شناسهٔ خبر: 184990 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لُجستیک مهمترین راهکار رفع چالش‌های ترانزیت

جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلأ سازماندهی و مدیریت منسجم به عنوان بزرگترین چالش چند دهه اخیر پیش روی توسعه ترانزیت از ایران یاد کرد و گفت: مهمترین راهکار رفع چالش‌های حوزه ترانزیت در احکام قانون برنامه هفتم توسعه تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لُجستیک به ریاست رئیس جمهور اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، جواد هدایتی در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» که در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به نقش برجسته و تاریخی ایران در حوزه ترانزیت، اظهار کرد: فروپاشی شوروی سابق و شکل‌گیری کشورهای محصور در خشکی، اراده سیاسی دولت سیزدهم برای توسعه ترانزیت در قالب سیاست همسایگی ثبت رکورد جابه‌جایی ١٦ میلیون تُن کالای ترانزیتی در سال گذشته و توجه خاص به ترانزیت و لجستیک در قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور در شروع کار دولت چهاردهم از نقاط عطف حوزه ترانزیت در دوران معاصر به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ارتقای کیفیت خدمات لجستیکی نظیر هوشمندسازی فرآیندها، بهبود شاخص عملکرد پایانه‌های مرزی و رفع گلوگاه‌هایی که موجب ایستایی کالا و ناوگان می‌شود، به تحقق جهش ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در کشورمان کمک می‌کند.

وی از خلأ سازماندهی و مدیریت منسجم به عنوان بزرگترین چالش چند دهه اخیر پیش روی توسعه ترانزیت از ایران یاد و عنوان کرد: گره خوردن جریان اقتصادی و بازرگانی کشورهای منطقه به موقعیت کشورمان، قطعا زنجیره ارزش سرشاری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی تأکید کرد: بر اساس تجارب سنوات متمادی قبل در احکام قانون برنامه هفتم توسعه به رفع چالش‌های اساسی حوزه ترانزیت پرداخته شده و راهکارهای رفع آن‌ها نیز اتخاذ شده که مهمترین آن‌ها تشکیل ستاد ملی ترانزیت و لُجستیک به ریاست رئیس جمهور است.

هدایتی در بخشی دیگر به سهم ۹ درصد حمل و نقل در تولید ناخالص کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد حمل و نقل در بستر جاده‌ها و شبکه راه‌های کشور صورت می‌گیرد، بیش از ۴۰ هزار ناوگان معادل ۱۰ درصد ناوگان کشور و ۵۰ هزار راننده در حوزه ترانزیت و حمل ونقل بین المللی فعالیت می‌کنند.

وی همچنین به ایجاد کریدورهای جدید و شکل‌گیری فضای رقابتی در حوزه ترانزیت در منطقه خاورمیانه اشاره و بر ارتقای ترانزیت با اصلاح نقاط ضعف داخلی و ارتقای ظرفیت‌های لجستیکی با هدف افزایش توان حرفه‌ای و رقابت‌پذیری کریدورهای ترانزیتی کشور تاکید کرد.