شناسهٔ خبر: 1828 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنايي با پژوهشكده ساختمان و مسكن

ساختمان مسكن پژوهشكده ساختمان و مسكن در سال 1375 با موافقت شوراي گسترش آموزش عالي و مجوز رسمي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تأسيس گرديد.

سازمان متولي آن، وزارت مسكن و شهرسازي به پيشنهاد مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی مي‌باشد. بدين جهت اين مركز آموزش عالي كه به نيت ادامه تحصيل دانشجويان با بهره‌گيري از يك محيط صددرصد علمي و پژوهشي به وجود آمده، در فضاي مركز تحقيقات بنا گرديد. اولين پذيرش دانشجو در سال 1376 بوده است و كليه فارغ‌التحصيلان رشته عمران كه در آزمون سراسري كارشناسي ارشد رتبه قبولي كسب نموده‌اند و يكي از انتخاب‌هاي آنان پژوهشكده ساختمان و مسكن باشد، پس از معرفي سازمان سنجش كشور، در اين پژوهشكده پذيرفته مي‌شوند.

رشته تحصيلي در پژوهشكده، مهندسي عمران ـ گرايش زلزله است و دانشجويان پس از اتمام دوران تحصيل، به دليل برخورداري از آموزش رايگان، به مدت طول تحصيل، تعهد خدمت در كشور را دارند.

اهداف
به منظور رفع نيازهاي پژوهشي كشور در زمينه تحقيقات مربوط به مسكن، ساختمان، مصالح، تهيه ضوابط و روش‌هاي ساختمان و ... پژوهشكده ساختمان و مسكن براي حصول به نتايج زير تاسيس گرديد:
1- متمركز كردن و اجراي برنامه‌‌هاي مطالعاتي و تحقيقاتي در مورد ساختمان و مسكن و مصالح و روش‌هاي ساختماني و تهيه ضوابط مربوط به آنها.
2- مطالعه و تحقيق به منظور كمك به مركز تحقيقات ساختمان و مسكن جهت تهيه و تدوين استانداردها، معيارها و ضوابط و آيين‌نامه‌هاي علمي و فني و اجرايي مربوط به ساختمان و مسكن.
3- مطالعه و تحقيق درباره طرح ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله و ساير عوامل تخريبي.
4- بررسي و ارزشيابي روشهاي ساختماني در خانه‌سازي شهري و روستاي در مناطق مختلف كشور به منظور تهيه پروژه براي احداث خانه‌هاي نمونه.
5- انجام تحقيق در مورد روشهاي آزمايش‌هاي فني و ارائه خدمات تحقيقي.
6- مطالعه و اظهارنظر درباره كاربرد مصالح ساختماني جديد كه در كشور وجود نداشته يا مورد استفاده نبوده است.
7- انجام تحقيق و اجراي طرحهاي پژوهش‌هاي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي در زمينه ساخت و ساز با استفاده از تجهيزات آزمايشگاهي.
8- انجام فعاليت‌هاي ضروري در جهت بكارگيري نتايج تحقيقات به عمل آمده.
9- ايجاد ارتباط فعال و سازنده با ساير موسسات و جوامع علمي و پژوهشي در داخل و خارج از كشور.
10- استفاده از نيروهاي ذيصلاح، متخصص و مبتكر در مراكز علمي و پژوهشي كشور.
11- بهره‌گيري از آخرين نتايج تحقيقات و پيشرفتهاي علمي.
12- تربيت نيروي انساني متخصص در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري با توانايي‌هاي لازم برای استفاده در امور تحقيقاتی و اجراي پروژه‌هاي ساختماني در كشور.

نظر شما