شناسهٔ خبر: 18725 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پنجم اسفند زادروز دانشمند ایرانی خواجه نصیر‌الدین طوسی و روز مهندس - ۶

مهندس؛ اندیشمند خلاق است

محمد ساردویی محمدساردویی*: مهندسى در واقع علم و فن انجام كارهايى است كه ريشه در انديشه و خلاقيت بشر دارد. شناخت، كشف، تركيب، تبديل و استفاده از مواد و بهره‌بردارى ازپديده‌هاى گوناگون، اين علم و فن را تشكيل مى‌دهد.

تاريخ مهندسى به اندازه تاريخ بشرى است. هرشيئى كه در روى كره زمين ساخته شده و میشود، نتيجه كار مهندسان بوده و هست و در هر كشورى كه توسعه‌يافتگى اتفاق افتاده، مهندسان باعث آن بوده‌اند.

پنجم اسفند ماه بنا به بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، در تقویم کشورمان روز مهندسی نام گرفته‌است، نه روز مهندس. در این نامگذاری ایثار مهندسان در فدا‌ کردن خود برای اهداف متعالی مهندسی نیز مشهود است.

اما در این میان نکته قابل تامل این است که قاعدتا نباید روز مهندسی و توجه به مهندسان تنها در یک روز خاص خلاصه شود. برای مهندسانی که به مسئولیت خطیر خود در قبال مردم و جامعه و خدمت در جهت توسعه و آبادانی کشور واقف‌اند، تمام روزهای سال می‌تواند روز مهندسی باشد.

در حقیقت روز مهندسی به معنای واقعی روزی است که مهندسان با بهره‌گیری از تمام اندوخته علمی و دانش خود و همچنین با تکیه بر اخلاق حرفه‌ای، مسئولیت‌های خود را به نحو احسن به انجام برسانند.

هدف از نامگذارى پنجم اسفندماه به عنوان روز مهندسى اين است كه مهندسان كارنامه عملكرد يك‌سال گذشته خود را مرور كنند و اين موضوع را ارزيابى نمايند كه براى ارتقاى خدمات به مردم و جامعه، خدمت به توسعه و آبادانى كشور، بايد چه گام‌هاى موثرترى را بردارند. اين روز برای مهندسان روز ميقات و بیعت است. در چنين روزى مهندسان بايد به ياد بياورند كه چه مسئوليت‌هايى درقبال خود، جامعه، نسل‌هاى آينده، محيط زيست و مجموعه حيات بشر دارند.

با كمی دقت به درون و برون خود میبينيم كه معمار آفرينش، خداوند هستیبخش با چه ظرافت و دقت حيرت‌انگيزی، از كوچكترين تا بزرگترين اجزای خلقت را بدون عيب و نقص و در كمال نيكويی به وجود آورده است. آيه مباركه فَتَبارَكَ الله  اَحْسَنُ الْخالقين بيانگر همين موضوع است. خالق بزرگ در قرآن می‌فرمايد ما گنج نهانی بوديم، آفريديم تا آشكار شويم. بديهی است هيچگاه فلسفه آفرينش را با چندكلام نمی‌توان بيان و ادراك کرد، ولی آنچه از ظاهر آيه برمیآيد، با آفريدن و خلق كردن است كه ارزش خالق شناخته میشود.

اگر بتوان مهندسی را تلفيقی از علم، فن و هنر دانست، با استفاده از این تعبير  میتوان فرايند شناخت آفرينش، شناخت طبيعت و شناخت انسان را نیز به آن افزود و از آنجا که مهندسان در فرايند خلق يك پروژه ناگزير به استفاده از فن و تكنولوژی نيز هستند، باید مجموعه‌ای از دانش علمی، مهارت فنی و ماشين را نیز در کنار آن قرار داد .

و کلام آخر اینکه امام صادق (ع) می‌فرمايند: اگر كسي دو روزش مساوی باشد مغبون است. مهندس ایرانی می‌تواند با اراده مثال‌زدنی خویش زمینه‌ساز کاهش‌ وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و متعاقب آن تحقق اقتصاد مقاومتی براساس سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب باشد.

٭مدیر کل راه و شهرسازی جنوب کرمان

 

 

نظر شما