شناسهٔ خبر: 18152 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رییس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها مطرح کرد

لزوم ارتقاء سطح آموزش شهروندان در جهت ایمنی راه‌ها/ سال ۹۵، سال ایمنی و موتورسواران/ برای کاهش سوانح نیاز به عزم ملی داریم

جاده های کرمانشاه تصادف رییس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: هدف از تاسیس نمایندگی در استان‌های مختلف توسعه و پیاده‌کردن برنامه‌های این جمعیت در کشور برای بالا بردن سطح آموزش در حوزه ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رییس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در گفت‌وگویی خبری درباره فعالیت این جمعیت در استان‌های مختلف کشور گفت: ما موفق شدیم دفاتر نمایندگی این جمعیت را در استان‌های مختلف کشور تاسیس کنیم که شامل استان‌های تهران، گیلان، لرستان، همدان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان‌جنوبی، کرمان، اصفهان، فارس، مرکزی، قزوین، سیستان و بلوچستان و گلستان می‌شود.

محمد بخارایی هدف از تاسیس نمایندگی در استان‌های مختلف را توسعه و پیاده‌کردن برنامه‌های این جمعیت در استان‌ها خواند و افزود: این شیوه‌ای بود که بتوانیم از نزدیک با اقشارمختلف جامعه در سراسر کشور ارتباط برقرار کنیم.  به هرحال عمده هدف ما در این جمعیت این است که فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در سراسر کشور داشته‌باشیم و سعی کردیم طیف‌های مختلف اجتماعی را در این جمعیت جذب کنیم.

 وی یک از برنامه‌های این جمعیت را در استان‌ها، اشاعه برنامه ایجاد پیشاهنگان ایمنی مدارس در ۵استان با استفاده از تجارب حاصل در تهران با اولویت استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی و سایر استان‌های دارای دفاتر نمایندگی جمعیت عنوان کرد.

بخارایی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما بهبود وضعیت ایمنی ناوگان حمل و نقل و ارتقای فرهنگ ایمنی و بهبود وضعیت راه‌های کشور است، افزود: در این انجمن عمدتا روی کارهای فرهنگی تمرکز کرده‌ و فکر می‌کنیم در کنار همه فعالیت‌هایی که برای ایمنی انجام می‌شود قبل از توسعه، نگه‌داری وگسترش شبکه راهداری که در راه‌های کشور انجام می‌شود، همچنین صنایعی که کار نوسازی را انجام می‌دهند و امداد و نجاتی که راهداری، اورژانس و هلال احمر انجام می‌دهد، نیازمند این هستیم که مردم هم در این امر مهم مشارکت کنند. برای همین هدف خود را جذب مشارکت مردم برای همراه‌سازی با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ایمنی و حمل و نقلی کشور قرار دادیم و بناداریم مردم را با دستگاه‌های اجرایی برای ایمنی راه‌ها همراه کنیم.

بخارایی افزود: هر تشکل مردمی ۲ هدف عمده در برنامه‌های خود دارد: یکی اینکه شهروند غیرمسئول هر کشور را به شهروند مسئول تبدیل کند و دوم اینکه توقع را از دستگاه‌های اجرایی بالا ببرد. یعنی هر تشکلی ذاتا با آموزش مردم، آنها را هوشیار و وظیفه‌مند در اهداف خود می‌کند و این انجمن‌ها توقع مردم را از دستگاه‌های اجرایی بالا می‌برند.

وی درباره ایران فاصله ایران با استانداردهای جهانی ایمنی راه‌ها اظهار کرد: مدل والگوی شبکه حمل‌ونقل، نظارت و امداد و نجات و هرکاری در این زمینه از الگوهای جهانی برداشته می‌شود ولی علی‌رغم اینکه ما می‌توانستیم به راحتی از آن بهره‌برداری کنیم به دلیل نبود آموزش صحیح، در کشور ما به مدل‌های غیراستاندارد تبدیل شده‌است. مثل مدل رانندگی ما که بهره‌برداری از شبکه، غیراستاندارد است و ما با استانداردهای جهانی واقعی فاصله پیدا کرده‌ایم. در این میان عامل انسانی می‌تواند نقش موثری داشته باشد که تعدادی از آنها عوامل مستقیم انسان و نحوه رانندگی را شامل می‌شود و تعدادی هم عوامل غیرمستقیم انسانی هستند. مثل مدیران خودروسازی یا افرادی که کنترل و نظارت بر این کار را به عهده دارند.

رییس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها تاکید کرد: متاسفانه به لحاظ تعداد کشته‌ و تصادف‌ها و مجروحان از متوسط جهانی بالاتر هستیم که باید یک اراده ملی ایجاد شود برای مهار این سوانح یا مهار این دشمن خاموشی که انسان‌ها را تهدید می‌کند.

بخارایی با تاکید بر انسان محور بودن فعایت این جمعیت اظهار کرد: ما به صورت مستقیم آموزش را به‌عهده نداریم چون نیروی انسانی این کار را نداریم ولی نکات آموزشی را  ترویج و اهمیت آموزش را به مردم گوشزد می‌کنیم  و آنها را نسبت به حفظ ایمنی خود حساس و آگاه می‌کنیم. البته تمایل داریم در صورت امکان از آموزش و پرورش برای آموزش شهروندان کمک بگیریم تا بتوانیم دانش‌آموزان را از این طریق آموزش دهیم. اکنون ارتباطی را نیز با صداوسیما در حال برقراری داریم تا از این طریق بتوانیم به شهروندان آموزش دهیم. به هرحال قدم‌های متنوعی را می‌توان در ارتباط با آموزش برداشت و یا خواهان آموزش فرهنگی در بحث‌های ایمنی راه‌ها شد که در جامعه ما خیلی جدی گرفته نشده‌است.

رییس هیات‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها مهم‌ترین‌ موضوع قابل پیگیری در این جمعیت را موتورسواران عنوان کرد و گفت: موتورسواران ۲۳ درصد سوانح رانندگی ما را تشکیل می‌دهند که آمار بالای مجروحان و کشتگانی که  آنها به‌جا می‌گذارند و هرج و مرجی که از نحوه رانندگی‌شان ایجاد می‌شود، موضوع بسیار مهمی است.

وی افزود: به همین دلیل ما و کمیسیون ملی راه‌ها سال آینده را «ایمنی و موتورسواران» نامگذاری می‌کنیم. یعنی تمرکزمان روی این موضوع خواهد بود، موضوعی که در جامعه دست‌کم گرفته شده و به آن توجه کافی نمی‌شود. درعابران پیاده هم باز به همین تعداد کشته داریم وباید برای آن فرهنگسازی کرد. از مشکلات دیگر، تصادفاتی است که در سوانح بین شهری ما اتفاق می‌افتد که عمدتا هم به خاطر خواب آلودگی و خستگی رانندگان است.

محمد بخارایی درپایان گفت: به‌هرحال همه باید برای ایمنی بیشتر خود در شهر و جاده‌ها در این امر مشارکت کنند و من از همین‌جا از همه شهروندان و اقشار مختلف جامعه دعوت می‌کنم برای جلب مشارکت بیشتر در این انجمن و بالا بردن سطح ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور.

نظر شما