شناسهٔ خبر: 18386 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان مطرح کرد

ایمن‌سازی ۱۷ نقطه حادثه خیز استان سمنان/ احداث فاز دوم محور دامغان -معلمان/ باند جدید محور سمنان به فیروزکوه/ تلاش برای احیای کارونسراها و مجتمع‌های بین‌راهی

مجید نژاد صفری مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: از ۳۰ نقطه حادثه‌خیز استان طبق استعلام از پلیس‌راه، مخاطرات ۱۷ نقطه به طور صد درصد رفع شده که آخرین آن سرازیری کوهپایه در خروجی سمنان بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عبدالمجید نژادصفری با حضور در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به فعالیت‌های اخیر این اداره کل در استان سمنان پرداخت و گفت: در یک سال اخیر کارهای بسیاری در حوزه راهداری استان سمنان انجام شده که می‌تواند به عنوان پایلوت برای کشور مطرح باشد. وی افزود: ما تنها استانی هستیم که ۶۳۰ کیلومتر بزرگراه داریم. وسعت استان سمنان ۵ برابر استان تهران است، ولی آیا به ما به اندازه تهران بودجه اختصاص پیدا می‌کند؟ بعد از سفر وزیر به این استان خدمات حوزه راهداری با شدت بیشتری دنبال می‌شود. در بحث معماری نیز تمام تقاطع‌های غیرهمسطح استان نورپردازی شده‌است. تمام پل‌ها رنگ‌آمیزی و درخت‌کاری و تمام حریم‌ها بوته‌کنی شده و شیب شیروانی تمامی استان تا ۶ ماه دیگر پایان می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان بزرگترین پروژه راهداری استان سمنان در حال حاضر را پروژه دامغان به طرف جندق معلمان عنوان کرد و افزود: این مسیر یکی از پرحادثه‌خیزترین مسیرهای استان بود. علیرغم تمام پیگیری‌ها و دستور وزیر، هنوز اعتباری برای آن نگرفته‌ایم، ولی ۴۵ کیلومتر آن را در ۳ قطعه ۱۵ کیلومتری به صورت امانی در حال اجرا داریم که مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته‌است.

وی افزود: باند جدید محورسمنان به فیروزکوه از دیگر پروژه‌های مهم استان است که می‌تواند به عنوان یک آلترناتیو برای تهران مطرح باشد. این ۲ پروژه جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بود؛ قراربود ایشان قبل از عید به استان بیایند که سفر انجام نشد، ولی با پیگیری‌هایی که از طریق استانداری انجام دادیم در اعتبارات سال ۹۵ و ۹۶، ۲۰۰ میلیارد تومان برای ۲ سال پیش‌بینی شد که اگر این اتفاق بیفتد، این محور به عنوان کریدور شمال به جنوب می‌تواند مطرح شود، یعنی بندرعباس و یزد را به مازندران و بندر امیریه متصل می‌کند. این کار می‌تواند تبعات خوبی در اشتغال، رونق اقتصادی، کاهش هزینه‌های سفر و هزینه‌های جابه‌جایی کالا از جنوب به شمال درپی داشته‌باشد.

نژادصفری ادامه داد: ۳۰ کیلومتر از بزرگراه استان، بین تهران و مشهد که از سال‌های قبل باقی‌مانده بود، با عنایت وزارتخانه ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌ و تا قبل از مسافرت‌های تابستان سال‌آینده این ۳۰ کیلومتر هم به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از بزرگراه، گره‌کوری که در استان بین غرب و شرق وجود داشت، از بین خواهدرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان با اشاره به نقاط حادثه‌خیز استان، تصریح کرد: به دنبال سفر وزیر به استان، تقاطع غیرهم‌سطح ولایت در میامی، تقاطع غیرهمسطح امیریه در دامغان و تقاطع غیرهمسطح سرخه افتتاح شد. میدان ورودی سرخه و شهرستان میامی از دیگر پروژه‌های بزرگ استان است که مورد بازدید مقام عالی وزارت قرار گرفت و پیش از آغاز سفرهای نوروزی امسال، به بهره‌برداری خواهدرسید.

وی افزود: در ادامه کریدور شمال به جنوب پروژه‌ای به نام سرخ گریوه داشتیم که مرز سمنان و استان مازندران است، این پروژه دهه فجر امسال توسط استاندار افتتاح شد. امسال حوزه استان سمنان تا مرز مازندران آسفالت شد که با توجه به طبیعت منطقه و بعد مسافت، پروژه بسیار سنگینی بود و در دهه فجر مورد بهره‌برداری قرارگرفت.

 نژادصفری با تاکید بر ایمن‌سازی مسیرهای این استان برای مسافران ادامه داد: کویری بودن استان سمنان و این که مرکز ثقل کشوراست، موجب می‌شود رانندگان از هر مسیری که وارد استان شوند، دچار خواب‌آلودگی شوند. نقاط زیبا و نقاطی که انگیزه توقف برای رانندگان ایجاد کند نیز متاسفانه در استان کم است. به همین دلیل جلسات زیادی در استان برای ساخت و احیای کارونسراها و مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی داشتیم و برای سرمایه‌گذاری در این زمینه تشویق هم کرده‌ایم که هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در همین راستا، مجموعه‌ای کارهای موقت واضطراری انجام دادیم، برای مثال احداث ۱۶ دستگاه پارکینگ بزرگ و نهال‌کاری و درخت‌کاری انجام شد تا فضای مسیر را زیبا کنیم و زمینه توقف مسافران فراهم‌شود. این کار در اسفند سال گذشته انجام شد و حدود ۳۰ هزار نهال امسال در مسیرهای استان کاشته می‌شود. همچنین ۳۰ دستگاه سکوی نماز مسقف رو به قبله در دهه فجر با حضور استاندار به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مورد ۳۰ نقطه حادثه‌خیز استان، اکنون مخاطرات ۱۷ نقطه به طور صد درصد رفع شده که آخرین آن سرازیری کوهپایه در خروجی سمنان بود که در دهه‌فجر افتتاح شد.

وی افزود: در بحث زیباسازی و معماری راه‌ها، نورپردازی و رنگ‌آمیزی تمام پل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح را در استان داشتیم. همچنین موضوع اصلاح شیب‌ شیروانی را داشتیم که در استان ما به علت خواب‌آلودگی رانندگان حوادث زیادی را به دنبال داشت، به همین دلیل در سطح بسیار وسیعی اصلاح شیب‌ها در استان انجام شد.

نژادصفری به اقدامات راهداری برای ایام نوروز اشاره کرد و گفت: اخیرا بسیج راهداری نیز برای پاکیزه کردن حریم راه‌ها راه‌اندازی شده که ظرف ۲ ماه گذشته تقریبا در دوسوم بزرگراه‌ها‌ انجام شده و انشاءاله تا عید امسال این کار به سرانجام خواهد رسید.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سمنان در پایان به تعامل این اداره با مسئولان محیط‌زیست و منابع‌طبیعی اشاره کرد و گفت: بحث محیط زیستی و منابع‌طبیعی در استان بسیار داریم، برای مثال یکی از محورهای مهم ما که پروژه عباس آباد-دستجرد بود و ارتباط مردم منطقه را به جاده مشهد به یک سوم می‌رساند، با دعوت از مدیر منابع طبیعی به استان و در یک پروسه ۶ ماهه انجام شد. در بحث منابع طبیعی، استان سمنان بسیارغنی نیست و سخت‌گیری‌های زیادی در این خصوص وجود‌ داشته که ما هم به آن احترام می‌گذاریم ولی جان انسان‌ها برای ما در اولویت است و با تعاملاتی که داشته‌ایم این مسئولان را برای اجرای پروژه‌هایمان متقاعد کرده‌ایم و تاکنون همکاری خوبی با ما داشته‌اند.

نظر شما