شناسهٔ خبر: 18240 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

نورزاد خبر داد:

انعقاد تفاهم‌نامه مطالعات امکان سنجی کریدور شماره ۱۰ کشور/ همکاری ایران و ایتالیا در راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان

علي نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال اولین گردهمایی فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا تفاهم نامه مطالعات امکان سنجی کریدور شماره ۱۰ میان شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و شرکت ساخت و بهره‌برداری راه‌های ایتالیا امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور علی نورزاد ضمن اعلام این خبر گفت: اولین گردهمایی فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا پس از اجرایی شدن برجام با  حضور وزیر راه و شهرسازی و بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان اقتصادی از کشور ایتالیا در ایران برگزار شد.

وی اظهار داشت: به دنبال نشست‌های صورت گرفته در روز ۲۰ بهمن ماه میان سران دو کشور، اولین تفاهم نامه میان شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور  و شرکت ساخت و بهره‌برداری راه‌های ایتالیا در خصوص کریدور شماره ۱۰ که شامل مسیر بندر امام خمینی در جنوب تا مرز بازرگان است امضا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد ۵ ماهه نسبت به تهیه مطالعات امکان سنجی عنوان کرد: در صورت تایید مطالعات، فاز دوم کار برای ارایه بسته تامین مالی از سوی طرف ایتالیایی عملیاتی می‌شود. این فاز بین ۳ تا ۶ ماه پیش بینی شده است و در صورت تصویب بسته پیشنهادی تامین مالی، قرارداد اجرایی قطعات مصوب محور امضا خواهد شد.

نورزاد در خصوص نوع قرارداد‌ در این تفاهم‌نامه تصریح کرد: در این راستا قطعاتی که طبق مطالعات با مشخصات آزادراه تعریف شده باشد تحت چارچوب BOT و قطعاتی که با مشخصات بزرگراهی باشد تحت قرارداد BLT اجرایی می شود.

 همکاری ایران و ایتالیا در راه‌آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل همچنین از توافق بر سر نظارت بر اجرای راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با همکاری کشور ایتالیا خبر داد و گفت: این نظارت  به صورت مشارکتی توسط ایران و ایتالیا صورت می گیرد تا احداث این پروژه بر مبنای بالاترین استانداردهای بین المللی انجام شود.

وی تاکید کرد: ایران به دنبال ایجاد شبکه‌ای از قطارهای سریع‌السیر است و در همین راستا قطار سریع‌السیر تهران- مشهد در وزارت راه و شهرسازی نیز تعریف شده است و همکاری ما با ایتالیا در راه‌آهن تهران- قم- اصفهان جزو اولین قراردادهای کشور در توسعه زیرساخت‌ها در شرایط پسابرجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت کشور ایتالیا در صنعت حمل و نقل ریلی و قطارهای سریع‌السیر عنوان کرد: عمده هدف ما در صنعت حمل و نقل ریلی تکمیل شبکه‌های ریلی است که نقاط مختلف را در آسیا به هم متصل می‌کند و با توجه به تجربیات مفید ایتالیا در این عرصه می‌توانیم شاهد همکاری‌های سازنده ای در این عرصه باشیم.

وی  توسعه حمل و نقل در  بخش باری و مسافری و توسعه کریدورهای ریلی کشور را از اولویت‌های صنعت ریلی کشور عنوان کرد و گفت: با وجود منابع غنی معدنی در کشور انتقال این کالاهای معدنی از طریق ریل می‌تواند هم از نظر کاهش مصرف سوخت و هم از نظر هزینه بسیار موثر باشد به همین دلیل یکی از برنامه های اصلی ما افزایش ظرفیت خطوط ریلی به منظور انتقال بخش عمده‌ای از جابجایی بار از جاده به ریل است.

گفتنی است هیاتی متشکل از ۳۰۰ بازرگان و تاجر ایتالیایی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در تهران در بخش‌های مختلف اقتصادی با شرکت‌های دولتی و خصوصی مذاکره کردند که شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یکی از حوزه‌های مورد علاقه این هیات تجاری بود./

نظر شما