به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، استان مازندران از جمله استانهایی است که به علت وجود منابع طبیعی اعم از دریا، جنگل، دشت و تردد بالای گردشگر و مسافر در محورهای این استان در تقسیمات کشوری از جایگاه خاص و مهمی برخوردار است و در همه بخشهای حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی، جادهای و دریایی صاحب امتیاز است از اینرو این استان در حمل و توسعه و ترانزیت کالا دارای اهمیت و ویژگی خاص است، پس رسیدگی به بخشهای زیرساختی این استان میتواند موتور توسعه این استان را رقم بزند و این شرایط استراتژیک استان مازندران سبب شد که وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفرهای استانی خود مازندران را انتخاب کند.
همین موضوعات و پروژههای نیمه کاره در بخشهای مختلف حوزه حمل و نقل و راهسازی استان مهمترین مطالبات نمایندگان مجلس و مسئولان استان مازندران از وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای برنامهریزی استان بود.
در این جلسه، کیفیت غیرقابل قبول راههای استان، تعدد نقاط حادثهخیز در جادهها و بار ترافیکی سنگین این استان به ویژه در ایام تعطیل از مهمترین مشکلات و نیازهای استان مازندران اعلام شد.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه، کیفیت غیرقابل قبول طرحها، بار ترافیکی زیاد به خصوص در ایام تعطیلات، نقاط حادثهخیز زیاد را از مهمترین چالشهای جادههای مازندران بیان کرد .
وی با قدردانی از تلاش دولتهای قبل، گفت: برای اجرای طرحهای نیمه تمام از بخشهای خصوصی کمک میخواهیم و برای تامین اعتبار مورد نیاز، طرح مولدسازی و استفاده از اوراق قرضه را در برنامه داریم و با وجود همه محدودیتها به آینده امیدواریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مازندران نیازمند توجه ویژه و ملی است، گفت: حمایت از بخش خصوصی برای اجرای طرحها ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی در این سفر دوروزه به استان مازندران از بیش از 10 پروژه زیرساختی و راهسازی این استان بازدید کرد.
از بندر امیرآباد تا دیدار با خانواده شهید کشوری
در بدور ورود خانم فرزانه صادق به استان مازندران مسئولان این استان با تقدیم دسته گلی به استقبال وزیر جوان دولت پزشکیان آمدند تا در بازدید میدانی همراه خانم وزیر باشند .
در جریان این سفر مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، سرپرست معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارتخانه و مشاور وزیر راه و شهرسازی، مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی و سرپرست مرکز اطلاع رسانی و ارتباطات وزارتخانه، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.
بندر امیرآباد موتور محرک توسعه صادراتی کشور
وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز سفر به استان مازندران، از اسکله رو-رو ریلی بندر امیرآباد بازدید کرد و در جریان مراحل تکمیل این پروژه قرار گرفت.
توسعه دریامحور در ایران با توجه به موقعیت فوقالعاده استراتژیک، میتواند رونق اقتصادی کشور را رقم بزند. بندر امیرآباد یکی از بزرگترین بندرهای در حال توسعه شمال ایران است که در کرانه جنوبی دریای خزر قرار گرفت و در ۵۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان ساری قرار دارد.
فرزانه صادق در این بازدید گفت: بندر امیرآباد یکی از بنادر استراتژیک ایران است و ساخت اسکله رو-روی ریلی این بندر که از سالهای گذشته آغاز شده در حال حاضر حدود ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مجری طرح هم با بیان اینکه مطالعات این پروژه از ۱۰ سال پیش آغاز شده است، افزود: این پل متحرک سه دهانه دارد و قطعات پیش ساخته است که هنوز نصب نشده و در احداث این اسکله از تکنولوژی روز استفاده شده و زمانبندی ۱۶ ماهه برای تکمیل این اسکله در نظر گرفته شده که تهیه و ساخت این عرشه ۱۰ ماه زمان میبرد و باید از خارج از کشور وارد شود. همزمان نیز کارهای زیرساختی این پروژه در حال انجام است.
سال آینده اسکله رو-روی ریلی بندر امیرآباد باید تکمیل و افتتاح شود
فرزانه صادق نیز در جریان این بازدید در جریان عملیات زیرساختی آن قرار گرفت و بر تسریع در انجام عملیات زیرساختی آن تاکید کرد و افزود: باید مطالعات استراتژیک لازم بر روی تناژ بار در این اسکله انجام شود. سال آینده در همین زمان، باید این پروژه برای افتتاح آماده باشد.
اول "عمل" بعد "حرف"/ بازدید وزیر راه و شهرسازی از مشکلات زیرساختی جادههای اصلی استان مازندران
وزیر راه و شهرسازی همچنین از طرح تقاطع غیرهمسطح نکا به بهشهر بازدید و از پیمانکاران این طرح توضیحات لازم درباره روند پیشرفت این طرح را خواستار شد .مجریان این طرح با اشاره به روند پیشرفت خوب این طرح گفتند در حال حاضر منتظر مناقصه هستیم تا تکلیف این پروژه مشخص شود .
خانم صادق با بازدید از مراحل مختلف پروژه، قول داد تا سال آینده این طرح به پایان برسد و طعم شیرین آبادی منطقه کام مردم را شیرین کند.
در ادامه این سفر خانم فرزانه وزیر راه و شهر سازی سری هم به طرح میدان علامه ایازی شهر رستمکلا زد و دستورات لازم را برای مجریان طرح داد .
وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از اتوبان ساری- قائمشهر در جریان مشکلات محور تهران- سوادکوه قرار گرفت و تاکید کرد: برای رفع مشکلات اول باید کار کنیم و سپس صحبت کنیم.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در دومین روز سفر خود به استان مازندران با همراهی معاونان خود و نمایندگان استان از اتوبان ساری- قائمشهر، نقاط پرترافیک و نقاط حادثهخیز این اتوبان بازدید کرد.
همچنین بازدید از تقاطع الغدیر که محور اتصال شمال به شرق کشور است در این مسیر انجام شد که به گفته عمران عباسی کالی نماینده جویبار و سوادکوه، طی ۱۵ سال گذشته مشکل آن برطرف نشده است.
وزیر راه و شهرسازی از تقاطع زیرآب در محور تهران- سوادکوه پس از پل سفید نیز که یکی از پرتلفاتترین نقاط این محور مواصلاتی است، بازدید و در جریان مطالعات این پروژه قرار گرفت.
این جاده تنها جاده ترانزیتی به سمت مازندران است و تلاشهای زیادی برای چهارخطه کردن این جاده انجام شده است و برای اتمام این طرح به بیش از ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
در سال گذشته در جریان سفر رئیسجمهور فقید به این منطقه بودجه ۶۰۰ میلیاردی برای این طرح مصوب شد اما تخصیص پیدا نکرد .
وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه برنامههای روز دوم سفر خود از آزادراه قائمشهر- ساری به عنوان بخشی از طرح کریدوری آزادراهی سراسری شرق به غرب کشور بازدید کرد.
بخش از این کریدور شامل ۴۵ کیلومتر جاده ۶ خطه در جنوب قائمشهر است که ۱۵ کیلومتر آن در قائمشهر و ۲۲ کیلومترش در ساری و مابقی در میان درود است. از جمله مزایای آزادراه قائمشهر- ساری میتوان به کاهش ۵۰ درصدی زمان سفر در این مسیر پرترافیک و همچنین کاهش ۳۰ میلیون لیتری مصرف سوخت اشاره کرد.
قرارگاه سازندگی خاتمالاوصیاء وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همکار وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه است که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است. تامین منابع مالی این پروژه شامل سهم ۳۰ درصدی دولت، سهم ۲۵ درصدی پیمانکار و سهم ۳۵ درصدی بانک ملی است.
مدیرعامل شرکت آزادراه قائمشهر به ساری، عدم تامین و تخصیص اعتبار را مشکل جدی این پروژه عمرانی در مازندران اعلام کرد و وزیر راه و شهرسازی در این بازدید بر ضرورت تامین منابع مالی این پروژه که ۲۶ همت پیشبینی شده بود؛ تاکید کرد .
وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان مازندران همچنین از پروژه چهارخطه ساری- تاکام در جاده کیاسر به طول ۲۰ کیلومتر بازدید کرد و در جریان موانع تعریض ۳.۵ کیلومتر باقیمانده این مسیر قرار گرفت.
براساس اطلاعاتی که در حضور وزیر راه و شهرسازی، هیات همراه و نمایندگان استان مطرح شد حدود ۳۰۰ متر این مسیر در بافت فرسوده قرار دارد که ضروری است آزادسازی شود و این مسیر دوخطه به چهارخطه تبدیل شود.
وزیر راه تاکید کرد: هماکنون طرحی تهیه شده که این مسیر آزادسازی شود و درعوض با ایجاد مرکز گردشگری و ارزش افزودهای که ایجاد میکند بخشی از هزینههای این آزادسازی و تعریض جاده محقق شود.
این پروژه ۲۰ کیلومتر است که ارتباط ساری به کیاسر را برقرار میکند و هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از این مسیر ۲۰ کیلومتری ۱۶.۷ کیلومتر تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده است و ۳.۵ کیلومتر از این مسیر نیازمند تعریض و آسفالت است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه برنامه های خود از عملیات اجرایی کنارگذر شمالی ساری هم بازدید کرد که مجری اجرای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.
این پروژه شامل پل روگذر سه راهی جویبار دو باند رفت و برگشت، پل روگذر جنگلی مسیر قائمشهر به ساری و تقاطع غیرهمسطح سمسکنده است و طول کل پل روگذر سه راهی جویبار با رمپ ۱۰۰۰ متر، طول کل پل روگذر گارد جنگلی با رمپ ۴۰۰ متر و تقاطع غیرهمسطح سمسکنده با راههای رابط ۱.۳ کیلومتر است.
بازدید وزیر راه و شهرسازی از مراحل تکمیل بیمارستان ۳۴۱ تختی آموزشی ساری
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به همراه مدیرعامل سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات عمومی و دولتی از بیمارستان ۳۴۱ تختی آموزشی ساری بازدید کردند.
بیمارستان ۳۴۱ تختی آموزشی ساری هم اکنون ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در ۲۹ هزار متر مربع زیربنا احداث شده است. تاکنون برای احداث این بیمارستان ۷۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و برنامهریزی شده تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از محل اوراق اسلامی برای آن تأمین اعتبار شود.
در صورت تامین اعتبار این بیمارستان تا پایان سال مالی جاری تکمیل و تحویل بهرهبردار میشود.
وزیر راه و شهرسازی پای درد و دل مردم
وزیر راه و شهرسازی خدمت بدون منت و چشمداشت به مردم را سرلوحه اصلی تلاشهای دولت چهاردهم دانست و گفت: دولت چهادهم همه تلاش خود را با اجرای برنامههای مختلف و براساس برنامه هفتم توسعه میکند و به دنبال جلب رضایتمندی مردم است.
در حاشیه این بازدیدها رئیس شورای شهر زیرآب از وزیر راه و شهرسازی خواست که برای تعریض محور تهران- سوادکوه، آسفالت آن و رفع نقاط حادثهخیز آن قولی بدهد تا او به مردم اعلام کند.
فرزانه صادق در پاسخ به او گفت: تا کاری انجام نشود حرفی نمیزنم. باید اول اقدام کنیم و سپس دربارهاش صحبت کنیم.
در جریان بازدید از بندر امیرآباد نیز، مردم منطقه از خانم صادق خواستند که نسبت به ساماندهی و اصلاح جاده بین بندر امیرآباد تا رستمکلا که سبب تردد کامیونها از محور روستایی و مشکلاتی برای مردم شده ، اقدام کند که وزیر راه و شهرسازی ضمن قبول این خواسته مردم، دستور داد تا زمانی که زیرگذر کامل شود از راهبند در مسیر عبور قطار استفاده شود.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با اینکه در سفر استانی به سرمیبرد، پس از اطلاع از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در استان خوزستان، در تماسی با سیدمحمدرضا موالیزاده استاندار خوزستان وضعیت راهها و آسیب وارده به خانهها در این استان را جویا شد.
وزیر راه و شهرسازی در تماس تلفنی با استاندار خوزستان در جریان جزئیات این زلزله در ۲۷ کیلومتری هفتگل و ۳۲ کیلومتری مسجدسلیمان و پسلرزههای پس از آن قرار گرفت.
وی در این تماس تلفنی در خصوص میزان آسیب وارده به راهها و خانههای استان سوال کرد که در آن استاندار خوزستان اظهار کرد: خوشبختانه این زلزله هیچ تلفات جانی نداشت، اما نزدیم به ۲۰ خانه آسیب دیدهاند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه آماده حل مشکلات راهها و آسیب به خانهها در این استان است؛ افزود: از بنیاد مسکن میخواهیم که پیگیر این موضوع باشد.
تجدید عهد با شهدا در دیدار با خانواده خلبان شهید کشوری
خانم صادق در ادامه سفر دو روزه خود به استان مازندران در یادواره «شهدای شهرستان سیمرغ» که به مناسبت سالگرد شهادت احمد کشوری از خلبانان شهید دوران دفاع مقدس برگزار شده بود؛ حضور یافت.
او پیش از حضور در این مراسم؛ با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره و تجدید بیعت با شهدا با حضور در منزل شهید کشوری؛ با حاجیه خانم شیرین سیلاخوری همسر این شهید بزرگوار؛ دیدار و گفتوگو کرد.
شهید احمد کشوری که ۱۵ آذر سال ۱۳۵۹ در ابتدای دوران دفاع مقدس به شهادت رسید به «سیمرغ آسمانهای ایران» شهره است که سالروز شهادتش؛ روز هوانیروز نامگذاری شده است.