شناسهٔ خبر: 18362 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس بازخوانی اندیشه ایران‌شهر:

میراث معنوی ایران روی دوش برخی سنگینی می‌کند/ خانه وارطان، خانه شهر می‌شود/ غربت مفهوم «ایران» در ایران

افتتاح نمایشگاه عکس بازخوانی اندیشه ایران‌شهر وزیر راه و شهرسازی گفت: آنچه مایه تأسف و غبطه برای من می‌شود این است که تا چه حد مفهوم «ایران» در خود ایران دچار غربت شده و ما از این همه میراثی که داشته‌ایم و منابعی که هنوز برای ما منبع الهام هستند به راحتی گذشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی در مراسم افتتاح نمایشگاه عکس بازآفرینی اندیشه ایران‌شهر که عصر دیروز (دوشنبه ۲۶ آبان) در خانه وارطان برگزار شد گفت: از اینکه همه بزرگان هنر و معماری و شهرسازی در اینجا جمع شده‌اند مایه دلگرمی برای همه ماست. موضوعی که انتخاب شده یادی از میراث معنوی و منابع فکری و فرهنگی و مادی است که ما داشتیم. شخصا هر گاه به این عکس‌ها می‌نگرم آنچه مایه تأسف و غبطه برای من می‌شود این است که تا چه حد مفهوم «ایران» در خود ایران دچار غربت شده و ما از این همه میراثی که داشته‌ایم و منابعی که هنوز برای ما منبع الهام هستند به راحتی گذشته‌ایم. گویا عده‌ای تاریخ روی دوششان سنگینی می‌کند و دنبال این هستند تا تاریخ را روی زمین بگذارند و سبک‌بال شوند. در حالی که نمی‌دانند بی‌وزنی بعد از تخریب تاریخ، سبب می‌شود تا زندگی را از دست بدهند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید از دکتر ایزدی به خاطر راه‌اندازی این فضای مهربانانه در خانه وارطان که به تدریج به خانه شهر، معماری و گفتگوی اهل ذوق و هنر تبدیل می‌شود، تشکر کرد.

وی اظهار کرد: امیدوارم این یاد از ایران و نگاه به آینده بتواند برای ما چشم‌اندازی که بر مبنای «ایران» باشد فراهم کند؛ چشم‌اندازی که در آن بتوانیم فضایی خلق کنیم تا همگان از آن لذت ببرند و به آن فضا حس تعلق و آن را دوست داشته باشند. امیدوارم شاهد اتفاقات بزرگ‌تری باشیم.

آخوندی افزود: تداوم همین اتفاقات کوچکی که هر هفته اینجا رخ می‌دهد به نظر من مهم‌تر است؛ این اتفاقات خواه نمایشگاه عکس باشد یا نقاشی، خواه سخنرانی باشد یا بررسی معماری، فرقی ندارد؛ مهم آن است که این جلسات تداوم یابند. این خانه جایی خواهد بود برای گفت‌وگو؛ چراکه گفت‌وگو آثار مثبتی بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم دارد. این جلسات منبع الهام هستند؛ جوانانی که از آنها بهره‌مند می‌شوند در آینده می‌توانند آثاری خلق کنند که برای همه ما امیدبخش و شادی‌آفرین باشد.

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سیدمحمد بهشتی شیرازی مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی حجت معمار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و منا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان نیز در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است نمایشگاه عکس بازخوانی اندیشه ایران شهر از ۲۶ بهمن تا ۲۶ اسفند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در خانه وارطان واقع در میدان فلسطین خیابان طالقانی غربی جنب صندوق کارآفرینی امید برپاست./

نظر شما