به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، در نشستی که با حضور نمایندگان شرکتهای کشتیرانی، اپراتور تخلیه و بارگیری و مدیران کل بنادر و دریانوردی و گمرک به منظور ارتقای سرویس دهی و انجام خدمات مناسب به ذینفعان برگزار شد، بر افزایش همکاری و هم افزایی زنجیره حمل و نقل دریایی در ارائه خدمات مطلوب و افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان تاکید شد.
در آغاز این نشست موانع و چالشهای حوزههای دریایی و بندری و مصوبات جلسات قبل تشریح و اقدامات انجام شده در خصوص چالشهای مطروحه مورد بررسی قرار گرفت و شرکتهای کشتیرانی نیز گزارشی از میزان خدمات انجام شده و انتظارات خود از قبیل همکاری گمرک در خصوص آذوقه و سوخت رسانی به کشتیها خارج از وقت اداری و ایام تعطیل، تفویض اختیار ویژه به کارشناسان کشیک بندر و گمرک و تسهیل در انجام امورات، ارائه خدمات اسنادی و پروانه کالا در بارگیری را خواستار شدند.
محمد علی موسی پور گرجی با قدردانی از حضور نمایندگان در این نشست اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشستهای تخصصی، بررسی اقدامات انجام شده در جهت بهبود عملکرد و تسهیل در فرایند ورود و خروج کشتیها و کالا به بندر است و همه دستگاههای اجرایی همکار و بخش خصوصی باید با مشارکت و هم افزایی در این مسیر تلاش کنند تا موانع و چالشهای ورود و خروج کشتیها و کالا به حداقل برسد که خوشبختانه بر اساس آمار عملکردی، رشد تخلیه و بارگیری و تردد شناورها مبین این همکاری است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در خصوص ارائه خدمات به شناورها در اسکله گفت: با هدف برنامه ریزی دقیق بر اساس فرم تدوین شده، همه شرکتهای کشتیرانی علاوه بر ثبت در سامانه ملزم به تکمیل فرم اعلام نیاز خدمات، از قبیل درخواست آب رسانی، آذوقه، سوخت و تعمیرات بوده و یک روز قبل از اتمام بارگیری یا تخلیه باید نسبت به پیگیری آن اقدام نمایند و در غیر این صورت به دلیل ترافیک بالا، کشتی به لنگرگاه شیفت و در نوبت مجدد درخواست خدمات قرار خواهد گرفت و پهلوگیری مجدد متضمن پرداخت هزینه بر اساس تعرفه سازمان بنادر خواهد بود .
وی با اشاره به قوانین و مقررات مالی سازمان بنادر و دریانوردی و احقاق حق شرکتهای ذی نفع، از شرکتهای کشتیرانی خواست، نسبت به پرداخت به موقع هزینههای خدمات به بندر و شرکتهایی که خدمات پایلوتی و پهلودهی ارائه مینمایند، اقدام نمایند تا این شرکتها نیز در پرداخت حقوق پرسنل و نگهداری و آماده بکاری تجهیزات و شناورهای خود با مشکل مواجه نگردند.
مدیر کل بندر امیرآباد با اشاره به آمار عملکردی بنادر کشور در سال جاری و سهم بندر امیرآباد در بین بنادر شمالی افزود: ۶۰ درصد کالاهای صادراتی در بنادر شمالی از بندر امیرآباد انجام میپذیرد و در ۹ ماهه سال جاری نیز صادرات بنادر شمالی از رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل برخوردار بوده است.
وی در بخش دیگری از ارائه آمار کالاهای وارداتی گفت: با توجه به نوع کالاهایی که در دریای خزر مبادله میشود سهم کالای اساسی بیش از ۹۰ درصد است و با توجه به ایجاد زیر ساختها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث سیلوی نگهداری غلات و مخازن روغن خوراکی، این بندر ظرفیت پذیرش بیش از ۳/۵ میلیون تن کالا و نهاده دامی را دارد.
مدیر بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر اظهار داشت: با توجه به لایروبیهای منظم انجام شده، هیچ محدودیتی در پذیرش کشتیها به این بندر وجود ندارد و تنها دغدغه ما شرایط آب و هوایی سال جاری بوده که به لحاظ این شرایط، به طور میانگین ۱۰ روز در هر ماه بندر در حالت (Port Close) بوده که این شرایط در ورود و خروج شناور، زمان انتظار لنگرگاه و تخلیه و بارگیری کالای فله که نیازمند شرایط مساعد آب و هوایی نیز میباشد موثر بوده و بر مدت زمان سرویس تایم تاثیر مستقیم داشته است، که برای جبران توقفات، عوامل و سهم آنها در تاخیرات در بخشهای مختلف فرایند تخلیه و بارگیری شناسایی و با ارائه راهکار مناسب در تلاش هستیم به نرم تعریف شده قراردادی دست یابیم.
موسی پور گرجی در خصوص ارتقای توان تجهیزاتی از طریق بندر و بخش خصوصی اعلان داشت؛ در یک سال گذشته چندین دستگاه به تجهیزات بندری اضافه شد و در ماه جاری نیز چندین دستگاه لیفتراک، لودر، تراکتور و جرثقیل نیز جهت تقویت ناوگان تجهیزاتی بندر و تسریع در تخلیه و بارگیری اضافه خواهد شد.