به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق در نشست صمیمانه با تشکلهای صنفی حملونقل بین المللی، گزارشی از مذاکرات خود با همتایان ترکیه در سفر به آن کشور ارائه کرد.
در این نشست، برخی از فعالان و شرکتها و انجمنهای حمل و نقل و تعدادی از رانندگان به بیان مشکلات و پیشنهادهای خود برای رفع مشکلات پرداختند.
همچنین در این نشست، مجمع صنفی حمل و نقل بین المللی از مذاکرات دیپلماتیک وزیر راه و شهرسازی در ترکیه تقدیر کرد.
در این نشست، میرفتحعلی زنوزی، رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی با بیان اینکه این مشکلات بینالمللی همچون مشکلات ایجاد شده در مرز بازرگان باید ریشه یابی شود، با طرح این سوال که چرا تفاهمنامهها بین کشورها به اجرا نمیرسد؟ گفت: تفاهمنامهها باید به گونهای تنظیم شوند که نتوان آن را دور زد و اجرا نکرد.
این فعال حوزه حمل و نقل با تاکید بر اینکه امروز هزینه این مشکلاتِ بین کشورها را رانندگان و شرکتهای حمل و نقل پرداخت میکنند، توضیح داد: برای ترکیه مسیر جایگزین نداریم و به همین دلیل آنها با ما بازی میکنند و باید به دنبال مسیر جایگزین باشیم.
زنوزی با بیان اینکه همسان سازی نرخ سوخت در مرز ترکمنستان باید انجام شود، گفت: قیمت گازوییل در ترکمنستان ارزان است و باید قیمت گازوییل در مرز دو کشور همسان سازی شود و با این اقدام مشکل با ترکمنستان حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه ستاد ملی ترانزیت باید فعالسازی شود، ادامه داد: مشکل اساسی دیگر ما با ترکیه انجام بازرسی کالا به صورت غیر استاندارد در خاک ترکیه است و بازرسیها تحت شرایط استاندارد بین المللی انجام نمیشود و بار مردم را ترکها از بین می برند.
رییس هیات مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل بینالمللی افزود: دارو را بدون استاندارد و به صورت دیمی بازرسی می کند در حالیکه در کشورمان با کمبود دارو مواجه هستیم در بازرسیها دارو را تخریب میکنند و این یک معضل است و مواد غذایی در بازرسیها هم آسیب میبیند.
بخشی دیگر از پیشنهادات مطرح شده توسط فعالان این عرصه شامل ایجاد پسکرانههای مرزی، تسهیل گری برای بارگیری در سایر کشورها، تسهیل گری در اخذ مجوزهای موجود از طریق عضویت در کنوانسیونهای بینالمللی و دیگر موارد بود.
در ادامه این نشست قاسمی از دیگر فعالان مسیر ترانزیتی ترکیه گفت: مذاکرات دیپلماتیک وزیر راه و شهرسازی با ترکیه همچنان رویدادی مثل ۲۶ آذر (۲۶ آذر روز حمل و نقل) دیگری است که برای رانندگان رقم خورد.
وی با تقدیر از وزیر راه به او دست مریزاد گفت و یادآور شد که تصمیمات ترکیه خسارات جبران ناپذیری را به صنف رانندگان وارد کرده و اعتراضات آنها به حق بوده است.
قاسمی با ابراز خرسندی از اینکه صدای اعتراض رانندگان به گوش مسئولان رسید خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: کاری که شما کردید کاری کارستان بود.
این فعال صنفی همچنین بخشی از پیام های رانندگان در فضای مجازی را در اقدام وزیر راه و شهرسازی برای رفع مشکلات رانندگان در مسیر ترکیه بدین شرح قرائت کرد: "شیرزن ایرانی با اقتدار قلههای عثمانی و دل میلیونها راننده ایرانی را فتح کرد"، "شایسته سالاری و تخصص زن و مرد نمیشناسد، فرزانه صادق این مهم را رقم زد".
وی به پس کرانههای مرزی اشاره کرد و خواستار کنترل بار کامیونداران در این محدوده شد تا توقف در مرز کاهش یابد.
زهرا نظری راننده بینالمللی کامیون هم در این جلسه با اشاره به اینکه از ۶۰ کنوانسیون بینالمللی جمهوری اسلامی ایران تنها عضو ۱۱ کنوانسیون است و آذربایجان و ترکیه با عضویت در ۱۵ تا ۲۰ کنوانسیون امکانات بیشتری برای حمل و نقل به اروپا دارند خواستار عضویت ایران در دیگر کنوانسیون ها شد.
اسدی از رانندگان خطوط ترانزیتی تهران ترکیه نیز مذاکرات دیپلماتیک وزیر راه و شهرسازی در ترکیه را منجر به بازگرداندن امید به صنف رانندگان دانست و افزود: اگر به زودی ایران به عضویت کنوانسیون Aetr (کنوانسیون کارکنان و خدمه) در نیاید تا هفت ماه دیگر امکان تردد به اروپا را از دست خواهیم داد.
وی خواستار ایجاد پارکینگ و توقفگاههای بینالمللی برای استراحت رانندگان مطابق قوانین بینالملل شد و افزود: درخواست داریم ستاد ملی ترانزیت هرچه زودتر برگزار شود و مشکلات رانندگان را برطرف کند.
خان محمدی راننده دیگر حاضر در جلسه نیز با اشاره به اینکه دولت ترکیه جرائم و خسارات جبران ناپذیری را به ناوگان ایرانی تحمیل کرد از تدابیر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای رفع این مشکل تشکر کرد و افزود: بازرسی بار و کالاهای ایرانی در مرز ترکیه به این بارها صدمه زده و هزینههای زیادی را به این رانندگان تحمیل میکند وی خواستار کاهش عوارض ترکیه و رفع اختلاف میان باسکولهای ایران و ترکیه در مرز بازرگان شد.
این راننده کامیون با اشاره به رشادتهای رانندگان در جنگ تحمیلی از اینکه حق آنها در برخی از مرز با کشورهای همسایه نادیده انگاشته میشود ابراز تاسف کرد.
حیدرنیا از دیگر اعضای صنوف حمل و نقل بینالمللی در بخشی از این نشست مسیر آلترناتیوی به جای تردد رانندگان ایرانی از مرز ترکیه پیشنهاد کرد که عبارت بود از حرکت رانندگان از ایران به سمت آذربایجان سپس روسیه لیتوانی و حمل کالا از طریق دریا به آلمان.
به گفته وی، اگرچه این مسیر طولانی است اما از مزایای آن میتوان به استفاده از گازوئیل ارزان اشاره کرد که مسیر را ۱۰ روز طولانی تر میکند.
امیر آزاد از فعالان دیگر این صنف نیر با اشاره به اینکه رانندگان کامیون ها در کرونا در خط مقدم در حال خدمت رسانی بودند مشکلات این صنف را کشکولی سردرگم نامید و افزود: اینکه رانندگان کامیون با وجود این مشکلات زندهاند و به کار خود ادامه میدهند از لطف خانم وزیر است که با مذاکرات خود با طرف ترکیه برخی از مشکلات را برطرف کرد.
وی خواستار تداوم توجه وزیر راه و شهرسازی به این صنف شد تا نامی نیک از او در تاریخ حمل و نقل ایران به یادگار بماند.
نمایندگان صنوف حمل و نقل بین المللی در پایان با اهدای هدیهای از وزیر راه و شهرسازی تقدیر کرده و عنوان کردند که قدردان تلاش های او برای رفع مشکلات این صنف هستند.