقق آن امکان‌پذیر خواهد بود.

گفتنی است پروژه سامانه مديريت روسازی راه‌ها در كشور بنا به درخواست و نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل‌ جاده‌ای و با همکاری مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي انجام میشود که اين پروژه با هدف افزايش عمر و عملكرد روسازیهای آسفالتی و تأكيد بر مديريت روسازی، مشتمل بر نتایج ارزيابي وضعيت روسازی راه‌ها، پيش‌بينی وضعيت روسازی، مديريت در سطح شبكه و گام بعد مديريت درسطح پروژه، در حال انجام است.

بر همین اساس اطلاعات شبكه روسازی در مجموعه بانك داده‌ها قرار می‌گيرد. با ارزيابی وضعيت روسازی و پيش‌بینی آن در آینده، نيازهای مالی در دو سطح شبكه و پروژه تحليل می‌شود. اين دو سطح از مديريت مکمل يكديگر بوده و بايد در ارتباط مستقيم با يكديگر قرار داشته باشند.

قابل ذکر است پروژه سامانه مديريت روسازی (PMS)، اولين سامانه‌ای است كه در مديريت و نگهداری روسازی راه‌ها، با در نظر داشتن مباحث طراحی، اجرا و نگهداری راه‌ها در كشور در حال پیاده‌­سازی است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌­ای و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این پروژه را به عنوان اولویت مهم کاری خود قرارداده‌­اند. پروژه سامانه مديريت روسازی (PMS) در حال حاضر و در برنامه سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ با استفاده از پتانسیل موجود، در حال پیاده­‌سازی در سطح شبکه راه­‌های شریانی کشور است./

نظر شما