به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، علیرضا سیاهپور، مدیرکل دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: در نیمه نخست سالجاری ۱۰ دستگاه پل خرپایی موقت برای استفاده در شبکه راهها با هدف مدیریت بحران و ارتقای پایداری ملی در برابر بحرانهای طبیعی تهیه و به ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانها تحویل داده شده است.
وی با بیان اینکه پلهای موقت مذکور از جمله سازههای مهمی هستند که در بسیاری از موقعیتهای بحرانی و اضطراری اهمیت دارند، گفت: طراحی خاص، قطعات مجزا و شبیه به هم، قابلیت نصب سریع، جابهجایی آسان و تحمل بارهای سنگین، وزن سبک، مقاومت بالا، طول عمر مناسب، قابلیت سازگاری با محیط، قابلیت استفاده در انواع محیطهای جغرافیایی از جمله مناطق کوهستانی، رودخانهای، جنگلی و شهری و مقاومت در برابر خوردگی از مزایای این پلهاست.
سیاهپور با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی منجر به افزایش فراوانی و شدت بارندگی و سیلابهای ناشی از آن در سالیان اخیر شده است، گفت: این سیلابها و دیگر بلایای طبیعی نظیر زلزله، سیل، رانش زمین و طوفان میتواند باعث ایجاد آسیب به پلهای موجود در شبکه راههای کشور، انسداد مسیر و خسارت مالی و جانی به کاربران جادهای شود، در چنین شرایطی پلهای خرپایی موقت با سرعت نصب بالا میتواند به بازگرداندن جریان ترافیک، انتقال منابع امدادی و جابجایی افراد کمک کند.
وی بیان کرد: در نیمه نخست سال جاری، ۱۰ دستگاه پل خرپایی فلزی مقاوم در برابر خوردگی (با فولاد پرمقاومت ST۵۲) با طول دهانه ۴۵ متر و عرض مفید سواره رو سه متر از محل اعتبارات مدیریت بحران با استفاده با از ظرفیت فنی و توان تولید داخل کشور تهیه و برای مدیریت بحران و ارتقای پایداری ملی در برابر بحرانهای طبیعی، انسان ساز و تهدیدات خارجی به ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای استانهای ایلام، کرمان، اصفهان، مرکزی و سیستان و بلوچستان تحویل داده شده است.
گفتنی است، پلهای مذکور ضمن استفاده در شبکه راهها، در عملیات نظامی و امدادی نیز کاربرد دارند و تأمین آنها تأثیر بسیار زیادی در ارتقای تابآوری شبکه حملونقل کشور دارد و فرآیند ساخت و تأمین تعداد بیشتری از این پلها نیز در سال جاری ادامه دارد.