شناسهٔ خبر: 184332 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ظرفیت ترانزیتی بنادر امیرآباد و آکتائو قزاقستان تقویت می‌شود

سفیر قرقیزستان تقویت ظرفیت ترانزیتی بنادر امیرآباد و آکتائو قزاقستان و سرمایه گذاری این کشور در بندر امیرآباد به منظور افزایش توسعه اقتصادی و تجاری و سهم ترانزیتی از مواردی بود کعه در بازدید سفیر جمهوری قزاقستان در ایران مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی (روز شنبه یکم دی ماه) ونتالاپ اونالبایف، سفیر جمهوری قزاقستان در ایران در بازدید از بندر امیرآباد، بر توسعه ظرفیت های تجاری دو کشور از طریق بنادر امیرآباد و آکتائو تاکید کرد و با اعلام آمادگی این کشور برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد، از تمهیدات و اقدامات جدی «آستانه» برای افزایش توسعه اقتصادی و تجاری و افزایش سهم ترانزیتی خبر داد.

اونالبایف ادامه داد: در حال شناسایی بازارهای جدید برای سوآپ و ترانزیت غلات از طریق بندر امیرآباد به کشورهای همسایه ایران هستیم که در صورت حصول نتیجه به زودی شاهد تحولاتی در این زمینه نیز خواهیم بود.

سفیر قزاقستان با اشاره به وسعت کشور قزاقستان به عنوان نهمین کشور پهناور جهان و اراضی وسیع در زمینه کشت غلات و دانه های روغنی گفت: با توجه به وجود مخازن روغن خوراکی در بندر امیرآباد، در زمینه ترانزیت و صادرات روغن خام خوراکی هم حاضریم سرمایه گذاری هایی در بندر امیرآباد انجام دهیم.

محمد علی موسی پور گرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد ضمن تشریح عملکرد و ظرفیت های این بندر افزود: بندرامیرآباد به عنوان هاب غلات در شمال کشور و با ایجاد زیر ساخت های مناسب جهت نگهداری و انبارش کالا از جمله سیلو و انبار و همچنین احداث کارخانجات تولیدی مرتبط با کالاهای اساسی و غلات توسط بخش خصوصی توانسته است جایگاه ویژه ای را در زمینه واردات و ترانزیت انواع کالاها در دریای خزر تثبیت کند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد اظهار کرد: تکمیل  اسکله رو- رو ریلی در بندر امیرآباد تاثیر بسزایی بر رونق تجارت دو کشور خواهد داشت و مسیر دسترسی به بازارهای هدف از جمله شرق آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای توسعه تجارت دو کشور فراهم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از معرفی ظرفیت های بندرامیرآباد گفت: بندر امیرآباد با دارا بودن ۱۰۶۰ هکتار اراضی پسکرانه و راه های مواصلاتی هوایی و جاده ای و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال-جنوب نقش مهمی در اقتصاد منطقه و ترانزیت کالا در دریای خزر ایفا می کند که امیدواریم با برنامه ریزی و اهداف بالاتر سهم دوکشور در تجارت دریای خزر افزایش یابد.