به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مجید صباغزاده اظهار کرد: انجام اقدامات اصلاحی پیشگیرانه سهم زیادی در کاهش خطای رانندگان و پیشگیری از وقوع تصادفات و تلفات جادهای داشته و این موضوع باید در زمان ساخت، بهرهبرداری و نگهداری از راهها ملاک عمل قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش طراحی در روند احداث و نگهداری راهها به عنوان عاملی در کاهش خطای رانندگان یاد و عنوان کرد: در مثلث ترافیک که انسان، وسیله نقلیه و راه، اضلاع آن را تشکیل میدهند، نقش عامل انسانی در وقوع سوانح جادهای پررنگتر از دو عامل دیگر است، از اینرو اقدامات متناسب و اثربخش پیشگیرانه و یا واکنشی باید به منظور جلوگیری از وقوع و یا کاهش شدت تصادفات انجام گیرد.
صباغزاده، توسعه شهرها و ترکیب بافت و ترافیک شهری و برونشهری، وجود دسترسیهای غیرمجاز صنعتی و مسکونی، عدم تطابق میزان تقاضا با ظرفیت جاده و ناهمخوانی سرعت تردد با مشخصات هندسی راه را از عوامل مؤثر در ایجاد نقاط پرتصادف و وقوع سوانح جادهای برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: نقاط پرتصادف به نقاطی اطلاق میشود که عمده تصادفات رخ داده عامل زیرساختی داشته و با حذف و اصلاح راه دیگر مستعد حادثه نباشند، بنابراین تصادفات رخ داده در نقاطی که به دلایلی همچون خلأ نظارتی یا عوامل دیگر مستعد وقوع تصادف هستند، را نمیتوان با انجام اقدامات مرتبط با راه کاهش داد.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه افزود: با توجه به محدودیت منابع اعتباری و زیرساخت راه، خوشهبندی، جمعآوری و ثبت مستندات تصادفات در سامانه یکپارچه اطلاعات موجب تسهیل در دستهبندی نقاط دارای تصادف متناسب با نوع و وضعیت هندسی راه و بسترسازی برای اولویت بندی در اصلاح آنها میشود.
وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی، راستیآزمایی، بازدید میدانی و اولویتبندی اطلاعات و ارائه مدل آماری تصادفات و شناسایی نقاط پرحادثه، میتوان با مطالعه، مدیریت و برنامهریزی اقدامات اصلاحی مناسبی را برای این منظور انجام داد.