شناسهٔ خبر: 18292 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

قرارداد تهیه طرح بازآفرینی بافت تاریخی شیراز منعقد شد

جلسه عضو شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از انعقاد قرارداد با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و تیم طراحی سه نفره ایتالیایی‌ها که از آرشیتکت‌های بزرگ دنیا هستند برای تهیه طرح بارآفرینی بافت تاریخی شیراز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، هوشنگ عشایری عضو شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مسئولین استان فارس در تهران برگزار شد از پیشنهادی که استان و شیراز به ستاد ملی داشتند و آن تهیه طرح بازآفرینی بافت تاریخی شهر شیراز بود دفاع کردیم و مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: به دنبال تصویب طرح بازآفرینی بافت تاریخی شیراز شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی این قرارداد با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و تیم طراحی ایتالیایی‌ها که از آرشیتکت‌های بزرگ دنیا هستند به عنوان یک تجربه جهانی منعقد کرد.

عشایری گفت: این گروه ظرف مدت ۳ ماه دیتاها و اطلاعات اولیه را با حضور در بافت تاریخی و استفاده از نیروهای بومی و صحبت با کسانی که در این محیط ها زندگی می‌کنند و کسانی که از این محیط‌ها مهاجرت کرده‌اند و افراد و کارشناسان صاحب ذوق و علاقمند دستگاه‌های اجرایی جمع آوری می‌نمایند و با رویکرد کالبدی طراحی و فرآیند باز آفرینی را به مفهوم توسعه پایدار در شهر شیراز تعریف می‌کنند.

عضو شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اضافه کرد: مدت این قرارداد ۳۶۰ روز است که طرح نهایی را به ما تحویل دهند که به صورت مستمر این طرح پیاده شود و ادامه دار جلو برود.

وی هدف از بستن قرارداد با این دو گروه را اول استفاده از یک تجربه جهانی و دوم لزوم استفاده از تجربه بومی و محلی دانست و اظهار امیدواری کرد: که این طرح با  در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های محیطی و استفاده از افراد بومی و محلی و در نظر گرفتن شرایط و مشکلات اقتصادی و اجتماعی بتواند گام‌های بسیار موثری را در باز آفرینی بافت تاریخی شیراز ایفا کند.

در ادامه جلسه که در استانداری فارس و با حضور نمایندگان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و گروه ایتالیایی و جمعی دیگر مدیران کشوری و استانی تشکیل شد، معاونت امور عمرانی استانداری فارس گفت: ما سال‌های گذشته فرصت‌های بسیاری را در رابطه با بافت تاریخی شیراز از دست داده‌ایم و شیراز به گفته آخوندی وزیر راه و شهرسازی فقط یک شهر و مرکز استان فارس نیست پیرانشهر هست و جوانشهر.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم حق شهر شیراز را ادا کنیم باید به بافت فرهنگی و تاریخی آن اهمیت دهیم و این بافت را بازآفرینی کنیم.

رضاییان با اشاره به تجربه خوب گروه ایتالیایی گفت: این گروه تجربه بسیار مفصل و خوبی در دنیای خارج دارند و می‌توانند این تجربیات را منتقل کنند و علاوه بر نگاه فنی و مهندسی نگاه اجتماعی و اقتصادی نیز به این قضیه داشته باشند.

معاونت عمرانی استانداری فارس اظهار خشنودی خود را از استفاده از نیروهای بومی و محلی در تهیه این طرح ابراز کرد و متذکر شد: مهمترین عنصر در تهیه این طرح ارتباط موثر و خوب با ساکنین بافت تاریخی و ساکنین گذشته این بافت و کارشناسان خبره و علاقمند بومی است.

وی در پایان از دستگاه‌های دولتی خواست که فرصت بدهند و خط و جهت ندهند و بگذارند مردم و دستگاه‌های آزاد و ساکنین محله خودشان در تهیه این طرح نظر بدهند.

نظر شما