شناسهٔ خبر: 18352 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

باقری در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

نقش ۸۰ درصدی عامل انسانی در سوانح جاده‌ای و ریلی/ بخش رسیدگی به سوانح باید مستقل باشد

مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از نقش ۸۰ درصدی عامل انسانی در سوانح جاده‌ای و ریلی خبر داد و گفت: در صورتی که بخواهیم همانند کشورهای توسعه یافته در بحث رسیدگی به سوانح پیشرو باشیم، باید بخش رسیدگی به سوانح، مستقل از راه‌آهن عمل کند و در قدم اول زیر مجموعه وزارت راه شود و در قدم‌های بعدی مستقل از وزارت راه و شهرسازی فعالیت‌هایش را اجرایی کند.

مرتضی باقری در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به این موضوع که وزیر راه و شهرسازی طی نامه‌ای از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، خواستار اولویت دادن به موضوع ایمنی و حمل و نقل ریلی در نقشه جامع علمی کشور شده است، گفت: طبق این درخواست مقرر شده تا موضوع مهم و اساسی ایمنی در حمل و نقل ریلی بیش از دیگر موضوع‌ها مورد توجه قرار بگیرد و مراکز علمی و تحقیقاتی بیش از پیش مطالعات مستمر را در راستای آن انجام دهند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی ایمن‌ترین شیوه حمل و نقلی در مقایسه با دیگر شیوه‌های حمل و نقل به شمار می‌رود، افزود: خوشبختانه شرکت راه آهن به این مبحث توجه کافی داشته و در دو بخش دفتر ستاد ارتقای ایمنی (نقش قانون‌گذاری) و دفتر اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه (موضوع رسیدگی به سوانح و تهیه گزارش از آنها) اقدامات متعددی انجام داده است.

باقری با بیان اینکه این دو بخش به درستی در راه‌آهن از هم جدا هستند و به فعالیت‌های مختص خود می‌پردازند، تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم همانند کشورهای توسعه یافته در بحث رسیدگی به سوانح پیشرو باشیم و آنها را الگو قرار دهیم، باید بخش رسیدگی به سوانح، مستقل از راه‌آهن عمل کند و در قدم اول زیر مجموعه وزارت راه شود و در قدم‌های بعدی مستقل از وزارت راه و شهرسازی فعالیت‌های مربوط به خود را اجرایی کند.

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه بخش ریلی یک مود ایمن در کشور به شمار می‌آید، گفت: در کشور به مباحث وسیله ایمن، محیط ایمن و انسان تاکید بسیار شده، اما بیشتر توجه‌ها به زیر ساخت‌ها بوده و وسیله در درجه بعدی قرار داشته است.

وی گفت: متاسفانه موضوع انسان و موضوع وسیله نقلیه که تحت کنترل انسان است کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که این توجه ضروری به نظر می‌رسد و باید درباره ورود روان‌شناسان به حوزه ایمنی ریلی بیش از پیش توجه شود زیرا آمارها نشان می‌دهد عامل بیش‌از ۸۰ درصد حوادث در حمل و نقل جاده‌ای و ریلی انسانی است که متاسفانه تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که در هفته ایمنی، حادثه‌های ریلی بررسی و تحلیل خواهند شد، گفت: هدف ما از بررسی سوانح ریلی این است که با شناخت اصلی عامل سانحه، تعداد آنها را در آینده کاهش دهیم.

وی به حادثه خیام – نیشابور اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل اصلی این سانحه غفلت در موضوع امدادرسانی درست پس از حادثه بوده است که از نظر کارشناسان بررسی سوانح، با مرور کردن حوادث و شناخت و رفع علت‌های اصلی، می‌توان از تکرار این‌گونه حوادث جلوگیری کرد.

آموزش دانشجویان در مقطع دکترا رشته مهندسی ایمنی

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: شرکت راه‌آهن جزو شرکت‌های پیشرو در بحث ایمنی است، بنابراین باید اقداماتی در جهت پرورش دانشجویانی در رشته مهندسی ایمنی در مقطع دکترا انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به انگشت شمار بودن استادان در بخش مهندسی ایمنی، ضروری است ما به صورت جدی دانشگاه‌ها را درگیر موضوعات ریلی و همچنین بررسی سوانح مختلف کنیم و دانشجویان روی موضوعاتی کار کنند که از صنعت ریلی به آنها سفارش شده است.

باقری با اعلام اینکه متاسفانه ما در کشور با خلاء پایگاه داده حوادث ریلی مواجه هستیم، بیان کرد: همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا می‌بینیم بیشتر آنها پایگاه‌هایی را برای بررسی و تحلیل حوادث ریلی خود دارند که بسیار قوی عمل می‌کنند و در دسترس عموم قرار دارد اما در کشور ما همانطور که وزیر راه و شهرسازی تاکید می‌کند، چنین پایگاهی در دسترس عموم نیست.

وی یادآور شد: هر اندازه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بیشتر درگیر حوزه ایمنی کشور شوند، به بهبود موضوع ایمنی کمک می‌کند و ما شاهد روند رو به کاهش سوانح ریلی خواهیم بود.

نظر شما