شناسهٔ خبر: 183977 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد:

اصلاح اقتصاد صنعت هوانوردی ضروری است

ببینید | نشست خبری معاونین وزیر راه و شهرسازی در هشتیمن نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته (۱) رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا، تعیین کننده نرخ بلیت پروازهاست، گفت: در صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریم‌ها از نظر تکنولوژیکی به مشکل بر نمی‌خوریم اما باید مسائل اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند باز معماری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزات راه و شهرسازی، حسین پورفرزانه رییس سازمان هواپیمایی کشوری امروز سه شنبه ۲۷ آذر در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل مصلای تهران گفت: امروز آوردن قطعات هواپیما یا متخصصان صنعت هوایی به کشور راحت‌تر از حل مسائل مالی صنعت هوایی است و در این راستا نیازمند صندوق‌های متمرکز هستیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی آسیب ببینند، ادامه داد: اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به اقتصاد این صنعت وارد شده است.

به گفته پورفرزانه، تحریم‌ها سبب پیر شدن صنعت هوایی کشور شده و اکنون متوسط عمر ناوگان هوایی کشور بیش از ۲۷ سال است.

رییس سازمان هواپیمایی کشور تصریح کرد: هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم، اما بهره‌مندی شرکت‌های هواپیمایی و سرمایه‌گذاران از منابع مالی محدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که سرمایه‌گذار ایرانی با رقمی حدود چهار تا پنج میلیون دلار نقد، هواپیمای با عمر بالای ۲۷ سال وارد می‌کند و پس از آن هزینه‌های زیادی انجام می‌دهد تا آن هواپیما سرپا و آماده به کار شود، اما در خارج از کشور با همین رقم ۱۰ درصد پول یک هواپیمای ۵۰ میلیون دلاری پرداخت می‌شود و باید گفت تحریم‌ها ستون‌های سرمایه‌گذاری کشورمان را تحت فشار قرار داده است.

پورفرزانه در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص رای دیوان عدالت اداری برای نرخ بلیت پروازها، توضیح داد: رای دیوان این مساله را به طور شفاف مشخص کرده است و تصمیم عاقلانه و عادلانه‌ای بود.

عرضه و تقاضا، تعیین کننده نرخ بلیت پروازها 

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد زمانی که دستوری شود، آسیب زا خواهد شد، معتقدیم عرضه و تقاضا باید تعیین کننده نرخ بلیت پروازها باشد و دولت نیز در این میان نظارت عالی و مسئولیت رگولاتوری داشته باشد.

این مقام مسئول، یکی از پارامترهای تعیین کننده نرخ بلیت را سوخت هواپیما برشمرد و گفت: با توجه به نرخ فعلی سوخت، میزان اثرگذاری آن در نرخ بلیت کمتر از ۲ درصد است و چنانچه افزایش قیمت سوخت اجرایی شود این سهم به ۱۰ تا ۱۱ درصد قیمت بلیت خواهد رسید.

تعداد هواپیماهای فعال کشور ۱۸۵ فروند است

وی تعداد هواپیماهای فعال کشور را ۱۸۵ فروند برشمرد و افزود: تعداد ۱۳۰ تا ۱۴۰ فروند هواپیما به صورت متغیر به ارائه خدمات پرواز می‌پردازند، با این حال تاکید می‌کنم آوردن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کافی نیست و باید بتوانیم اقتصاد صنعت هوانوردی را اصلاح کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: واقعیت این است که افزایش نرخ دلار حدود دو تا سه دلار بر روی قیمت هر صندلی پرواز اثر می‌گذارد و افزایش نرخ سوخت منجر به افزایش قیمت فاحش بلیت هواپیما نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در همین ایام که ایرلاین‌ها اجازه تعیین قیمت دارند بلیت مسیرهای مختلف را ۵٠ درصد زیر قیمت مجاز ‌می‌فروشند.