شناسهٔ خبر: 18115 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در برنامه تلویزیونی خبرداد:

مذاکره با ایتالیایی‌ها برای تعریف محورهای دیگر راه‌آهن سریع‌السیر در کشور/ مشارکت با سه کشور اروپایی برای توسعه حمل ونقل ریلی/ نظارت مشترک ایتالیا و ایران بر راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم-اصفهان

تلویزیون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره با ایتالیایی‌ها برای تعریف شبکه راه‌آهن سریع‌السیر در کشور خبر داد و گفت: نظارت بر اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم - اصفهان به صورت مشارکتی توسط ایتالیا و ایران انجام می‌شود تا احداث این پروژه بر مبنای بالاترین استانداردهای بین‌المللی باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر عباس آخوندی دیشب ۲۰ بهمن در ارتباط تلفنی با خبر ساعت ۲۱ با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، از مشارکت با ایتالیا، فرانسه و آلمان برای توسعه حمل و نقل ریلی خبرداد و گفت: در بخش قطارهای سریع‌السیر قرارداد اجرای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم – اصفهان با چینی‌ها منعقد شد که نظارت بر اجرای این پروژه به صورت مشارکتی توسط ایتالیا و ایران انجام می‌شود تا این پروژه بر مبنای بالاترین استانداردهای بین‌المللی احداث شود.

آخوندی افزود: وزارت راه و شهرسازی به دنبال ایجاد شبکه‌ای از قطارهای سریع‌السیر است که قاعدتا فقط به راه‌آهن سریع السیر تهران – قم – اصفهان ختم نمی‌شود؛ ضمن اینکه پروژه قطار سریع السیر تهران – مشهد نیز تعریف شده است. در راستای این سیاست در حال مذاکره با ایتالیایی‌ها برای تعریف شبکه‌ای از قطارهای سریع السیر در ایران هستیم.

وزیر راه و شهرسازی بخش باری، ایجاد شبکه ریلی حومه‌ای و توسعه زیرساختهای قطارهای بین‌شهری را سه رویکرد اصلی در حوزه ریلی عنوان کرد و گفت: با وجود منابع غنی معدنی در کشور انتقال این کالاهای معدنی از طریق ریل می‌تواند هم از نظر کاهش مصرف سوخت و هم از نظر هزینه بسیار موثر باشد. در حال حاضر کالاهای مجتمع معدنی سنگان در شهرستان خواف خراسان رضوی توسط جاده به بندرعباس منتقل می‌شود که یکی از برنامه های ما افزایش ظرفیت خطوط ریلی به منظور انتقال بخش عمده‌ای از جابجایی بار از جاده به ریل خواهد بود که البته در این زمینه عمدتا ظرفیت خطوط موجود باید توسعه یابند.

وی افزود: علاوه بر این، در حومه شهرهای بزرگ، کلانشهرها و تهران افراد زیادی زندگی می‌کنند که عمدتا روزانه با وسیله نقلیه شخصی خود به تهران سفر می کنند که علاوه بر مشکل ترافیک، آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود. در همین راستا یکی از محورهای مذاکرات ما برای مشارکت کشورهای خارجی در ایران طراحی یک سیستم ریلی حومه‌ای برای اطراف تهران بزرگ و سایر کلانشهرهای ایران است.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر ایجاد و راه اندازی قطارهای حومه‌ای، توسعه زیرساخت‌های قطارهای بین شهری در مسیرهای طولانی مانند تهران – مشهد، تهران – اصفهان و تهران- تبریز نیز در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همزمان با توسعه زیرساخت‌ها، موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی نیز برای ما بسیار مهم است. در حال حاضر مسافرانی که از قطارهای بین شهری استفاده می کنند از وضعیت نامناسب قطارها و کیفیت نازل آنها بسیار گلایه دارند بنابراین نوسازی ناوگان ریلی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما است و در همین زمینه با فرانسه، ایتالیا و آلمان در دو حوزه نوسازی ناوگان ریلی و توسعه خطوط موجود مذاکره خواهیم کرد.

آخوندی درباره جایگاه حمل و نقل ریلی در قوانین بالا دستی از جمله برنامه ششم توسعه اظهار کرد: ما با نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رایزنی‌های لازم را برای توسعه این بخش صورت دادیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه نوسازی صنعت حمل‌و‌نقل ریلی ایران حداقل به ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد افزود: این در حالی است که دولت و کشور در شرایط تنگنای مالی شدید قرار دارد بنابراین نوسازی این صنعت به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن سریع السیر تهران - قم – اصفهان نیازمند سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری و راه آهن سریع السیر تهران – مشهد نیز نیازمند بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است گفت: اجرای این پروژه‌ها از اقدامات بسیار بزرگ است. ضمن اینک ما در پسا برجام به دنبال جذب سرمایه‌های بزرگ در حوزه نوسازی صنعت ریلی هستیم.

آخوندی در بخش پایانی اظهاراتش به استفاده از ظرفیت تولید داخل در کنار مشارکت با خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از قراردادهای ما با کشورهای خارجی در بخش حمل و نقل ریلی در حوزه استفاده از ظرفیت تولیدات داخلی کشورمان برای احداث زیرساخت‌ها مانند ریل و تولیدات واگن و لکوموتیو است. تمام بحث‌ها و مذاکرات ما با شرکت‌های خارجی به شرط قرارداد مشارکت، انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت تولیدات داخلی است./

نظر شما