به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، مجتبی غفارزادگان رئیس اداره نگهداری و توسعه ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی با بیان اینکه پل یکی از زیرساختهای بسیار مهم در صنعت و حمل و نقل جادهای است، اظهار کرد: به این دلیل که پلها معمولاً در سطح زیرین جاده قرار دارند آنطور که باید، نوع کارکرد آن به چشم کاربران جادهای نمیآید در صورتی که نقش اساسی در شرایط خاص از جمله در مواقع بارندگیهای شدید دارد.
وی افزود: در هنگام بروز بحران و بلایای جوی، در بخش لجستیک، حمل و نقل جادهای از حساسیت زیادی برخوردار است که عدم توجه به این موضوع میتواند خسارات جبرانناپذیری را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین در راستای اهداف پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بحث مرمت و نگهداری ابنیه فنی از اولویتهای کاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای است.
رئیس اداره نگهداری و توسعه ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی با بیان اینکه تعداد هشت هزار و ۳۲۵ دستگاه انواع پل و آبروی دارای شناسنامه در استان وجود دارد، ادامه داد: تمامی این پلها و آبروها توسط همکاران در اداره ابنیه بهروزرسانی شده و تمام اطلاعات فنی و موقعیت مکانی آنها در سامانه جامع راهداری ثبت شده است.
غفارزادگان با اشاره به بازدید از پلها پیش از ایام فصل بارش بیان کرد: هر ساله با توجه به ضوابط و مقررات موجود بازدید مستمر از آخرین وضعیت پلها به شهرستانهای تابعه ابلاغ و تأکید شده و در سال جاری هم طبق روال از تمام پلها و آبروها بازدید به عمل آمده است.
وی افزود: طی این مدت پاکسازی، تنقیه و اجرای دریواسیون ۲۱۸ دستگاه پل و آبرو برای هدایت آبها به سمت دهانه پل و جاری شدن آن به منظور عدم آسیب به جاده با بهکارگیری ۴۸ دستگاه ماشینآلات راهداری شامل بیل مکانیکی، لودر، کامیون و... و ۳۶ نیروی راهدار انجام شده است.
رئیس اداره نگهداری و توسعه ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی یادآور شد: برای نگهداری و جلوگیری از آسیب پلها اقدامات متنوعی در طول سال از جمله در مرحله اول همین بحث تنقیه و لایروبی است که انجام میشود؛ بعد از این اقدامات، اگر آسیبی مشاهده شود تعمیرات رادیه و برید و در صورت نیاز تعمیرات دال و دستک انجام میشود.
غفارزادگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط سلامت پلها در استان مرکزی ۹۳ درصد است که عدد خوبی به شمار میرود البته به دنبال این هستیم که با جذب اعتبارات و اقدامات به هنگام این عدد را در سال جاری و سالهای آینده ارتقا دهیم تا ابنیه فنیِ ایمنی در سطح جاده داشته باشیم.