شناسهٔ خبر: 18013 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره بانک مسکن:

بانک مرکزی هزار میلیاردتومان منابع بانک مسکن را آزاد کرد/ پرداخت وام بافت فرسوده بدون نیاز به سپرده در سال ۹۵/ شرکت بیمه مسکن تأسیس می‌شود

نشست یک مقام ارشد بانک مسکن از برگزاری نشست‌های متعدد مدیران این بانک با مدیران بانکی کشورهای اتریش، بلژیک، ژاپن و کره‌جنوبی خبر داد و گفت: تغییر اساسنامه بانک در دستور کار اداره کل حقوقی قرار داشت که منجر به تدوین پیش‌نویس اساسنامه بانک تخصصی ـ توسعه‌ای مسکن شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی در نشست هماهنگی مدیران بانک مسکن، افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق را در دی ماه امسال یادآور شد و افزود: از دیگر اقدامات بانک مسکن در سال ۹۴، فراهم شدن امکان انتقال مانده بدهی، تعویض وثیقه و تبدیل به احسن از محل این اوراق و در نهایت امکان تجمیع تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون ریال از طریق انواع حساب‌های تعهدی بانک مسکن بود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن ادامه داد: علی‌رغم این افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق حق تقدم و انتظار افزایش شدید قیمت این اوراق، با تمهیدات اندیشیده شده هیچ‌گونه افزایش چشمگیری در مبلغ اوراق رخ نداد که یکی از وقایع خوب روزهای اخیر بوده و امیدواریم که با افزایش سقف تسهیلات، شاهد آثار مطلوب‌تر این رویداد در خروج بخش مسکن از رکود باشیم.

وی اظهار کرد: با تلاش و پیگیری جدی تمامی مسوولان به ویژه مدیرعامل بانک درخصوص کاهش نرخ سپرده قانونی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز نزد بانک مرکزی از ۱۰ درصد به ۲ درصد، این امر منجر به رهاسازی حدود ۱۰۵۰۰ میلیارد ریال منابع برای بانک شد. وی گفت: این اقدام قدرت پرداخت تسهیلات بانک را افزایش داده که این روند در افزایش تعداد واحدهای مشمول پرداخت تسهیلات بافت فرسوده بدون سپرده مشخص است.

رحیمی انارکی به روند رشد میزان پرداخت تسهیلات در دو ماه اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: آمارها در روزهای اخیر بیانگر افزایش سطح تسهیلات پرداختی و نشان‌دهنده بهبود فضای بخش مسکن است.

وی گفت: در سال ۹۳ مقرر شد ۲۲ بانک تسهیلات بدون سپرده بافت فرسوده را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی پرداخت کنند، اما اقدامات بانک‌ها در سال گذشته بسیار ضعیف بود که در سال جاری و به پیشنهاد بانک مسکن مقرر شد به ۵۰ هزار واحد مسکن واقع در بافت فرسوده از سوی این بانک تسهیلات پرداخت شود.

رحیمی انارکی به اهمیت پرداخت تسهیلات بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع برای مسئولان دولتی، جهت‌گیری اصلی بانک در سال آینده پرداخت تسهیلات بدون سپرده با محوریت بافت فرسوده خواهد بود.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۵ دولت، عنوان کرد: وجود تبصره‌ای مختص بانک مسکن در این لایحه نشان‌دهنده اهمیت این موضوع بوده و عنوان بانک در این تبصره به توسعه‌ای ـ تخصصی تغییر داده شده است.

محمدحسین جوادیان مدیرکل بازاریابی بانک مسکن نیز در نشست مدیران این بانک به اقدامات بازاریابی با هدف جذب منابع اشاره کرد و گفت: با فعالیت‌های گسترده بازاریابی در ماه‌های اخیر رشد ۲۴ و نیم درصدی جذب منابع و ۹۳ و ۲ دهم درصدی تحقق اهداف را شاهد هستیم.

داود خلجستانی مدیرکل حقوقی بانک مسکن نیز در ادامه این نشست در خصوص اقدامات این اداره‌کل، گفت: تغییر اساسنامه بانک در دستور کار اداره کل حقوقی قرار داشت که منجر به تدوین پیش‌نویس اساسنامه بانک تخصصی ـ توسعه‌ای مسکن شده و این پیش‌نویس به کارگروه مربوطه و اعضای هیئت مدیره بانک مسکن ارائه شده است.

فاطمه جمالی‌فر مدیرکل بین‌الملل بانک مسکن نیز در تشریح اقدامات این بانک در حوزه بین‌الملل گفت: مهم‌ترین رویدادی که تأثیر به‌سزایی در عملکرد بانک داشته، خبر اجرایی شدن برجام بود که در همین راستا و حتی قبل از رفع تحریم‌ها با تعدادی از بانک‌های اروپایی و آسیایی از کشورهای اتریش، بلژیک، ژاپن و کره جنوبی و ... جلسات متعددی برگزار شد که این بانک‌ها تمایل بسیاری برای برقراری ارتباطات و تعاملات با بانک داشتند.

محمدحسن مرادی مدیرکل طرح و برنامه بانک مسکن نیز با ارائه گزارشی از میزان پیشرفت برنامه‌های سال ۹۴ بانک مسکن به تشریح برنامه‌های سال آتی این بانک پرداخت و گفت: انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات رهنی، پشتیبانی تأسیس دو شرکت پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای با دو کارکرد تأمین مالی احیای بافت فرسوده و ساخت شهرک‌های جدید در سواحل خلیج فارس و مکران، تجهیز منابع بلندمدت تأمین مالی مسکن از طریق انتشار انواع اوراق بهادار بازار پول و سرمایه، راه‌اندازی چندین صندوق زمین و ساختمان در جهت پشتیبانی از تقویت طرف عرضه مسکن، انجام لیزینگ مسکن در جهت پشتیبانی از طرف تقاضای مسکن پس از اخذ مجوز بانک مرکزی، اقدام جهت اخذ مجوز تأسیس بیمه تخصصی اعتباری مسکن از بیمه مرکزی، راه‌اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات REITS جهت پشتیبانی از طرف تقاضای مسکن پس از اخذ مجوز از سازمان بورس، ایفای نقش هاب عملیات بانکی برای توسعه پوشش ETC در سطح کشور با پشتیبانی مؤثر وزارت راه و شهرسازی از مهم‌ترین اهداف کلان بانک مسکن در سال آینده است./

نظر شما