شناسهٔ خبر: 18237 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

داوری مطرح کرد:

پیاده‌سازی سیاست‌های آموزشی و پژوهشی برای كاهش سوانح ریلی

قطار مدیركل آموزش و تحقیقات راه آهن اصل پیشگیری از وقوع خطا و سانحه ریلی را تنها از طریق اجرای دوره های آموزشی ایمنی مناسب و اثربخش برای هر یك از مشاغل شركت راه آهن و همچنین انجام پژوهش هایی با محوریت موضوع ایمنی به عنوان اصل حاكم عنوان كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سید مصطفی داوری مدیر كل آموزش و تحقیقات راه‌آهن با بیان كه ایمنی در تمامی حوزه‌های مرتبط با انسان مطرح و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: همان گونه كه یكی از مسایل بسیار مهم در فرهنگ دینی ما حفظ جان انسان ها است، اصل بدیهی (ابتدا ایمنی سپس كار) نیز به عنوان سرلوحه فعالیت های كاری مرتبط با مركزآموزش و تحقیقات راه‌آهن قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به صدمات جبران ناپذیری كه در صورت وقوع سوانح پیش می آید، اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی می تواند با صرف هزینه های بسیار كم از خسارت‌ها و توابع مالی و جانی بسیار بزرگ جلوگیری كند.

مدیر كل آموزش و تحقیقات راه‌آهن با بیان اینكه تحقیق در خصوص ارزیابی ریسك ناشی از عوامل مختلف ایجاد كننده سانحه و ارائه راهكارهایی برای كاهش آنها دراین مركز مدنظر می باشد ، اظهار کرد: در این زمینه ریشه یابی علل وقوع سوانح و نیز تبعات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها نیز مورد پژوهش قرار گرفته و نتایج حاصله در حد امكان در آموزش‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اضافه كرد: در این راستا، پژوهش هایی در زمینه "ارزیابی علل پیامدهای پیشامد نامطلوب خروج از خط قطار" و یا "بررسی و شناسایی راه حل هایی برای افزایش ایمنی در حمل و نقل ریلی" صورت گرفته و همچنین ارزیابی اثربخشی دوره های آموزش ایمنی نیز به عنوان بازخوردی جهت افزایش كیفیت این دوره ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

داوری تاكید كرد: با بررسی و تحلیل علل به وجود آمدن سوانح، مشخص شده كه بیشتر این حوادث ناشی از خطای انسانی است، در برخی از منابع علمی علت به وقوع پیوستن بیش از ۹۷ درصد از حوادث ناشی از كار به خطای انسانی نسبت داده شده، بنابراین برای برخورد صحیح با این واقعیت سیاست های مختلفی مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یكی از این سیاست ها ، كاهش بسترهای سانحه خیز قبل از ورود عامل انسانی به صحنه عمل و وقوع خطا است كه در این راستا انجام تحقیقات و ارائه پیشنهاد در خصوص حذف ، كنترل و یا كاهش مواردی كه عمدتا موجب ایجاد حوادث ناشی از خطای انسانی می شوند، مورد تاكید بوده است به عنوان مثال می توان به مطالعاتی كه در زمینه "راه بند هوشمند" انجام شده است، اشاره كرد .

مدیر كل آموزش و تحقیقات راه آهن به دیگر سیاست ها در زمینه كاهش خطای انسانی اشاره كرد و افزود: سیاست دیگری كه در این زمینه مد نظر قرار گرفته است، جهت گیری در خصوص "واگذاری عملكردهای كاری به سیستم های اتوماتیك و هوشمند(درحدامكان) و خارج كردن آن ها از حوزه فعالیت های انسانی از یك سو و "ساده سازی عملكرد های انسانی با استفاده بیشتر از دستگاه های اتوماتیك یا نیمه اتوماتیك" از سوی دیگر بوده است.

به گفته وی در این زمینه مطالعات در خصوص (سیستم كنترل اتوماتیك غیر فعال قطار PATC -سیستم اتوماتیك كمك لكوموتیوران) و یا (امكان سنجی استفاده از دستگاه ایكس-ری و یا گاما- ری در تشخیص نوع بار واگن ها) و (ارزیابی وضعیت جوش شیار باریك درز ریل به منظور پیشگیری از سانحه) قابل ذكر است.

داوری بیان كرد: ارائه آموزش های كافی و موثر به عوامل انسانی در رده های مختلف راهبردی ، میانی و خصوصا عملیاتی كه نقش اپراتوری و عاملیت در صحنه های مختلف را برعهده دارند نیز به عنوان یكی از راه حل های اصلی در كاهش خطاهای انسانی در این مركز مورد استفاده قرار گرفته و به صورت گسترده ای برای پوشش دادن كلیه حوزه های عملیاتی راه آهن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی  گفت: در مجموع مركز آموزش و تحقیقات راه آهن همگام با فرآیند مدرن‌سازی و تحول راه آهن كه در دستور كار مدیریت ارشد سازمان قرار دارد، فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی خود را مورد بازنگری و ارتقاء قرار داده و امید است كه بتواند گامی هرچند كوچك در كاهش ضایعات تاسف بار و غیر قابل جبران در صنعت ریلی بردارد./

نظر شما