به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامه سرمایهگذاری احداث خط ریلی صنعتی اتصال شهرک انرژی اصفهان به راهآهن سراسری با هدف انتقال ۴ میلیون تن انواع فرآوردههای نفتی از پالایشگاه اصفهان، کاهش ۳۵ درصدی حملونقل جادهای بار از شهرک انرژی اصفهان معادل حداقل ۴۰۰ تریلر در روز، کاهش اثرات مخرب زیستمحیطی در مقایسه با حملونقل جادهای و کاهش تصادفات جادهای و افزایش ایمنی حمل بار بین جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و محسن قدیری، مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان منعقد شد.
هلدینگ پتروپالایش اصفهان برای این طرح ۷ همت سرمایهگذاری انجام داده است تا شهرک انرژی اصفهان به راهآهن سراسری کشور متصل شود.
این مسیر ریلی به طول تقریبی ۸۳ کیلومتر، واقع در استان اصفهان، شهرستانهای کوهپایه، برخوار و شاهینشهر خواهد بود و به ایستگاه ریلی ورتون واقع در شهرستان کوهپایه متصل میشود.
۱۲ تقاطع غیر همسطح بزرگ در این مسیر قرار دارد و دارای ۲ ایستگاه میانی تلاقی و سبقت و یک ایستگاه تخلیه و بارگیری در سایت پالایشگاه اصفهان است.
اتصال چشمههای بار به شبکه ریلی به افزایش ایمنی جادهها و کاهش مصرف سوخت منجر میشود
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در مراسم تفاهمنامه سرمایهگذاری احداث خط ریلی صنعتی بین راهآهن جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ پتروپالایش اصفهان، اظهار کرد: یکی از راهبردهای اصلی شرکت راهآهن، حمایت از سرمایهگذاری در زیرساختهای ریلی کشور است. در ماه گذشته، سرمایهگذاری در مسیر ریلی سیرجان-کرمان انجام شد و امروز تفاهمنامه سرمایهگذاری دومین پروژه با اهمیت ویژه و با همکاری بخش خصوصی منعقد میشود که امیدواریم عملیات اجرایی آن هرچه سریعتر آغاز شود.
وی با اشاره به ویژگیهای این طرح افزود: این پروژه تنها به اتصال یک چشمه بار محدود نمیشود، بلکه در مسیر این طرح یک شهرک صنعتی نیز قرار دارد و تلاش میکنیم موقعیت ایستگاه به گونهای طراحی شود که امکان انشعاب گرفتن فراهم باشد.
ذاکری تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه، اتصال چشمههای بار به شبکه سراسری راهآهن از جمله تکالیف اساسی شرکتهای حملونقلی، راهآهن و دارندگان بار است. از این رو به تازگی، اتصال ۷ چشمه بار به شبکه سراسری ریلی با توجه به میزان بار بررسی و تصویب شده است. این پروژه نیز یکی از طرحهای قابل توجه محسوب میشود و پیشبینی شده است که این خط بتواند سالانه بین چهار تا پنج میلیون تن بار را جابهجا کند.
مدیرعامل راهآهن در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به مبدا شهر انرژی اصفهان برای این خط و همچنین وجود شهرک صنعتی در مسیر، انتظار میرود که خط ریلی مذکور در بلندمدت به ظرفیت حمل و نقل بالاتری برسد و تأثیرات مثبتی بر اقتصاد منطقه داشته باشد.
ذاکری در ادامه اظهار کرد: انعقاد قرارداد سرمایهگذاری در این مسیر نه تنها دستاوردهای اقتصادی به همراه خواهد داشت بلکه به بهبود اجرای پدافند غیرعامل نیز کمک میکند.
مدیرعامل راهآهن همچنین گفت: پنج استان کشور ۷۰ درصد از بار شبکه ریلی را به خود اختصاص میدهند که اصفهان یکی از آنهاست و توسعه خطوط ریلی در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است. اتصال این چشمههای بار به شبکه سراسری ریلی کمک میکند که انتقال بار از جاده به ریل صورت گیرد و در نتیجه شاهد افزایش ایمنی جادهای، کاهش تلفات، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه حمل و نقل بار خواهیم بود.