شناسهٔ خبر: 18286 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امینی در در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس:

آمادگی ایران برای انتقال تکنولوژی و فناوری تولید آسفالت مرغوب به قبرس/ پیشنهاد ترانزیت کالاهای قبرسی از مسیر ایران/ اهمیت توسعه کریدورهای حمل‌ونقلی در منطقه

جلسه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران و قبرس می‌توانند در زمینه‌های حمل و نقلی همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند٬ به زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه رو شهرسازی٬ امیر امینی صبح امروز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار با هیأتی اقتصادی از کشور قبرس به سرپرستی معاون وزیر حمل و نقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس با بیان اینکه قبرس برای ایران اهمیت بالایی دارد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا و نزدیکی قبرس به لبنان و ترکیه را ویژگی مهم موقعیت این کشور برای ایران برشمرد و اظهار کرد: ایران در دوره پسا تحریم به دنبال گسترش دامنه ارتباطات خود با کشورهای همسایه و منطقه است و این همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل نیز توسعه خواهد یافت.

امینی با بیان اینکه ایران همواره به دنبال گسترش صلح و آرامش در منطقه است یادآور شد: خلاف این واقعیت را استکبار جهانی سعی داشت با تبلیغات وسیع به جهان منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه دو کشور می‌توانند در زمینه‌های حمل و نقلی همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند٬ یادآور شد: متونی در قالب تفاهم‌نامه برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور تدوین و تهیه شده که امیدوارم در دیدار هیأت قبرسی با رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران توافقات مدنظر حاصل شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی دو کشور  را در مسیر کریدورهای منطقه ای دانست و یادآور شد: ما این آمادگی را داریم به طور کامل از ظرفیت های ترانزیتی دو کشور در جهت انتقال بار از کشورهای CIS(آسیای میانه) و غرب چین استفاده شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ کریدور ترانزیتی برای حمل کالا در ایران تعریف شده است که غالب این کریدورها به بنادر ختم می‌شود افزود: قطعا بنادر ایران با فعال شدن کریدورها نیازمند سرمایه گذاری بیشتری هستند و این آمادگی وجود دارد زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای قبرس مهیا شود.

امینی به تجارب بالای دو کشور در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی اشاره و تاکید کرد: در بخش ارائه خدمات و آموزش‌های مهندسی به ویژه در بخش بندری می‌توان به توافقات مثبتی دست یافت.

وی به اتخاذ مواضع مشترک برای تقویت منافع دو کشور تاکید کرد و گفت: این آمادگی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که هماهنگی‌های بیشتری میان دو وزارتخانه برای تقویت مواضع مشترک ایجاد شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در زمینه ارائه تسهیلات به دریانوردان و خدمه کشتیرانی نیز زمینه توافق میان دو کشور وجود دارد ادامه داد: باید از تشریفات غیرضروری در تبادلات دو کشور پرهیز شود تا حجم مبادلات تجاری میان ایران و قبرس رشد قابل توجهی داشته باشد.

امینی با یادآوری اینکه پس از لغو تحریم‌ها برنامه‌های خوبی برای توسعه همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه برای فعال کردن کریدورهای ترانزیتی داشته‌ایم اضافه کرد: مذاکرات با کشورهای بلغارستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شد و از همکاری قبرس در این زمینه نیز استقبال می‌کند.

وی افزود: هرچه دامنه تعداد کشورها در یک کریدور بیشتر و کریدورها چند شاخه و توسعه یافته باشد اهمیت کریدور بیشتر می‌شود و ما از همکاری قبرس در این زمینه استقبال خواهیم کرد.

امینی اظهار کرد: قبرس می‌تواند با استفاده بهینه از شرایط استراتژیک ایران بارهای ترانزیتی خود را به منطقه قفقاز، افغانستان و سایر مقاصد مورد نظر بفرستد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی با اشاره به دستیابی به تکنولوژی و فناوری تولید آسفالت مرغوب در ایران یادآور شد: می‌توانیم در این زمینه نیز به قبرس محصولات و تکنولوژی خود را صادر کنیم.

امینی با بیان اینکه غالب ترانزیت دنیا از سمت شرق آسیا به اروپا صورت می‌گیرد٬ گفت: مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی در این فواصل تعریف شده و این امکان وجود دارد که قبرس در برخی از این کریدورها گنجانده شود./

نظر شما