شناسهٔ خبر: 185118 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل:

توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، نیازمند مساعدت بخش خصوصی است

بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در کمیته عمران و حمل و نقل کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رسیدن به اهداف و چشم‌انداز توسعه کشور در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل، نیازمند مساعدت بخش خصوصی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح امروز نشستی در کمیته عمران و حمل و نقل کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت با هدف تدوین نقشه راه و چشم‌انداز طرح جامع حمل و نقل برگزار شد.

این نشست با حضور اعضای کمیته و به ریاست شهریار افندی زاده برگزار شد که در آن هوشنگ بازوند ضمن ارایه گزارشی از عملکرد و اهداف شرکت ساخت، چشم‌انداز رسیدن به اهداف پیش‌رو را، در همکاری و مساعدت بخش خصوصی اعلام کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تمرکز دولت وفاق ملی در خدمت رسانی به مردم را ارزشمند دانست و گفت: ‌شرکت ساخت و توسعه نیز با ۲۱۱ طرح عمرانی، احداث ۷۹۰ کیلومتر راه و بزرگراه، ۱۰۴ کیلومتر آزادراه و ۱۹۸ کیلومتر راه‌آهن بر اساس میانگین ۱۰ سال اخیر سعی کرده است دولت را در رسیدن به اهداف زیربنایی در تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل همراهی کند.

بازوند ادامه داد: در حال حاضر ۸۲۶ کیلومتر مسیر آزادراهی، ۳ هزار و ۸۱ کیلومتر مسیر ریلی و ۶ هزار و ۳۲ کیلومتر راه و بزرگراه در دست ساخت قرار دارد که تکمیل شدن آن نیازمند ۷۲۶ همت اعتبار است.

وی رسیدن به اهداف و چشم‌انداز توسعه کشور در بخش زیرساخت های حمل و نقل را همکاری بخش خصوصی، استجازه مقام معظم رهبری در حوزه ریلی و استفاده از محل سایر منابع اعلام کرد و گفت: ‌در این راه مساعدت دولت در حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع همکاری در این بخش، برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل مهمترین راهکار اجرایی به نظر می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از تمرکز شرکت ساخت و توسعه بر رفع چالش‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خبر داد و گفت: اختصاص منابع و ردیف‌های درآمدی جدید، تدوین و تصویب فرآیندهای تامین منابع مالی با توجه به ظرفیت‌های قانونی، تسهیل کردن تامین وثیقه از سوی سرمایه‌گذاران برای ارایه به بانک‌هاو... برخی مشوق‌ها برای هموار کردن مسیر پیش روی سرمایه‌گذاران است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به سیاست‌های کلی نظام در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: ایجاد نظام جامع حمل و نقل و اولویت دادن به حمل و نقل ریلی، افزایش بهره‌وری با بهبود روش‌های حمل و نقل و مدیریت منابع و فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی به همراه مشارکت مردم از مهمترین ارکان این سیاست‌گذاری است که شرکت ساخت همسو با آن اهداف خود را تعریف و عملیاتی کرده است.
بازوند عملکرد شرکت ساخت و توسعه را از سوی کمیته عمران و حمل نقل مجمع تشخیص مصلحت نظام مثبت دانست و گفت:‌ این مجمع آمادگی خود را به منظور حمایت از اهداف و برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه اعلام کرد.
در این نشست حبیب اله وفایی عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت برنامه ریزی شرکت ساخت و توسعه نیز برنامه‌های اجرایی الزامات قانونی برنامه هفتم توسعه کشور در شرکت ساخت وتوسعه را تشریح کرد و گفت:‌ با هدف تکمیل طرح‌های پیشران، تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب، ساخت قطار سریع السیر، تدوین برنامه سرمایه گذاری توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن و سایر الزامات با جدیت در حال پیگیری و انجام است.
وی ضمن ارایه اهداف و برنامه‌های سال ۱۴۰۴ اعلام کرد:‌ یکی از مهمترین دغدغه‌ها در تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل کشور تامین منابع مورد نیاز پروژه‌ها است و با توجه به نقش کلیدی زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه همه جانبه کشور، تامین منابع پروژه‌ها نیازمند توجه همه بخش‌های دولت است.
در ادامه این نشست مهندس خطیبی، مهندس کدخدازاده و مهندس ملازینل ضمن ارایه گزارشی از آخرین وضعیت اجرایی طرح‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی کشور، چالش‌ها و موانع موجود را مطرح و راهکارهای پیشنهاد برای رفع آنها را با اعضای کمیته مطرح کردند.
در پایان مقرر شد: ماه آینده جلسه تخصصی‌تر در راستای شناسایی روش‌های برون‌رفت از مشکلات تامین منابع و ارایه راهکارهای موثر در این کمیته برگزار شود