شناسهٔ خبر: 18735 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

علیزاده به بهانه پنجاه‌و‌پنجمین سالگرد تاسیس هما -۴:

سرپا ماندن صنعت هوانوردی به مدد توانمندی متخصصان ایران‌ایر در زمان تحریم/ جبران تمام کمبودها با وجود تحریم‌ها/ روند جایگزینی تکنسین‌های ایرانی به‌جای آمریکایی‌ها

اسماعیل علیزاده مدیر مهندسی سازه هواپیما در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما" با اشاره به سیر پیشرفت هواپیمایی "هما" طی فعالیت ۵۵ ساله خود در صنعت حمل و نقل هوایی گفت: توانمندی‌ نیروهای متخصص داخلی "هما"به عنوان یکی از افتخارات صنعت حمل و نقل هوایی ایران تلقی می‌شود.

اسماعیل علیزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها  امکان بازسازی ناوگان وجود نداشت اما در عین حال شرکت هواپیمایی "هما" در بخش تعمیرات از توانمندی بالایی برخوردار است افزود: در ابتدای تاسیس این شرکت در قبل از انقلاب اغلب پرسنل این شرکت از کشورهای خارجی و درصد قابل توجهی از آنها از امریکا بودند؛ البته در برخی فعالیت‌های خُرد از نیروهای ایرانی استفاده می‌کردند.

مدیر مهندسی سازه هواپیما در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما"با اشاره به عملکرد این شرکت در بعد از انقلاب افزود: توانمندی‌ نیروهای متخصص داخلی "هما"به عنوان یکی از افتخارات صنعت حمل و نقل هوایی ایران تلقی می‌شود چرا که صنعت هوانوردی در زمره صنایع مهم و پیچیده دنیا قرار دارد.

علیزاده گفت: در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما نیز در اواسط دهه ۴۰ نیروهای تحصیل کرده با مدرک دیپلم به استخدام شرکت هواپیمایی "هما" در آمدند و بعد از یکسال آموزش زبان، دو سال به عنوان تکنسین آموزش‌های لازم را فرا می‌گرفتند. قبل از انقلاب مدیران ارشد در بخش‌های مختلف شرکت هواپیمایی "هما" از جمله بخش تعمیرات در مقطعی از نیروهای آمریکایی استفاده می‌شد و پس از خروج آمریکایی‌ها نیروهای داخلی به تدریج جایگزین آنها شدند.

وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما"امروز به عنوان شرکت حامل پرچم در حمل و نقل هوایی ایران از نظر کادر پروازی، تعمیرات و نگهداری هواپیما و سایر بخش‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد افزود: با وجود تحریم‌ها اما خوشبختانه تمام کمبودها جبران شده است و این نیروهای انسانی متخصص جمله افتخارات این مجموعه هستند.

مدیر مهندسی سازه هواپیما در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما"افزود: بعد از انقلاب هواپیماها برای تعمیرات به خارج از کشور منتقل می شدند که از ایران نیز نیروهای بخش تعمیرات برای نظارت بر امور اعزام می شدند و همواره نیروهای داخلی در پی به روز رسانی دانش خود بودند. این وضعیت ادامه داشت تا زمانی تحریم‌ها علیه ایران و صنعت هوانوردی کشور بیشتر و سخت تر شد. 

علیزاده ادامه داد: به رغم مشکلات موجود برسر راه فعالیت شرکت به مدد توانمندی متخصصان ایران‌ایر حتی درشرایط سخت تحریم، صنعت هوانوردی کشور هیچ گاه زمین‌گیر نشد و هواپیماهای ایران ایردر فراز آسمان‌ به فعالیت خود ادامه دادند.

وی با اشاره به قرارداد اولیه شرکت هواپیمایی "هما "برای خرید ۱۱۸ فروند از شرکت هواپیمایی ایرباس و پشتیبانی نیروی انسانی و متخصص این هواپیماها گفت: در این بخش خلاء محسوسی وجود ندارد چرا که زیرساخت‌های آن از گذشته موجود بوده به همین دلیل با ورود هواپیماهای جدید فقط نیاز به بروز رسانی زیرساخت‌ها و بازآموزی خواهیم داشت.

مدیر مهندسی سازه هواپیما در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی"هما" درباره اینکه در حال حاضر در بخش تعمیرات و نگهداری هواپیماهای جدید ظرفیت‌های لازم وجود دارد، گفت: هر تکنسین قبل از آموزش تایپ هر تایپ از هواپیما به طور تخصصی، باید مدرک پایه تعمیرات را اخذ کند./

نظر شما