به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین پورفرزانه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه اظهار کرد: صنعت هوایی چند مولفه شامل ناوگان، فرودگاه و ناوبری، نیروی انسانی آموزش دیده و پشتیبانی دارد که سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه رگولاتوری این چهار عنصر را بر عهده دارد و با قانون گذاری صحیح میتواند هرم صنعت هوایی را مدیریت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سن بالای ناوگان هوایی مسافربری، همچنین کمیت و کیفیت آن باید به عنوان مطالبه عمومی مورد نقد قرار بگیرد تا نیازمندی کشور در این خصوص رفع شود.
ارزش فرودگاه های کشور ۱۶ و ناوگان مسافری یک میلیارد دلار است
رییس سازمان هواپیمایی کشوری به ایجاد ناترازی در رشد فرودگاه ها و ناوگان اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت سامان دهی این مسأله گفت: ارزش فرودگاه های کشور حدود ۱۶ میلیارد دلار برآورد می شود و ایران از نظر شاخص فرودگاهی در رتبه ۹ جهان و از نظر شاخص بهره وری در رتبه ۵۴، و از نظر شاخص نظارت سیستماتیک بر ایمنی در رتبه ۹۲ قرار دارد که نشان دهنده رشد نامتوازن است. یعنی اگر بخشی از سرمایه گذاری انجام شده در حوزه ساخت فرودگاه ها را به تامین ناوگان اختصاص می دادیم به توسعه متوازن دست می یافتیم و ۳ برابر ظرفیت فعلی می توانستیم پرواز داشته باشیم.
پورفرزانه تصریح کرد: اگرچه در تعداد فرودگاه ها رشد داشته ایم اما به لحاظ کیفیت ناوگان رشد متوازن نداشته ایم به طوریه که هم اکنون ناوگان هوایی کشور ۱۸۰ هواپیما رجیستر شده فعال به ارزش یک میلیارد دلار در اختیار دارد.
ضرورت توجه به اقتصاد حمل و نقل هوایی
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به عدم توازن در پراکندگی فرودگاه ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی استان ها بیش از ۵ فرودگاه دارند اما فقط در ایام خاص و مناسبت ها از آنها استقبال می شود که نشان دهنده توجه نکردن به اقتصاد حمل و نقل در این زمینه است.
وی در ادامه از تهیه شیوه نامه ای خبر داد که بر اساس آن فرودگاه ها به شکل استانی اداره خواهند شد و مسئولان استانی باید جذب سرمایه داشته باشند. همچنین برای واگذاری فرودگاه ها به بخش خصوصی باید متناسب با کاربری و نوع فرودگاه نسخههای مختلفی داشته باشیم.
نقشه توسعه راهبردی فرودگاهی در دست تهیه است
پورفرزانه افزود: نقشه توسعه راهبردی فرودگاهی نیز در حال تهیه است که فرودگاهها، ناوگان و ایرلاین ها را مدنظر قرار می دهد و پس از نهایی شدن به عنوان آیین نامه در هیات دولت مطرح می شود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۰ تقاضا برای ساخت فرودگاه وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما باید به سمت ارتقای کیفیت و به روز رسانی خدمات و تجهیزات فرودگاهی موجود و نیز توسعه پروازها در راستای افزایش رضایتمندی مردم از سفرهای هوایی حرکت کنیم.
بیش از ۱۰ ایرتاکسی در ناوگان هوایی کشور موجود است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حوزه ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: تعدادی تاکسی هوایی به ناوگان اضافه شده و هم اکنون بیش از ۱۰ تاکسی هوایی در ناوگان موجود است که در نظر داریم به صورت پایلوت در فرودگاه پیام، کیش، هندورابی و بوموسی پروازهایی را با استفاده از این ناوگان برقرار کنیم. امید است با استفاده از هواپیماهای با ظرفیت کمتر از ۱۹ سرنشین، فرودگاه های کم بهره یا بلااستفاده را به چرخه اقتصادی برگردانیم.
وی در خصوص پیگیری های انجام شده برای برقراری مجدد پروازهای بین المللی نیز از آغاز فروش بلیت پرواز ایران ایر تور در مسیر تهران به پاریس از اوایل بهمن ماه خبر داد و گفت: هواپیمایی قشم ایر نیز برای برقراری پرواز بین المللی در برنامه قرار دارد. همچنین علاوه بر پروازهای شیراز به مکه که راه اندازی شد، پروازهایی از مشهد به کراچی، گرگان به استانبول و و بندرعباس به مسقط نیز برقرار می شود.
پیگیری از سرگیری پروازهای اروپا برای سفرهای نوروز ۱۴۰۴ هستیم
پورفرزانه بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا پروازهای اروپایی که در گذشته بودند برای نوروز برقرار شوند.
اعلام حمایت صندوق توسعه ملی از تشکیل صندوق توسعه ناوگان
وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای تاسیس صندوقهای توسعه ناوگان اشاره کرد و گفت: شیوه نامه این صندوق در حال تنظیم است و در نشستی که با صندوق توسعه حمل و نقل داشتیم، آن مجموعه برای کمک به صندوق های توسعه ناوگان اعلام آمادگی کرد که در این زمینه توافق اولیه انجام شد و امید است هواپیماهای جدید با سن کم در نیمه دوم سال آینده را در ناوگان هواپیمایی مسافری کشور شاهد باشیم.