شناسهٔ خبر: 17911 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد:

ابلاغ برنامه اجرایی «تعدیل شرایط ثبت نام مسکن مهر» تا پایان هفته/ تکمیل ساخت بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر/ سامانه ثبت‌نام مسکن مهر هیچ‌گاه بسته نشد

احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از واگذاری ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری در کشور به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: هیچ واحدی بدون تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی در کشور به متقاضیان تحویل داده نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد اصغری مهرآبادی امروز یکشنبه ۱۸ بهمن با حضور در استودیو شبکه خبر درخصوص وضعیت پروژه‌های مسکن مهر در کشور و همچنین مجموعه واحدهای افتتاحی در دهه فجر سال جاری اعلام کرد: تا پایان دهه فجر سال ۹۴ نزدیک به ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور افتتاح می‌شود که واحدهای استان‌های کرمانشاه، قزوین، گلستان و سمنان و شهر جدید پرند نمونه‌هایی از واحدهای باقیمانده در هفته جاری خواهند بود.

مهرآبادی با تأکید براینکه قطعا تا پایان سال حدود ۱۵۰ هزار واحد از سایت مسکن مهر کل کشور به افتتاح می‌رسد و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد گفت: ادارات کل راه و شهرسازی در استان‌ها تعداد بیشتری را برای افتتاح اعلام کرده بودند ولی پس از بررسی‌های انجام شده و مشاهده نواقصی در خدمات روبنایی و زیربنایی تعدادی از آنها را لغو کردیم چراکه تأمین تمامی امکانات و خدمات در مرحله اول و تحویل واحدها در مرحله دوم اصلی‌ترین سیاست وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مهر به شمار می‌رود.

وی ضمن اشاره به این مطلب که متأسفانه درحال حاضر امکانات رفاهی در حد نیاز پروژه‌ها در سطح کشور موجود نیست گفت: هم‌اکنون برای پروژه‌های مسکن مهر کشور حدود دوهزار و ۲۵۰ باب مدرسه نیاز داریم که با توجه به تنگناهای مالی فعلی، وزارت آموزش و پرورش موفق به ساخت آنها نشده است. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در این بخش شروع به ساخت ۴۴۰ باب مدرسه کرد که تاکنون ۱۷۰ واحد آن افتتاح شده و مابقی نیز همزمان با تحویل پروژه‌ها به افتتاح خواهد رسید.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر همچنین با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از واحدها به متقاضیان تحویل داده شده ولی به دلیل کمبود امکانات امنیتی و آموزشی خالی از سکنه هستند افزود: با توجه به این شرایط وزیر راه و شهرسازی طی بخشنامه‌ای به استانداری‌ها در سطح کشور اعلام کرد که در صورت تأمین دو سوم اعتبار ساخت خدمات روبنایی در سراسر استان‌ها، وزارت راه و شهرسازی یک سوم باقیمانده آن را تأمین خواهد کرد تا هرچه زودتر این مهم نیز انجام شود.

مهرآبادی در ادامه از آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۰۵ باب مسجد و ۵۱ کلانتری در سایت مسکن مهر کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰۰ باب مسجد و ۲۲ واحد کلانتری در این مناطق به بهره‌برداری رسیده که پنج مورد دیگر نیز در دهه فجر سال جاری در تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین اضافه کرد: از دو میلیون  و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر کشور که در دست احداث بوده و قرارداد مشارکت آن با بانک‌های عامل منعقد شده است، تا امروز بالغ بر یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد آن به اتمام رسیده و حدود ۳۷۰ هزار واحد دیگر نیمه تمام است که از این تعداد نیز ۲۰۵ هزار واحد در مرحله نازک‌کاری و ۹۵ هزار واحد در مرحله سفت‌کاری گزارش شده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه سخنانش اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۷۵ هزار واحد از واحدهای مسکن مهر کشور دارای مشکل بوده که به دلیل جانمایی نادرست و یا عدم پرداخت سهم‌آورده‌های مردمی و کمبود اعتبار راکد و یا فاقد متقاضی هستند.

مهرآبادی در این خصوص اضافه کرد: دولت با توجه به این رقم چشمگیر، تدابیری را برای رفع مشکلات این واحدها اندیشید که افزایش تسهیلات بانکی از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان، تأمین اعتبارات مورد نیاز از محل فروش اراضی، فروش پروژه‌ها به سازندگان و انبوه‌سازان و تبدیل آنها به قراردادهای خودمالک و همچنین تعدیل شرایط ثبت نام متقاضیان نمونه‌ای از این موارد به شمار می‌رود.

ابلاغ برنامه اجرایی «تعدیل شرایط ثبت نام مسکن مهر» تا پایان هفته

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درخصوص مصوبه اخیر دولت در خصوص تعدیل شرایط ثبت‌نام بیان کرد: به منظور رفع مشکل برخی واحدهای بدون متقاضی در کشور چهار شرط تأهل، ۵ سال سکونت در محل، عدم برخورداری از مالکیت شخصی از ابتدای سال ۱۳۸۴ و همچنین عدم بهره‌مندی از تسهیلات دولتی از ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ تاکنون از سوی دولت تعدیل شد که هم‌اکنون برنامه‌های اجرایی و تنظیم ضوابط آن از سوی تیم اجرایی وزارت راه و شهرسازی درحال انجام است که تا پایان هفته جاری برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه استان‌های خوزستان، اصفهان، گیلان، البرز و شهرهای جدید رامین و شیرین‌شهر دارای بیشترین تعداد واحدهای بدون متقاضی هستند افزود: امید است با تدابیر اندیشیده شده در این خصوص هرچه زودتر مشکل سایر واحدها رفع شده و پرونده مسکن مهر در کل کشور بسته شود.

سامانه ثبت‌نام مسکن مهر باز است

مهرآبادی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: سامانه ثبت‌نام مسکن مهر همچنان باز بوده و هیچ‌گاه بسته نشده است، در دولت جدید نزدیک به ۲۲۲ هزار نفر برای نخستین بار ثبت‌نام کرده و ۹۵ هزار نفر از انصراف‌دادگان مجددا برای دریافت واحدهای مسکن مهر در سایت ثبت‌نام کردند.

وی در این‌باره افزود: در شرایط جدید و واگذاری ۷۵ هزار واحد باقیمانده نیز مردم می‌توانند پس از اجرایی شدن این ابلاغیه جدید از طریق سامانه ثبت‌نام مسکن مهر تقاضای خود را به ثبت رسانده تا پس از بررسی شرایط و تأیید صلاحیت‌شان به مراحل بعدی انتقال یابند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در پایان کمبود اعتبارات را اصلی‌ترین مشکل روند کند ساخت و تحویل پروژه‌های مسکن مهر در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده نزدیک به پنج‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل سایت مسکن مهر کشور نیاز است که با توجه به این تنگناهای مالی وزارت راه و شهرسازی پروژه‌ها را زنده نگه داشته و تمام تلاش خود برای پایان واحدها را داشته است که امید است با همکاری تمامی سازمان‌های دولتی و پرداخت به موقع سهم‌آورده‌های مردمی پرونده مسکن مهر در کل کشور بسته شود./

نظر شما