به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ کارگاه عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهمدت دو روز با حضور جمعی از معاونان و مدیران شرکت فرودگاهها، مدیران کل و معاونان عملیات هوانوردی فرودگاههای کشور بهمیزبانی فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد برگزار شد.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها در این کارگاه با تاکید بر لزوم برگزاری کارگاه عملیات زمستانی بهمنظور انتقال تجربه میان فرودگاههای کشور در شرایط بحرانی و برف و سرما اظهار داشت: هدف از برگزاری کارگاه عملیات زمستانی صرفاً عملیات برفروبی و یخزدایی نیست بلکه در واقع، هدف بررسی یکایک چالشها و شرایط بحرانی مختلف در فرودگاههای کشور است.
محمد الهینیا با بیان اینکه یکی از الزامات عملیات زمستانی «مدیریت شرایط فرودگاهی و پروازی» و «مدیریت ترافیک هوایی» است، افزود: با توجه به اینکه مهمترین تکلیف ما حفظ ایمنی پروازها است؛ در هر شرایطی، ایمنی پروازها و انجام دقیق و بهموقع آنها باید سرلوحه اقدامات پرسنل قرار گیرد.
لزوم توجه به پیشبینیهای جوی و اعلام وضعیت آب و هوایی
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در این کارگاه با تاکید بر رعایت و اجرای تمامی مولفههای اولیه مدیریت عملیات زمستانی، گفت: عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها شامل مجموعه اقدامات فرودگاهها برای حفظ ایمنی و استمرار خدمات و سرویسهای هوانوردی و فرودگاهی در شرایط جوی سرد و برف میشود.
علیاصغر باریکانی با تاکید بر اصل پیشبینی و برنامهریزی در بازه زمانی اجرای عملیات زمستانی فرودگاههای کشور، افزود: آمادهسازی تجهیزات، نیروها و خریدهای لازم و اجرای فعالیتهای عملیاتی بهمنظور کاهش اثرات منفی برف، یخ و سرما بر روی زمین و غیره و انجام ایمن پرواز، از جمله اصول اولیه عملیات زمستانی در فرودگاههای کشور است.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها در ادامه با بیان اینکه باید بررسی پیشبینیهای جوی و اعلام وضعیت آب و هوا در بازه زمانی عملیات زمستانی مورد توجه فرودگاهها باشد، خاطرنشان کرد: آگاهی از میزان حداقل و حداکثر تغییرات دما در محیط، میزان و نوع بارشها و همچنین میزان تغییرات رطوبت نسبی و بررسی مدلهای جوی، از جمله نکات مورد توجه در بحث بررسی پیشبینیهای جوی است.
باریکانی همچنین بر خرید تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز و متناسب با سطوح عملیاتی و رفع نواقص احتمالی ماشینآلات عملیات زمستانی و برفروبی تاکید و تصریح کرد: باید با تمهیدات مناسب و عملیاتی از وقوع بحران و هرگونه حادثهای در فرودگاهها در فصول سرد سال بهویژه شرایط برفی جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر نگهداری و آمادهسازی تجهیزات برای عملکرد مطلوب در دمای پایین و مدیریت باند و سطوح پروازی، یادآور شد: در این راستا باید مواردی از جمله تعیین نقشه برفروبی محوطههای پروازی، فرماندهی برفروبی، تعیین تیمهای برفروب، تیمهای پاکسازی، تعیین تیمهای نظارت و ارزیابی باندها و سطوح پروازی، اولویتبندی برفروبی و یخزدایی براساس برنامه از قبلمشخص شده متناسب با ماهیت فرودگاه، مستندسازی عملیات، هماهنگی برای مدیریت ترافیک هوایی و نیز تدوین پروتکلهای ایمنی برای کاهش خطر در حین عملیات و مراقبت از زیرساختهای فرودگاه مورد توجه فرودگاهها و معاونان و پرسنل دخیل در عملیات زمستانی باشد.
سرپرست معاونت عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها موج سرما، وقوع بارشهای سنگین جوی و ازدحام جمعیت در ترمینالهای مسافری و مبادی ورودی به فرودگاه را از جمله مخاطرات تاثیرگذار در بازه زمانی عملیات زمستانی عنوان کرد و گفت: همچنین ایمنی و آموزش پرسنل عملیات زمستانی در ارتباط با مواردی از جمله استفاده صحیح و بهینه از ماشینآلات و تجهیزات و نحوه و میزان استفاده از مواد شیمیایی و ضدیخ، نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی فردی، خطرات یخزدگی در فرودگاه و تبعات آن، روشها و تکنیکهای برفروبی، ارتباطات موثر و سیستمهای ارتباطی و نیز آموزش در زمینه مدیریت ترافیک و مسافر و برگزاری تمرینات شبیهسازی عملیات برفروبی در شرایط بحرانی مورد توجه مدیریتهای فرودگاههای کشور قرار گیرد.
ادامه عملیات زمستانی تا اردیبهشت ۱۴۰۴
براساس این گزارش؛ همچنین دبیر کمیته عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در این کارگاه با بیان اینکه فرآیند عملیات زمستانی در برخی فرودگاههای کشور از اواسط مهر آغاز شده است و تا ابتدای اردیبهشتماه سال ۱۴۰۴ ادامه پیدا میکند، به ارائه گزارشی از عملیات زمستانی سال ۱۴۰۲ پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته در مجموع ۸۸ مورد برفروبی در بازه زمانی عملیات زمستانی فرودگاهها انجام شده که بیشترین تعداد برفروبی در فرودگاه اردبیل با ۲۸ مورد بوده است.
حمید حاجیبیگی با بیان اینکه کمترین دمای ثبتشده در عملیات زمستانی سال گذشته در اردبیل منفی ۳۰ درجه ثبت است، افزود: مجموع اوره استفاده شده ۱۶۰ تن و مجموع مایع استفاده شده در فرودگاههای کشور ۲۰ هزار لیتر بوده است.
وی در ادامه افزایش سطح هماهنگی لازم با عوامل درون و برونسازمانی در راستای افزایش سطح ایمنی پروازها و افزایش سطح رضایتمندی مسافرین و مستقبلین فرودگاهی و نیز انجام ترافیک روان هواپیماها در روزهای برفی را از نقاط قوت عملیات زمستانی سال ۱۴۰۲ عنوان و اضافه کرد: همچنین نوسازی برخی ماشینآلات تخصصی عملیات زمستانی بهدلیل طول عمر بالا و مستهلک بودن قطعات در فرودگاههای کشور، امسال باید مورد توجه باشد.
به گفته دبیر کمیته عملیات زمستانی و مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما شرکت فرودگاهها از جمله الزامات انجام عملیات زمستانی موفق میتوان به تجهیز ماشینآلات تخصصی و متناسب برفروبی سطوح پروازی، سرویس و اورهال ماشینآلات موجود و فرماندهی، تصمیمگیریهای بهموقع در شرایط بحرانی فرودگاه و برنامهریزی، تشریح وظایف ارگانها و نهادهای مختلف درون و برون سازمانی در قالب کارگروه عملیات زمستانی، تمرینات، آموزشهای لازم و مانورهای مختلف، عقد تفاهمنامههای شهری با موضوع استفاده از توان و امکانات و ماشینآلات و نفرات سازماندهی شده در شرایط بحرانی فرودگاه و نیز داشتن برنامه از قبل با موضوع مدیریت سالنهای پروازی در شرایط کنسلی و تاخیرات طولانی اشاره کرد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان رضوی نیز ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه عملیات زمستانی شرکت فرودگاهها در راستای انتقال تجربه میان فرودگاهها و مدیران و کارشناسان گفت: از جمله موارد مهم که همواره یکی از اقدامات اولیه تیم عملیات زمستانی فرودگاههای خراسانرضوی بوده، تست تجهیزات و ماشینآلات درگیر در عملیات برفروبی و یخزدایی پیش از فرارسیدن فصل سرما است.
محمود امانیبنی همچنین بر ضرورت بهکارگیری نیروی متخصص در عملیات زمستانی فرودگاهها تاکید کرد و افزود: همواره دغدغه مسئولان فرودگاه بینالمللی مشهد، زمانبندی انجام پروازها در زمان عملیات زمستانی است تا عملیات برفروبی بهگونهای انجام شود که پروازها با کمترین تاخیر انجام و سبب رضایت خاطر مسافران و زائران حضرت علیبنموسیالرضا(ع) شود.