شناسهٔ خبر: 184776 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

علاوه بر تحریم‌ها و کمبود اعتبارات، نوع مدیریت نیز در بروز مسائل و مشکلات موجود مؤثر بوده است/ با تمام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها می‌شد بهتر از این عمل شود

صادق وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای هماهنگی استان خراسان شمالی، شنونده مسایل، مشکلات و برنامه‌های مدیران کل مرتبط با این حوزه بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز ۶ دی‌ماه در سفر به خراسان شمالی با حضور در شورای هماهنگی خراسان شمالی، شنونده مسایل، مشکلات و برنامه‌های مدیران کل مرتبط با این حوزه بود.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست به بضاعت‌های استان خراسان‌شمالی اشاره کرد و گفت: در بخش جاده‌ها وضعیت راه‌های استان نسبت به برخی از استان‌ها وضعیت بهتری دارد. با این‌حال انتظار می‌رود تا نوع مدیریت و اجرای پروژه‌ها و نظارت بر اجرای آنها با کیفیت بهتر و مطلوب‌تری انجام شود.

وی که به نمایندگی از هیات دولت در این سفر استانی به اسفراین، بام و صفی آباد رفته بود؛ گفت: در طول مسیر شاهد جاده جدید و قدیم بجنورد بودم که در دهه ۷۰ ساخته شده بود. مایه افتخار بود که در چهل و اندی سال گذشته؛ اقدامات زیادی در حوزه راهسازی انجام شده است. پیچ و خم‌های این جاده نشان می‌داد که مردم چه زحماتی کشیده‌اند و مسوولان چه تلاش‌هایی کرده‌اند. البته مطالبات همچنان بسیار بسیار زیاد است.

«کمبود اعتبارات؛ تحریم و سوء مدیریت»؛ سه علت وضع موجود هستند

صادق مطالبات مردم از دولت را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: بخشی از این مطالبات را دولت با دخالت بی جا؛ ایجاد کرده است! دولت گفته که دستور می‌دهم انجام شود و وعده وعید داده و مردم به آن امید بسته‌اند و انجام نشده است! 

به گفته وی، بخشی از مطالبات اما از ماموریت‌های اصلی دولت‌ها بوده که به دلیل کمبود اعتبارات؛ تلنبار شده است. تحریم‌ها هم در عدم تحقق این مطالبات اثرگذار بوده‌اند.اما همه این مشکلات به دلیل تحریم‌ها و کمبود اعتبارات نیست؛ نوع مدیریت و مسوولیت‌پذیری مدیران هم در آن نقش داشته‌اند. بسیاری از کارهای ما از نوع نظارتمان بر پیمانکار گرفته تا مواجهه با سرمایه گذار و نوع رفتارمان با متقاضیان مسکن به نوع مدیریت ما برمی گردد.

وزیر راه و شهرسازی «اعتبارات» را شریانی نامید که سرعت کارها را بیشتر می‌کند و در ادامه پرسید: آیا دوره‌هایی هم بوده که اعتبار و تسهیلات وجود داشته اما کار چندانی انجام نشده؟! حتما بوده! پس اعتبارات تنها فاکتور موثر در حل مشکلات موجود نیست و باید نوع مدیریت و مواجهه مان با مردم را اصلاح کنیم.

به گفته وی، با همین اعتبارات موجود باید ‌پروژه‌های مختلف استانی، پیشرفت فیزیکی بیشتری می‌داشتند. با تمام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، بضاعت استان نشان می دهد که قطعا بهتر از این می‌شد کار کرد.

 وزیر راه و شهرسازی از دیدارهای روزهای دوشنبه خود با نمایندگان مجلس سخن گفت و افزود: بسیاری از مطالبی که نمایندگان مطرح می‌کنند در سطح استان‌ها قابل حل هستند. بضاعت‌های استان؛ تخصص و عملکرد سنوات گذشته نشان می‌دهد که بسیاری از مسائل را در خود استان می‌شد حل کرد.

عضو کابینه دولت چهاردهم درباره مساله مسکن در این استان نیز توضیح داد: یکی از راه‌حل‌ها که اتفاقا یکی از ساده‌ترین روش‌هاست این است که افزایش محدوده بدهیم. با توجه به تجربه ۲۳ ساله ام در بخش شهرسازی و اینکه به موضوعات شهرسازی صفر و صدی نگاه نکرده‌ام بنا به بضاعت‌هایی که در برخی شهرها وجود دارد در برخی از شهرها طرح‌های جامع را به گونه‌ای تهیه کرده‌ایم که برای ساخت مسکن جدید باید الحاق به محدوده انجام شود. همچنین درصورت کمبود زمین برای متقاضیانی که ثبت نام کردند، یکی از گزینه‌ها افزایش محدوده است.

صادق خطاب به مدیران استان بر ضرورت مکان‌یابی مناسب و توجه به تأمین تمامی خدمات پشتیبان مسکن تاکید کرد و افزود: مدیران با تفکر و تعمق نسبت به تامین زمین اقدام کنند و حتما مکان‌یابی‌ها با دقت و کارشناسی انجام شود.

وی بر تلاش مدیران در تمامی استان‌ها برای دادن امید به مردم تاکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با مدیران راه و شهرسازی استان خراسان شمالی به شهر بجنورد اشاره کرد و گفت: مسیر اسفراین به بجنورد جاده‌ای زیباست و از این جنبه خداوند را شاکرم که در کشوری با این جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها زندگی می‌کنم. زمان ورود به شهر بجنورد شاهد بودم که به بافت شهری بی‌توجهی شده است. باید به بافت درون شهر نیز توجه کنیم و فقط به فکر محدوده نباشیم.

بازنگری در ضوابط ساخت و ساز در بجنورد

صادق تصریح کرد: در بجنورد و برخی شهرهای خراسان شمالی باید ساخت و ساز تغییر کند، زیرا مردم علاقمند هستند در برخی از قلمروها از ارتفاع بالاتری شهر را ببینند. اینها نیازهایی است که در کنار ساخت خانه‌های ویلایی باید مدنظر مدیران باشد.

وی ضمن تاکید مجدد بر بازنگری در نوع تراکم‌های شهر بجنورد و دیگر شهرها توجه به بافت فرسوده و درون شهری را از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: ضوابط تشویقی بافت‌های فرسوده اعلام و ابلاغ شده است که باید در خراسان شمالی نیز موردتوجه قرار بگیرد.

میزان تسهیلات در بافت فرسوده باید افزایش یابد

وی افزود: میزان تسهیلات در بافت فرسوده باید افزایش یابد. زیرا بافت شهری واجد محله، دسترسی‌ها، شبکه معابر، راه‌ها، مدرسه و مسجد است. البته که باید مدرسه، فضای سبز و دیگر امکانات این بافت‌ها افزایش یابد اما محلات در این بافت‌ها وجود دارند و تمام معادلات زندگی اجتماعی آنجا شکل گرفته است. بنابراین باید تسهیلات را بالا ببریم و ضوابط تشویقی در بافت های فرسوده را سامان بدهیم.

ضرورت احداث شهرک‌های تخصصی در خراسان شمالی

صادق یکی از ضرورت‌های خراسان شمالی را ایجاد شهرک‌های تخصصی عنوان کرد که هم سبب رونق معیشت و هم بهره‌مندی و به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های شهر می‌شود.

وی بر پاسخ به نیاز مسکن تمامی اقشار تاکید کرد.

صادق از آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در احداث شهرک‌های تخصصی خبر داد و افزود: قطعا تک تک درخواست‌ها با اولویتی که استان تعیین می‌کند بررسی خواهد شد.

عضو کابینه چهاردهم با اشاره به بازید خود از جاده خاکی بام تا فتح‌آباد از نجابت مردم در تحمل مشقت‌ها و دشواری‌ها قدردانی کرد و افزود: ۲۰ سال است زیرسازی‌های این جاده انجام اما آسفالت نشده است که از همکاران درخواست کردم این کار انجام شود. 

وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های استانی رییس‌جمهور و اعضای دولت را طبق برنامه و اولویت‌بندی عنوان کرد و افزود: اینکه به سفر استانی بیاییم و فی‌المجلس به نتیجه برسیم و موضوعاتی را صورتجلسه کنیم و خدایی ناکرده نتوانیم منابع آن را تامین کنیم؛ باز هم نتیجه اش می‌شود انباشت مطالبات.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معیشت همکاران مجموعه وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: به تاکید رییس‌جمهور دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها در حال تنظیم است‌. در نشستی با معاون منابع انسانی وزارتخانه تاکید داشتم که منزلت همکاران حفظ شود و تمام تلاش خود را می‌کنم در این بخش اتفاقات خوبی بیفتد. 

صادق خطاب به معاونان خود و مدیران استانی گفت: خانواده بزرگ راه و شهرسازی را با اولویت فرم ج سبز در نظر بگیرید و با تشکیل تعاونی‌ها، مسکن این اقشار تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی مردم را ولی نعمتان مسئولان دانست و خطاب به معاونان و مدیران راه و شهرسازی استان خراسان شمالی بیان کرد: مردم را فراموش نکنیم؛ این مردم با تمام مشقت‌ها و دشواری‌ها هر زمان کوچکترین تهدیدی از سوی خارجی‌ها بروز یافته، سینه‌چاک دادند و به محض آنکه تصور کنند تغییراتی مثبت ممکن است رخ دهد در صحنه حاضر شدند، کما اینکه در انتخابات به دکتر پزشکیان رای دادند.

مهمترین مشکلاتی که مدیران استان خراسان شمالی مطرح کردند از این قرار بود؛ ضرورت افزایش تعداد پروازهای استان، برقراری پرواز حج تمتع علاوه بر عتبات عالیات از مرکز استان، ضرورت تسریع در آسفالت راه‌های روستایی، افزایش تعداد ادارات راه و شهرسازی در شهرستان های مختلف استان، ایجاد پارکینگ برای ناوگان حمل و نقل سنگین در خارج از محدوده شهری شیروان، بجنورد و اسفراین، برقراری بیمه تامین اجتماعی رانندگان، تامین اعتبار ۳ همتی برای تکمیل پروژه ریلی جوین- اسفراین، بیمه مهندسان و تطابق حق‌الزحمه آنها با تورم کشور، افزایش تسهیلات به کارکنان ادارات راه و شهرسازی به منظور حفظ و نگهداری نیروهای متخصص، ضرورت پیوست اقلیمی برای پروژه‌های ملی استانی، ضرورت مقاوم‌سازی ابنیه به ویژه در محدوده روستایی و ...

محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد نیز در این جلسه حضور داشت و ابراز امیدواری کرد تا با دستورات وزیر راه و شهرسازی مشکلات استان حل و یا دست‌کم کاهش یابد.

وی با اشاره به حوادث و تلفات جاده‌ای فراوان در استان خراسان شمالی ابراز امیدواری کرد تا پروژه‌های جاده‌ای این استان به زودی به بهره‌برداری برسد.

انتظار دیگر وی از وزیر راه و شهرسازی تامین تسهیلات بانکی برای متقاضیان مسکن و افزایش پروازهای روزانه به مرکز این استان بود که طی آن عنوان کرد: پیش از این در روزهای سه‌شنبه و جمعه دو پرواز ایران ایر و یک پرواز عادی در روزهای دوشنبه داشتیم اما در حال حاضر پرواز روزهای جمعه ایران‌ایر حذف شده و تعداد پروازهای استان کاهش یافته است.