شناسهٔ خبر: 18716 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پنجم اسفند زادروز دانشمند ایرانی خواجه نصیر‌الدین طوسی و روز مهندس - ۱۱

چالش‌های پیش روی حرفه مهندسی

 اخوان عبداللهيان محمدرضا اخوان عبداللهیان*: امیدوارم به بهانه این روز گرامی جامعه مهندسی بتواند در مجموعه‌ای از اصول مانند اخلاق حرفه‌ای، رعایت قوانین و مقررات، اهتمام در اجرای قوانین برای ارتقای شان و منزلت جایگاه مهندسی، با یکدیگر هم قدم شود...

از طرف دیگر مسئولان و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هم در راستای توسعه همه جانبه و فراهم کردن بستر خدمات مهندسی و امکان رقابت‌پذیری بیشتر و ظهور بهترین‌ها و شایسته‌ترین‌ها در عرصه خدمت رسانی مهندسی به مردم واقعا گام‌های موثری را در سال ۹۵ بردارند.

اگر بخواهیم موضوع‌های حوزه مهندسی را براساس اولویت‌ها دسته‌بندی کنیم؛ جدا از بحث اخلاق حرفه‌ای، باید به شهرسازی، ریل پایه و سیستم یکپارچه حمل و نقل توجه داشته باشیم. این امر طبیعتا مهندسان شهرساز و ترافیک شهری را می‌طلبد. امید است در سال آینده جامعه مهندسی به سمتی پیش رود که به فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان و معماری ایرانی -اسلامی توجه بیشتری نشان دهد زیرا جامعه بزرگ مهندسی این ظرفیت را دارد تا چند شی را به صورت یکپارچه در کنار هم قرار داده و از ترکیب آنها، روح تازه‌ای خلق کند. چنین خلاقیتی می‌تواند آسایش و امنیت مردم را دو چندان کند و در ارتقای جایگاه حقوق شهروندی موثر باشد.

از این موضوع که بگذریم این حرفه با چالش‌هایی نیز مواجه است. با توجه به رشد روز افزون فارغ‌التحصیلان مهندسی، باید بستر مناسب برای فعالیت حرفه‌ای و اشتغال‌زایی آنها فراهم شود. این امر میسر نمی‌شود مگر با همت و تلاش همه مسئولان مربوط ، به ویژه‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان. از سوی دیگر مهندسان ما نیز باید از کار درحوزه‌های سخت نهراسند و در حوزهایی که نیاز به خدمات دارد، مانند جاده‌های سرسخت و مترو‌که، مناطق بد آب وهوا و محروم و دورافتاده پیشگام باشند. به یاد داشته‌باشیم که همیشه نمی‌توان در شهرها و مناطق خوش آب وهوا خدمت‌کرد. هرچند هستند مهندسانی که در این نقاط  فعالیت می‌کنند، در حالی که از کمترین مزایا هم برخوردار نیستند.

موضوع آخر نیز به برخی از مشکلات جامعه مهندسان از سوی سازمان نظام مهندسی بر می‌گردد. ما باید یک سیستم یکپارچه  مهندسی داشته باشیم، با یک نظام اداری مشخص که این چالش‌ها به حداقل برسد. اگر ما یک نظام یکپارچه و هماهنگ را در ابعاد مختلف برای مهندسان چه در بحث  آموزش و چه در خدمات مهندسی نداشته باشیم نمی‌توانیم به اهداف عالی این حرفه دسترسی پیدا کنیم. بنابراین باید در قالب یک طرح منسجم و با کمک همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط از جمله وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، نظام جامع ساخت و ساز را به سرانجامی رساند که در وهله اول مردم و سپس نظام مهندسی کشور با چالش کمتری روبرو شوند؛ به طوری‌که همه مردم از خدمات مهندسان زحمتکش کشور بهره‌مند شوند.

٭مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی

نظر شما