شناسهٔ خبر: 17926 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی مطرح کرد

لزوم بازنگری به قوانین نظام‌مهندسی ساختمان/ ادامه بلندمرتبه‌سازی در تبریز با تمرکز بر حفظ هویت شهری/ ضرورت تقویت جایگاه بخش‌خصوصی در آیین‌نامه جدید نظام مهندسی

علی طوماری رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی ضمن انتقاد از برخی قوانین دست و پاگیر در آیین‌نامه نظام‌ اداری‌ کنترل مقررات‌ملی ساختمان و لزوم بازنگری به قوانین نظام‌مهندسی ساختمان گفت: پیشنهاد می‌کنم در بازنویسی آیین‌نامه جدید به بخش‌خصوصی توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، علی طوماری ضمن انتقاد از برخی قوانین دست و پاگیر در آیین‌نامه نظام اداری‌ کنترل مقررات‌ملی ساختمان، درباره نقاط قوت و ضعف پیش‌نویس این آیین‌نامه گفت: هر قانونی پس از چند سال نیاز به بازنگری دارد، بدیهی است قانون نظام‌مهندسی ساختمان هم از این قانون مستثنا نیست؛ بخصوص آن‌که قانون نظام‌مهندسی ساختمان ما مصوب ۲۰ سال پیش است و حتما نیاز به تغییر دارد. قوانینی که اکنون در کشورهای پیشرفته در حال اجراست مطابق نیازهای روز مردم  آن کشورها در حوزه ساخت وساز است.

طوماری در ادامه به برخی از مشکلات این قانون پرداخت و اضافه کرد: هر قانونی مزایا و معایب خودش را دارد و روشن است که در حین کار این نقاط قوت وضعف مشخص می‌شود. در حال حاضر ما باید بتوانیم  برخی از این قوانین را که نیاز به اصلاح دارد شناسایی کنیم و تغییر دهیم. در همه این موارد نیز باید منافع ملی خود را بشناسیم و بر اساس آن به اصلاح و تغییر بپردازیم تا با رفع آن بتوانیم منافع ملی خود را تامین کنیم.

این رئیس سازمان نظام‌مهندسی در ادامه افزود: در هر سازمانی مشکلاتی هست که با بازنگری مداوم و استفاده از تجارب افراد دارای صلاحیت می‌توان آن مشکلات را برطرف کرد. اگرچه در بعضی موارد ممکن است تغییر جدید مشکلات جدیدی را نیز با خود به همراه بیاورد که به عقیده من هنگام تغییر و بازنگری یک قانون باید دقت بیشتری صورت‌گیرد.

وی یکی از مواردی که در قانون جدید نظام‌مهندسی نیازمند بازنگری و مغایر با قوانین ساخت و ساز است سپردن برخی از کارها به شهرداری‌ها است. به نظر می‌رسد در قانون جدید حتما باید در این مورد بازنگری اساسی صورت‌ بگیرد و از سپردن کارهای بزرگ این بخش به شهرداری‌ها پرهیز شود. مورد بعدی بها دادن به بخش‌خصوصی است؛ باید به شکل جدی‌تری به بخش خصوصی نگاه کرد و از همه ظرفیت‌های این بخش در حوزه ساخت وساز استفاده کنیم؛ البته باز تاکید می‌کنم که تمامی این کارها باید با در نظر گرفتن منافع ملی انجام شود.

طوماری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع بلندمرتبه‌سازی در تبریز اشاره کرد و گفت: سال پیش تبریز به عنوان شهری زیبا از سوی یونسکو شناخته شد. یکی از دلایل این انتخاب نیز وجود برج‌ها و ساختمان‌های بلند‌مرتبه در این شهر است. البته تمامی این ساخت وسازها با رعایت اصول شهرسازی و حفظ هویت‌شهری صورت گرفته است. از این رو مصصم هستیم با ارائه آموزش و برگزاری همایش‌های مختلف در همه رشته‌ها و مباحث مقررات ملی ساختمان از نظر انرژی و ایمن‌سازی، به فعالیت‌های خود در این حوزه رونق ببخشیم.

وی در پایان تاکید کرد : بلند مرتبه‌سازی در همه جای دنیا باید با نظارت مستقیم مسئولان ساخت وساز انجام شود تا موجب استحکام بناها، استانداردسازی و کم‌ترشدن خطرات زلزله شود.مهم‌ترین وظیفه ما نیز تقویت و توسعه ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی، ارتقای کیفیت خدمات مهندسی، الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان و ارتقای دانش فنی فعالان این عرصه است.

سازمان نظام‌مهندسی  آذربایجان‌شرقی سال ۱۳۷۴ تاسیس شد و با فعالیت در حوزه‌های نظارتی، کنترل خدمات مهندسی، به کار خود ادامه داد. هم اکنون با توجه به وجود ۲۹ هزار نفر عضو، این سازمان بعد از تهران بیشترین مهندس را در همه زمینه‌های هفت‌گانه؛ عمران، معماری، برق و مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک در اختیار دارد. 

نظر شما