به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(چهارمحال و بختیاری)، راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد یکی از پروژههای مهم عمرانی و زیرساختی در چهارمحال و بختیاری است که با هدف اتصال این استان به شبکه ریلی سراسری کشور و روانسازی در حمل و نقل کالا و مسافر تعریف و در حال اجرا است؛ این طرح عمرانی علاوه بر مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، میتواند نقش مهمی در توسعه پایدار این منطقه ایفا کند.
اتصال چهارمحال و بختیاری به راهآهن مطالبه جدی مردم استان چهارمحال و بختیاری
مردم چهارمحال و بختیاری براین باورند که اتصال به خط ریلی کشور موجب خروج استان از بنبست اتصالی میشود و با به سرانجام رسیدن این پروژه، استان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار میگیرد.
گفتوگو با شهروندان شهرکردی حاکی از آن بود که چهارمحال و بختیاری از معدود استانهای کشور به شمار میرود که از خط ریلی محروم است و با وجود وعدههای مکرر مسوولان در دولتهای مختلف اما هنوز این پروژه سرعت لازم را ندارد و انتظار است مسوولان با عزمی جدی برای به سرانجام رساندن این طرح عمرانی اقدام کنند.
وضعیت کمتر توسعه یافته جادههای ارتباطی چهارمحال و بختیاری از دیگر موارد مورد اشاره شهروندان بود. با اتصال استان به خط ریلی امکان شرایط سفری ایمن برای مردم به وجود میآید و لازم نیست برای استفاده از قطار به استانهای همجوار سفر کنند.
امروز کم رونق بودن صنعت و اقتصاد در چهارمحال و بختیاری و تمایل نداشتن سرمایهگذاران برای حضور در این استان نشات گرفته از نبود زیرساختهای مناسب از جمله خط ریلی است که میطلبد با سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه نیمه کاره مشکل همیشگی و مهم اقتصادی استان برطرف میشود.
اتصال به خط ریلی امروز به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم چهارمحال و بختیاری است که انتظار میرود دولتمردان دولت چهاردهم این خواسته به حق مردم را به سرانجام برسانند.
به گفته برخی از کارشناسان، با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی دسترسی استان به بازارهای داخلی برای فروش محصولات کشاورزی و صنعتی فراهم میشود، کاهش هزینههای حمل و نقل، هزینههای تولید و توزیع کالا، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، تقویت گردشگری و ایجاد فرصتهای شغلی را به دنبال دارد.
با وجود برخی چالشها به خصوص در بخش تامین منابع مالی اما پروژه راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد در بخش زیرسازی امروز با ۷۸.۵۴ درصد و پیشرفت کلی پروژه نیز ۵۰ درصد در حال اجرا است به نحوی که زیرساختهای اولیه این پروژه از جمله خطوط ریلی و ایستگاهها، در حال تکمیل است.
خدایار باقری مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری میگوید طول خط ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۹۲ کیلومتر است که در قالب چهار قطعه احداث و از شهرکرد آغاز شد و تا ایستگاه حسن آباد اصفهان ادامه دارد.
به گفته باقری، راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۱۱ دهانه پل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر و ۱۵ دستگاه تونل دارد.
وی میگوید از سال ۱۳۹۲ تاکنون برای اجرای خط راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد ۴۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است اما این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و برای تکمیل آن ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری هدف از اجرای راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را اتصال استان به خط ریلی برای انتقال بار و مسافر از مناطق صنعتی شهرکرد، سفید دشت، منطقه آزاد به خط راه آهن سراسری و ایجاد رونق اقتصادی در استان عنوان کرد.
راهآهن؛ حمل و نقلی پرسود و پربازده
حمل و نقل یکی از عوامل اساسی موثر بر رشد و توسعه اقتصادی به شمار میرود و در این بین راه آهن و حمل ونقل ریلی به واسطه اینکه موجب ارتباط و پیوند بین شهرها، کشورها و گشایش فرصتهای اقتصادی از طریق اتصال به بنادر صادراتی میشود پتانسیل و ظرفیت بالاتری نسبت به سایر شیوههای حمل نقل دارد.
صرفهجویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیطزیست و توسعه پایدار، کارآیی و امنیت بیشتر نسبت به سایر شیوههای حمل و نقل از ویژگیها و مزایای استفاده از خط ریلی است که نباید از آن غافل شد.
بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، اتصال استان به خط ریلی افزون بر کاهش هزینه حمل و نقل کالا و مسافر نقش مهمی در دسترسی مردم به فرصت های جدید کسب و کار و تجارت دارد.
صباح عباسی کارشناس اقتصادی پیش از این گفته بود که براساس اعلام بانک جهانی میانگین مصرف سوخت در راهآهن برای حمل هزار تن بار حدود هفت لیتر است در حالی که برای جابه جایی همین میزان بار در حمل و نقل جادهای باید ۳۳ لیتر سوخت مصرف شود، بنابراین راه آهن نقش کارآمدی درجابه جایی مواد خام، محصولات کشاورزی، صنعتی و ماشینآلات دارد و با کاهش هزینههای حمل و نقل نقش مهمی در بهبود دسترسی به بازار ایفا میکند و منجر به رشد اقتصادی میشود.
وی معتقد است، اتصال ایران به راه آهن ترکیه، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، بنادرشمالی، چابهار و بندر امام خمینی (ره) موجب شده تا زیرساخت اتصال کشور به بازارهای بینالمللی و بازارهای هدف صادراتی فراهم شود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه میانگین صادرات ریلی در هفت سال گذشته بیش از یک میلیون تن اعلام شده است، گفته بود که تقویت صادرات محصولات از طریق خط ریلی در کشور و همچنین هدفگذاری رشد ۱۰ درصدی حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم نشان میدهد برای دستیابی به توسعه پایدار ، اتصال به راه آهن ضروری است.
راه آهن؛ حمل و نقلی سبز
با توجه به مشکلات زیستمحیطی از جمله گرم شدن کره زمین، تخریب محیطزیست و انتشار گازهای گلخانهای؛ امروز حمل و نقل سبز به عنوان یکی از اصلیترین راهکارها برای حفظ محیط زیست ارائه میشود و استفاده از قطار یکی از مهمترین گزینههایی به شمار میرود که همواره مورد توجه کارشناسان قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی گفت: راهآهن در یک پروسه ۱۰ ساله میتواند میزان آلودگیهای زیست محیطی را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد به همین دلیل نقش مهمی در کاهش آلودگیهای زیست محیطی دارد و برای حفظ محیط زیست مناسبتر و به عنوان حمل و نقل سبز شناخته میشود.
به اعتقاد عباسی، امروز استفاده از ناوگان ریلی به دلیل توانایی آن در حجم بیشتر جابه جایی بار و مسافر، بار زیادی از روی دوش حمل و نقل جادهای برمیدارد و به این ترتیب علاوه بر کاهش تراکم جادهها و کاهش حوادث و مخاطرات جادهای به دلیل مصرف سوخت کمتر، آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکند.
حمل و نقل ریلی؛ گامی برای تقویت گردشگری
حمل و نقل یکی از زیرساختهای مهم در صنعت گردشگری به شمار میرود و استفاده از روشهای مختلف آن اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی نقش متفاوتی در جذب و توسعه این صنعت مهم دارد.
به گفته این استاد دانشگاه، راهآهن و حمل ونقل ریلی به دلیل ایمن بودن و همچنین عبور از مناطق دیدنی و بکر طبیعی، امروزه به عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین روشهای حمل و نقل در توسعه و جذب گردشگر در دنیا شناخته میشود.
عباسی ادامه داد: با توجه به ظرفیتها و جاذبههای گردشگری چهارمحال و بختیاری اتصال این استان به خط ریلی موجب افزایش سفرهای تفریحی و گردشگری و همچنین زمینه ورود هرچه بیشتر گردشگران را به استان فراهم میکند.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی با ورود هر چه بیشتر گردشگران به منطقه و رونق گردشگری،کسب و کارهای محلی در استان رونق میگیرد و همین امر به توسعه اقتصاد محلی و استان کمک میکند.
رونق اقتصادی چهارمحال و بختیاری با بهرهبرداری از راهآهن
در چهارمحال و بختیاری ظرفیتهای بالقوه و بالفعل مختلفی وجود دارد که در صورت به سرانجام رسیدن پروژه نیمهکاره راهآهن فرایند توسعه در استان شتاب میگیرد.
به گفته این استاد دانشگاه، چهارمحال و بختیاری از شهرکهای صنعتی متعدد با تولیدات متنوع و قابل توجهی برخوردار است که در صورت اتصال استان به خط ریلی، شرایط ارسال این تولیدات به بازارهای هدف، روانتر و سریع تر میشود.
عباسی با اشاره به ظرفیتهای بخش کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری گفت: امروز نبود زیرساخت ریل در این استان موجب شده تا محصولات تولیدی باغی و زراعی به موقع به بازارهای هدف نرسد و به دلیل از بین رفتن زودهنگام تولیدات باغی و زراعی با قیمت کمتری به فروش میرسد یا به ضایعات تبدیل میشود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود کارخانههای متعدد آب معدنی به دلیل وجود چشمههای فراوان آب در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: یکی از مشکلات این کارخانهها هزینه بالای حمل و نقل است که در صورت ایجاد زیرساخت ریلی، و کاهش هزینه حمل و نقل، شرایط صدور آب معدنی استان علاوه بر بازارهای داخلی به بازارهای هدف آن سوی مرزهای داخلی فراهم و این محصول از مزیت رقابتی برخوردار میشود.
عباسی چهارمحال و بختیاری را قطب فولاد کشور معرفی کرد و افزود: کاهش هزینه حمل و نقل موجب میشود محصولات صنایع فولادی و پتروشیمی استان رقابتی تر و توان صادراتی آنها دوچندان شود.
او به آمار ۱۶۵ میلیون دلاری صادرات چهارمحال و بختیاری در ۹ ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در صورت اتصال استان به خط راهآهن، میزان صادرات استان به صورت قابل توجهی افزایش مییابد.
عباسی ادامه داد: هرچند پروژه راه آهن از جمله پروژههای هزینهبر و گران به شمار میرود اما با بهرهبرداری از این زیرساخت، بسیاری از هزینهها دیگر در روند تولید و جابهجایی مواد اولیه و محصول نهایی کاهش یافته و مسیر توسعه استان سرعت میگیرد به همین دلیل است که میطلبد مسوولان استان با تعامل و قدرت چانه زنی بیشتر و با جدیت روند اجرای این پروژه عمرانی را به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر پیگیری کنند.
او اضافه کرد: محروم بودن استان از زیرساخت ریلی موجب شده تا امروز هزینه جابه جایی کالاهای تولیدی و همچنین تامین مواد اولیه برخی از صنایع افزایش یابد و همین امر قدرت رقابتپذیری محصولات تولیدی را در استان کاهش میدهد.
به گفته این کارشناس اقتصادی هر چند ممکن است برخی از صاحبان سرمایه تمایل به سرمایهگذاری در استان داشته باشند اما به دلیل نبود این زیرساخت و گرانی حمل و نقل به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار ، ممکن است انگیزه آنها برای سرمایهگذاری در استان کاهش یابد.
توسعه راهها؛ مهمترین نیاز استانهای کم برخوردار
امین مالکی نایب رییس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری میگوید امروز برخورداری از راه مناسب به عنوان یکی از راههای توسعه و پیشرفت اقتصادی استانها به شمار میرود در حالی که استان امروز به عنوان یکی از استانهای کم برخوردار کشور در حوزه راهها شناخته میشود.
مالکی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد افزود: اتصال استان به خط ریلی عاملی مهم برای تشویق سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در این استان است.
مالکی تاکید کرد: پروژههایی که سالهای زیادی از آن میگذرد و به موقع به بهرهبرداری نرسد از آن حالت اثر بخشی خارج میشود به همین دلیل به سرانجام رسیدن این پروژه ریلی امروز به عنوان یکی از مطالبات فعالان اقتصادی به شمار میرود.
رییس اتاق بازرگانی چهارمحال وبختیاری صحبت خود در باب اهمیت اتصال استان به خطی ریلی از مسوولان درخواست کرد که این پروژه ریلی را به سرانجام برسانند تا مردم از پیامدها و رونق اقتصادی این پروژه مهم عمرانی بهرهمند شوند.
شهرام زارع فعال اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری جزو محدود استانهایی است که هنوز به خط ریلی متصل نشده است افزود: برخوردار نبودن استان از خط ریلی موجب شده تا قیمت مواد اولیه و حمل و نقل افزایش یابد.
او با اشاره به وجود ۲ بارانداز در شهرک صنعتی سفید دشت ادامه داد: با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی می توانیم مواد اولیه این شهرک صنعتی که گندله فولاد است با قیمت ارزانتری از کرمان تامین کرد و ارزش افزوده خوبی برای فولاد سفید دشت و همچنین سایر صنایع فعال در استان از جمله ورق خودرو به دنبال داشته باشد.
به گفته زارع، همچنین با اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی هزینه حمل و نقل که امروز به طور میانگین برای جابه جایی ۲۵ تن بار باید حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون ریال هزینه بار پرداخت شود به میزان یک دهم کاهش داده میشود و همچنین امکان صادرات محصولات تولیدی در استان نیز فراهمتر میشود.
او اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی یکی از باراندازهای خوب چهارمحال و بختیاری به شمار میرود که در حال توسعه است و با توجه به معافیت مالیاتی که مشمول این مناطق میشود، اتصال به راه آهن فرصت مناسبی برای حمل و نقل است که باید از آن استفاده کرد.
این فعال اقتصادی در چهارمحال و بختیاری از استاندار خواست تا با پیگیری لازم پروژه خط راه آهن مبارکه- سفید دشت – شهرکرد را به سرانجام برساند و به این صورت رونق کسب و کار در استان فراهم شود.
اختصاص چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال به پروژه راهآهن
از سوی دیگر خدایار باقری مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری پیشرفت فیزیکی زیرسازی خط راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را معادل ۷۸.۵۴درصد و پیشرفت کلی پروژه را ۵۰ درصد اعلام کرد.
باقری یادآور شد: برای ریلگذاری این پروژه ریلی شرکت زیرساخت وزارت راه و شهرسازی با شرکت ژنرال مکانیک قرارداد منعقد کرده است.
او سهم راهآهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد از قانون بودجه را سههزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با هماهنگیهای انجام شده چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات قانون بودجه ۱۴۰۳ ( اوراق مالی) برای سرعت بخشی در روند اجرای پروژه ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد تخصیص یافته و تلاش میشود از همین محل اعتبارات دیگری نیز به این پروژه تزریق شود.
او با بیان اینکه راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد دارای پنج کیلومتر تونل و پنج کیلومتر پل است اضافه کرد: در صورت تکمیل خط ریلی مبارکه – سفید دشت – شهرکرد از مسیر فرادنبه، لردگان و اهواز این خط ریلی به خط ریلی جنوب کشور متصل میشود.
او هدف از اجرای راه آهن مبارکه – سفید دشت – شهرکرد را اتصال استان به خط ریلی برای انتقال بار و مسافر از مناطق صنعتی شهرکرد، سفید دشت، منطقه آزاد به خط راه آهن سراسری و ایجاد رونق اقتصادی عنوان کرد.
باقری اضافه کرد: در زمان حاضر پروژه خط راه آهن مبارکه – سفید دشت و شهرکرد مشکلی در بخش اجرا ندارد و تنها مشکل آن تامین اعتبار لازم است که هرچه زمان اجرای این پروژ طولانی شود به میزان اعتبار مورد نیاز آن برای تکمیل نیز افزوده میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در صورت تامین اعتبار لازم به این پروژه ریلی انتظار میرود طی یک سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.