شناسهٔ خبر: 178971 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

ارز آوری سالانه ۲ میلیارد دلار با صادرات قیر

محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه شانزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات ۸ تا ۱۰ آبان برگزار می‌شود، گفت: ارزآوری صنعت قیر برای کشور بین یک تا ٢ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور محمد مهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فریدون مقدس‌نژاد دبیر علمی همایش، سیعد احمدی رییس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات و با حضور خبرنگاران در سالن حامی آن مرکز برگزار شد.

محمد مهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه این همایش از ۸ تا ۱۰ آبان در محل مرکز تحقیقات و با حضور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، انجمن قیر و فعالان بخش خصوصی قیر و آسفالت برگزار خواهد شد به تشریح برخی از اقدامات مرکز پرداخت.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه ۴۹ درصد قیر تولیدی سالانه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و ۲۰ درصد قیر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصرف می شود موضوع مدیریت یکپارچه توزیع و تقسیم‌بندی قیر تهاتری در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

حیدری با تاکید بر اینکه از دهه قبل موضوع کیفی‌سازی قیر در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطالعه و پیگیری شد، گفت: در سال‌های گذشته کیفی‌سازی در این زمینه با دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر، تهیه نقشه پهنه بندی شاخص برودتی و تدوین ضوابط و مقررات انجام شده است.

ارز آوری سالانه ۲ میلیارد دلار با صادرات قیر

وی تصریح کرد: محصول قیر محصول ارز آوری در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند سالانه برای کشور ارزی آوری یک تا ۲ میلیاردی داشته باشد. در تلاش هستیم تا میزان مصرف قیر را با فناوری‌های نوین در آسفالت کم کنیم تا بتوانیم به صادرات قیر و ارز آوری به کشور کمک کنیم.

حیدری افزود: در حال حاضر ۵.۵ تن قیر در کشور تولید می‌شود که ٢.۵ میلیون تن در کشور مصرف می شود و ٣ میلیون تن دیگر آن به صادرات می‌رسد و معمولا صادرات قیر کشور به کشورهای آفریقا، حاشیه خلیج فارس، هند و چین است.

به گفته وی، یکی از مشکلات صادرات قیر در حال حاضر، مشکلات مربوط به تعهد ارزی است که امیدواریم راهکاری را وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در نظر گرفته شود. 

بهینه سازی مصرف قیر در دستور کار است

حیدری موضوع نگهداری راه‌ها را از دیگر موضوعات مهم در مجموعه وزارت راه و شهرسازی برشمرد و توضیح داد: نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم و موضوع بهینه‌سازی و نگهداری راه های موجود در کشور با استفاده از فناوری های نوین  در حوزه قیر و آسفالت با روش های نوین در حال آزمایش و انجام است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به محدودیت منابع بر بهره مندی از روش‌های نوین برای نگهداشت راه ها تاکید کرد.

به گفته وی راه اندازی آزمایشگاه تسریع شده روسازی در کشور از جمله اقدامات مهمی است که در حال پیگیری است و در اینباره تامین اعتبار مناسبی از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

فریدون مقدس‌نژاد دبیر علمی شانزدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات نیز در این نشست با بیان اینکه در این دوره از همایش از بهترین متخصصان استفاده شده است بر تقویت همکاری دانشگاه، صنعت و شرکت های فناور که از روش های نوین بهره می گیرند تاکید کرد.

دبیر علمی شانزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات ادامه داد: نگهداری راه ها در کشور سالانه به ۲۸۰ هزار میلیاردتومان سرمایه نیاز دارد که در سال گذشته حداکثر ۱۰ هزار میلیاردتومان به این مهم اختصاص یافت. بنابراین باید این فاصله را کم کنیم تا بتوانیم راه های کشور را بهبود بدهیم و به اهداف کلان دولت برای توسعه راه ها جامه عمل بپوشانیم.

مقدس‌نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون در بهره‌مندی از فناوری‌های نوین موانعی وجود دارد بر رفع موانع تاکید کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش علاوه بر تبادل تجربیات، تقویت بخش صنعت و دانشگاه، استفاده از توانمندی دانشگاهیان است.