شناسهٔ خبر: 18719 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد

ارتقای شرکت راه‌آهن به یک سطح جهانی/ لیبرالیسم و سوسیالیسم با ساختار ایرانی جامعه ما تلفیق نمی‌شود/ باید به آموخته‌ها و یافته‌های ایرانی خودمان رجوع کنیم

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی در حاشيه مراسم امضای تفاهم‌نامه دو جانبه مشترک راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت آلمانی، با تاکید براین‌که باید به آموزه‌ها و یافته‌های خودمان در ایران رجوع کنیم، گفت: اندیشه من یک اندیشه ایران‌شهری و بازخوانی چنین تمدنی است و البته چنین مفهومی ندارد که ما از تجربیات و یافته‌های دنیا استفاده نکنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در حاشيه مراسم امضای تفاهم‌نامه دوجانبه مشترک راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت DBI آلمان در جمع خبرنگاران با بیان این‌که این قرارداد یک قرارداد استراتژیک برای راه‌آهن به شمار می‌آید و ارتقای شرکت راه‌آهن به یک سطح جهانی را به دنبال دارد، گفت: قرارداد امضا شده یک قرارداد مدیریتی است که به بازنگری سیستم‌ها، فرآیندها، آموزش نیروی انسانی و تمام مسایلی که به مدیریت امنیت و آرامش مسافر می‌انجامد مربوط می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کار بسیار بسیار بزرگی با اجرای این قرارداد انجام می‌شود؛ زیرا چندین هزار نفر در سراسر ایران با اجرای این پروژه آموزش می‌بینند و تمام فرآیندها در راه‌آهن مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی با یادآوری این‌که این پروژه در ده‌ها زیرپروژه مختلف تعریف می‌شود گفت: هر یک از این زیر پروژه‌ها در زمانی کمتر از ۹ ماه به سرانجام می‌رسد و طول مدت کلی پروژه در برآورد اولیه حدود ۲ سال پیش‌بینی شده است.

آخوندی درباره این‌که چرا آلمان به عنوان شریک در این پروژه انتخاب شده گفت: آلمانی‌ها از قدیمی‌ترین سیستم‌های حمل ونقل ریلی دنیا را دارند و از قدیم‌الایام نیز با ایران ارتباطات مهندسی خوبی داشتند. علاوه بر این آلمان از مدرن‌ترین کشورها در بخش ریلی است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها اخیرا مطالبی را عنوان کردند مبنی بر این که شما طرفدار اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالیسم  هستید، در عین حال خود شما اخیرا این موضوع را رد کرده‌اید، گفت: به طور کلی تمام بحث‌هایی که «ایسم» دارد چه لیبرالیسم و چه سوسیالیسم مباحثی است که از بیرون وارد کشور شده و به این راحتی با ساختار جامعه ما تلفیق نمی‌شود؛ لذا همواره یک نوع زایده‌ای برای اقتصاد و حوزه اجتماعی ما محسوب شده‌اند. هریک از این موارد، عوارض گسترده‌ای برای کشور به دنبال داشته‌اند.

آخوندی با تاکید براینکه باید به آموزه‌ها و یافته‌های خودمان در ایران رجوع کنیم، افزود: اندیشه من یک اندیشه ایران‌شهری و بازخوانی چنین تمدنی است. البته چنین مفهومی ندارد که ما از تجربیات و یافته‌های دنیا استفاده نکنیم.

وی افزود: قطعا نظام بازار یا نظام سوسیالیسم در حوزه سیستم جامع رفاهی مطالب زیادی را برای آموختن در اختیار ما قرار داده، ولی این‌که ما عنوان کنیم لیبرال هستیم یا سوسیالیست، این با ساختار جامعه ما تلفیق ندارد و من بیشتر دنبال این هستم که ایرانی باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما