شناسهٔ خبر: 18687 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی

فاز نخست مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام‌خمینی افتتاح شد

فرودگاه امام خمینی(ره) فاز نخست مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) صبح امروز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان بخشی از مجموعه‌های شهر فرودگاهی بین‌المللی امام خمینی (ره) امروز سه‌شنبه چهارم اسفند با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و برخی مقامات کشور افتتاح شد. منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی در مجموع ۲۵۰۰ هکتار و منطقه آزاد تجاری ۱۵۰۰ هکتار وسعت دارد و بخشی از مجموعه‌های شهر فرودگاهی بین‌المللی امام‌خمینی (ره) محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان یک مرکز مهم تجاری کلان‌شهر تهران و در قالب یک قطب بین‌المللی تجاری و با هدف ارایه خدمات طرح به ۹۰ میلیون مسافر طی سال‌های آینده طراحی شده است.

وجود امکانات دسترسی سریع از جمله بزرگراه، مترو و همچنین نظام حمل ونقل هوایی در این منطقه و طراحی مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری در کنار خدمات سیاحتی و فرهنگی، این شهر فرودگاهی را از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌سازد.

پروژه‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ۵ منطقه عملیات زیربنایی، منطقه آزاد تجاری، منطقه ویژه اقتصادی، منطقه نرمال تجاری-خدماتی و اداری و همچنین منطقه پروازی تقسیم‌بندی شده است.

مزایای منطقه ویژه اقتصادی: به منظور جذب، تسهیل، تشویق و توسعه کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی ناشی از جابه‌جایی بار و مسافر در دوران بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مطالعات مربوط به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از سال ۱۳۸۷ در دستور کار قرار گرفت. امروز این منطقه با حضور معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان افتتاح شد که از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده، قطعات خارجی در  تولیدات.

۲. ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و کالاهای اداری بدون پرداخت عوارض گمرکی.

۳. تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی.

۴. صدور رایگان مجوز ساخت و پایان کار.

۵. عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه اقتصادی.

لجستیک، صنایع سبک، فناوری اطلاعات، اکو پارک صنعتی، زیست فناوری و انرژی پایدار از جمله کاربری‌های منطقه ویژه اقتصادی هستند.

مزایای منطقه آزاد تجاری: به منظور بهره‌گیری از مزایایی چون معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، حذف تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات، واردات با کسب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری در جهت توسعه سرزمین اصلی، منطقه آزاد تجاری در شهر فرودگاهی امام خمینی‌ (ره) طراحی شده است. از جمله تسهیلات قانونی این منطقه تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید (ویزا).

۲. عدم محدودیت در انتقال  ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها.

۳. آزادی کامل ورود و خروج سرمایه

۴. امکان ورود و خروج کالا از منطقه به خارج از کشور بدون تشریفات اداری و معافیت مالیاتی ۱۵ ساله برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت‌های اقتصادی.

دهکده سلامت، صنایع هوایی، پردازش صادرات، دهکده بار و پارک فناوری نیز از کاربری‌های منطقه آزاد تجاری در شهر فرودگاهی امام خمینی است.

یکی دیگی از بخش‌های پیش‌بینی شده در شهر فرودگاهی امام خمینی منطقه نرمال تجاری-خدماتی و اداری در این مجموعه است که مرکز تجارت، هتل، مجموعه تفریحی، ورزشی، مجموعه تجاری-اداری، پارک کسب و کار و محوطه تخلیه، بارگیری ریلی از جمله کاربری‌های این منطقه به شمار می‌رود.

منطقه پروازی: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با هدف ارائه خدمات حمل ونقل هوایی، مسافر و بار در سطح بالا برای دستیابی به هدف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و برای ساختن کشوری توسعه یافته با رتبه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و ایجاد تعامل موثر در روابط بین‌المللی به صورت یک قطب بین‌المللی هوایی طراحی شده است.

با توجه به روند رو به رشد تقاضای حمل و نقل در کشور، توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در چهار فاز کلی پیش‌بینی شده که بهره‌برداری از فاز نخست آن در سال ۱۳۸۴ صورت گرفته است. طی فازهای مختلف، ظرفیت مسافری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از اعزام پذیرش سالانه حدود ۶.۵ میلیون مسافر در سال به حدود ۹۰ میلیون مسافر در سال، ظرفیت جابه‌جایی بار از ۲۰۰ هزار تن در سال به حدود ۲ میلیون تن در سال، تعداد باندهای موجود و تعداد ترمینال‌های مسافری به ۴ ترمینال تا پایان برنامه طرح توسعه افزایش خواهد یافت./

نظر شما