شناسهٔ خبر: 181588 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌های شرکت ساخت:

مدیریت روسازی در ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه‌های کشور آغاز شد

ع مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آغاز مدیریت روسازی در ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه‌های کشور با استفاده از دستگاه‌های اسکنر سطح جاده‌ای، مغزه‌گیری آسفالت و چاهک‌های دستی توسط شرکت ساخت و با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، محمد جورابچی مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌های این شرکت، استفاده از دانش فنی، اقتصادی و مدیریتی برای بهینه کردن فعالیت‌های مربوط به راه را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشورهای توسعه یافته دنیا و بانک جهانی اعلام کرد و گفت: این اقدامات با استفاده از دانش فنی روز موجب تامین حداکثری ایمنی و کارایی حرکت ترافیک هم‌زمان با کاهش هزینه‌ها و تاثیرات نامطلوب محیطی و اجتماعی می‌شود که از مهم‌ترین مباحث در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است.

وی ادامه داد: با استفاده از رویکردهای علمی، به منظور مدیریت شبکه آزادراه‌های مشارکتی با تکیه بر تجربیات سایر کشورها در این حوزه، اقدامات زیربنایی شامل تدوین و ابلاغ دستورالعمل نهایی نگهداری و بهره‌برداری آزادراه‌های کشور، تدوین نظام‌نامه تعیین حدود وظایف و ارتباط میان ارکان، پروژه‌های بهسازی و نگهداری آزادراهی مشارکتی صورت گرفته است.

جورابچی از ایجاد، پیاده سازی و توسعه جامع مدیریت بهسازی و نگهداری آزادراه‌های کشور خبر داد و گفت: این پروژه از ابتدای مهر ماه سال جاری با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توسط مشاور آغاز شده است که در آن حدود ۸ هزار کیلومتر-خط از آزادراه‌های مشارکتی کشور با دستگاه‌های اسکنر جاده‌ای و همچنین مغزه‌گیری آسفالت و چاهک‌های دستی در طول ۳ سال بررسی می‌شوند.

وی ادامه داد: این اقدام با طراحی علمی سامانه مدیریت تعمیر و نگهداری جامع آزادراه‌های مشارکتی با استفاده از نرم‌افزار تخصصی و بارگذاری اطلاعات برداشته شده توسط تجهیزات پیشرفته صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌ها ارزش تقریبی شبکه آزادراه‌های کشور را حدود ۸ میلیارد دلار دانست و افزود: بر اساس روش‌های علمی پذیرفته شده، هزینه نگهداری سالانه این مسیرها حداقل ۱۸۰ میلیون دلار و هزینه نگهداری سالیانه مطلوب، حدود ۳۶۰ میلیون دلار است که مدیریت صحیح و بهینه این میزان هزینه، بدون تکیه بر روش‌های علمی و تخصصی مقدور نیست.

وی در خصوص مزایای بهره‌مندی از این روش علمی در حوزه نگهداری و بهسازی آزادراه‌ها اظهار داشت: حفظ سرمایه اولیه راه‌ها و استفاده حداکثری از سرمایه و حفظ سطح سرویس مناسب راه به همراه افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های استفاده کنندگان و متولیان نگهداری از راه‌ها و کند کردن روند تخریب مسیرها، از مهم‌ترین مزایای این روش است.

جورابچی نهادینه کردن رویکرد علمی مدیریت و نگهداری راه در شرکت‌های بهره بردار را از مهم‌ترین اهداف این پروژه دانست و گفت: تهیه برنامه‌های بهسازی و نگهداری سالیانه رویه راه در شبکه آزادراهی، ممیزی ایمنی سالیانه شبکه آزادراهی، تهیه برنامه تعمیر و نگهداری سالیانه ابنیه فنی در شبکه آزادراهی، توسعه مدل‌های پیش‌بینی عملکرد رویه راه‌ها، از دیگر اهداف این برنامه است.

مدیرکل بهره‌برداری از آزادراه‌ها تاکید کرد: با استفاده از این اطلاعات می‌توان بستر تولید برنامه‌های بهسازی و نگهداری میان مدت شبکه آزادراه‌های مشارکتی را ظرف ۳ تا ۵ سال فراهم کرد، کارایی اقدامات اجرایی را با پایش دقیق نتایج حاصل افزایش داد و هزینه‌های بهسازی را واقعی کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر مصوبه‌ای مبنی بر مشارکت وزارت راه و شهرسازی در تامین نقدی و غیرنقدی نیازهای بهسازی و نگهداری رویه آزادراه‌های کشور صادر شده است که نیازمند درج ردیف اعتباری بودجه‌ای در سال جاری توسط مجلس شورای اسلامی است که با این اقدام موجب تحولی در کیفیت روسازی و رسیدن برخی آزادراه‌ها به شرایط مطلوب است.