به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا کاظمیان دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار آذربایجان غربی مصوبه شورا را با موضوع مرحله اول بازنگری طرح جامع شهری ارومیه؛ تدوین سند دستور کار، ابلاغ کرد.
بر اساس این مصوبه، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۱ آبان ۱۴۰۳ ؛ مصوبه جلسه مورخ ۲۲ تیر ۱۴۰۲ شورای برنامهریزی و توسعه استان آذربایجان غربی در خصوص مرحله اول بازنگری طرح جامع شهر ارومیه ( که در قالب شرح خدمات نگرش و روش نوین تهیه شده است) را با توجه به صورتجلسه مورخ ۹ آبان ۱۴۰۳ کمیته فنی شماره یک و در چهارچوب تعیین شده در مصوبه مورخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ خود مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد تا دستور کار طرح جامع مشتمل بر:
۱. نقشه سیاستگذاری نظامات ۹ گانه ۳.سازمان فضایی پیشنهادی محدوده
۲. نقشه سیاستگذاری تلفیق نظامات ۴. سازمان فضایی پیشنهادی حریم
با اعمال اصلاحات به شرح زیر پس از کنترل و ابلاغ دبیرخانه ملاک تهیه اسناد مرحله دوم طرح جامع شود.
۱- محدوده و حریم شهر مطابق مصوبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ شورایعالی بدون تغییر برای پاسخگویی به جمعیت ۱۰۴۶۴۰۰ نفری در افق ۱۴۱۵ با تراکم ناخالص ۱۰۹ نفر در هکتار مورد تأیید قرار گرفت.
۲-ضمن تأیید ضرورت تکمیل رینگ در سمت جنوب و غرب شهر، مقرر شد مسیر آن در سمت جنوب شرقی به نحوی اصلاح شود که سیکل کامل رینگ با سطح بزرگراهی در این سمت شکل گیرد. در همین راستا لازم است موقعیت تقاطعهای غیرهمسطح خصوصاً در اتصال شبکه شریانی با شبکه بزرگراهی شهر بر اساس یافتههای مطالعات نظام حمل و نقل شهر پیشنهاد شود.
۳- به جهت تقویت نظام سلسله مراتبی توزیع جریان در شبکه حمل و نقل لازم است در سمت جنوب شرقی شهر تعداد معابر شریانی با هدف تقویت اتصال شبکه شهری به رینگ بزرگراهی جنوبی افزایش یاید.
۴-در اجرای ابلاغیه مورخ ۲۸ تیر ۱۳۹۶ وزیر وقت راه و شهرسازی مبنی بر ابلاغ مکانیابی ایستگاه مسافری شهر ارومیه در جوار ترمینال اتوبوسرانی فعلی (در شرق شهر) مقررشد تا ایستگاه مذکور به همراه ترمینال فعلی به عنوان هاب مرکزی TOD شهر ارومیه در ارتباط با شهر جدید گلمان مدنظر قرار گیرد. در این خصوص لزوم پایش عملکردی کاربریهای پیرامونی در جهت تحقق هاب مرکزی TOD و اتصال کامل شبکه حمل و نقل عمومی شهر به آن مورد تأکید است.
در سند شبکه حمل و نقل عمومی شهر عنوان خطوط به شبکه حمل و نقل عمومی انبوه بر تغییر یابد. بدیهی است تدقیق مد حمل و نقل عمومی متناسب با مطالعات تکمیلی در طرح جامع حمل و نقل شهر انجام خواهد شد.
همچنین لازم است مسیر پیشنهادی اتصال ایستگاه پیشنهادی شهر به ایستگاه موجود ارومیه با استفاده از حریم جاده مواصلاتی ارومیه-اشنویه و در خارج از عرصه باغی و زراعی موجود تدقیق شود.
۵-در سند سازمان فضایی محدوده شهر اصلاحات زیر اعمال و بر اساس آن نقشه کاربری اراضی پیشنهادی طرح تهیه شود.
-محدودههای بافت تاریخی و هدف بازآفرینی و محدوده پادگان لشگر ۶۴ عیناً بر اساس مصوبات قبلی منعکس شود.
-پهنهها و محورهای بلندمرتبهسازی در هماهنگی با دستورالعمل مصوب شورایعالی با توجه به عرصههای بلندمرتبه وضع موجود و هماهنگ با شبکه حمل و نقل عمومی، در تناسب با مراکز عمده خدماتی شهر و منطقه ای ارائه شود.
۶-سند سازمان فضایی حریم شهر با اعمال اصلاحات زیر ملاک تهیه سند پهنهبندی حریم شهر قرار گیرد.
-رودخانه شهرچای و نازلوچای و سایر آبراههها و حرائم کمی و کیفی آن (بر اساس ضابطه اصلاحی ۷۸۲) به عنوان پهنههای سطوح آبی منعکس شود. همچنین سایر عوارض تأثیرگذار خطی اعم از خطوط انتقال حامل انرژی و نیرو در سند مذکور منعکس شود.
-محدوده شهرکهای صنعتی موجود و همچنین واحد صنعتی که فرآیند قانونی را طی نمودهاند (متناسب با مقیاس) در سند منعکس شود.
-با توجه به تخلفات متعدد ساخت و ساز در محور امامزاده، محور مذکور و اراضی پیرامونی در سند پهنهبندی تحت پهنه حفاظت منعکس شود. در این خصوص لازم است تدابیر مشخص حفاظتی متضمن کنترل ساخت و ساز ویلایی در اراضی زراعی در اسناد مرحله دوم ارائه شود.
-با توجه به چالش محدودیت آب در حوزه پیرامونی دریاچه ارومیه ضوابط پیشنهادی استقرار فعالیت در حریم با ابتناء بر فعالیتهای کم آب بر خواهد بود.
-حرایم پروازی فرودگاه و تأسیسات وتجهیزات زیربنایی شهری و همچنین عرصه های نظامی درسند پهنه بندی منعکس شود.
۷-مطالعات پدافند غیر عامل با تأکید بر محورهای ۲۲ گانه مصوب در دستورالعمل با لحاظ حساسیتهای مربوط به شهرهای مرزی در قالب اسناد مرحله دوم طرح تهیه و ملاحظات و الزامات منتج از آن در سایر اسناد طرح منعکس شود. در این خصوص لازم است مطالعات پدافندغیرعامل شهر ارومیه ( تهیه شده توسط سازمان پدافندغیرعامل ) مد نظر قرار گیرد.