شناسهٔ خبر: 187408 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند تکمیل راه‌آهن میانه-اردبیل / تکمیل فاز نخست تا شهریور ۱۴۰۴

راه آهن اردبیل صادق اردبیل وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به استان اردبیل از راه آهن میانه- اردبیل به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در مسیر کریدور ریلی شمال-جنوب، بازدید کرد و از تکمیل فاز نخست این پروژه تا شهریور ماه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۱ بهمن در جریان سفر به استان اردبیل از پروژه ریلی راه آهن میانه -اردبیل بازدید کرد و از تکمیل فاز نخست این پروژه تا شهریورماه سال ۱۴۰۴ خبر داد.

پروژه راه آهن میانه- اردبیل بخشی از طرح راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافربری و باری در مسیری امن و قابل اطمینان به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه آهن میانه- تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل می‌شود، مسیری که به ترابری سبز و حفظ محیط زیست بدل خواهد شد.

اهداف اجرایی پروژه شامل؛  اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور ،حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی، تسهیل عبور و مرور مسافرین و بار ، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده‌ای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای، ایجاد زیربناهای لازم با هدف توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل و کاهش محرومیت در مناطق توسعه نیافته و محروم استان اردبیل است.

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در جریان این بازدید اعلام کرد: اتمام این پروژه ریلی نیازمند ۳ هزار میلیاردتومان اعتبار است که یک هزار میلیارد تومان آن معوقات پیمانکاران است که در صورت تامین اعتبار تا شهریورماه فاز نخست این خط ریلی به اتمام خواهد رسید.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در جریان این بازید که در همراهی با وزیر راه و شهرسازی بود، گفت: خانم صادق هفتمین وزیری است که از این پروژه بازدید می کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در پرداخت اعتبارات این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه شد و تصریح کرد: با اتمام این بخش از خطوط ریلی، کریدور شمال-جنوب به اتمام می‌رسد.

بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ۴۰ درصد از مسیر تپه ماهور ، ۴۰ درصد دشت و ۲۰ درصد کوهستانی و کوهستانی سخت است. حداکثر سرعت قطارهای مسافری در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر و حداکثر سرعت قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر پیش‌بینی شده است.

همچنین، راه آهن میانه - اردبیل در سال اول بهره‌برداری قابلیت جابه‌جایی ۶۰۰ هزار نفر مسافر و در سال بیستم ۱.۵ میلیون نفر مسافر را خواهد داشت. در حوزه حمل بار نیز در سال اول ۲.۵ میلیون تن و در سال بیستم ظرفیت جابه‌جایی ۴ میلیون تن بار را خواهد داشت.

هم اکنون مطالبات پیمانکاران و مشاوران بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال است و میزان اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری فاز نخست ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

اتمام ایستگاه راه آهن اردبیل نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار است

وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه از ایستگاه راه آهن اردبیل بازدید کرد.

راه آهن میانه-اردبیل ۷ ایستگاه دارد که ۴ ایستگاه آن مسافری است که مهم‌ترین آنها ساختمان اصلی ایستگاه اردبیل و سپس ساختمان مرکزی ایستگاه گنجگاه و همچنین ساختمان ایستگاهی مهماندوست و فیروزآباد است. این ساختمان ها در دو فاز در مساحت ۲۴ هزار و ۵۰۰  متر در حال اجراست. سه ایستگاه نیز شامل ساختمان هایی هستند که به عنوان ساختمان‌های پشتیبان به ساختمان های مسافری و قطارها سرویس می دهند.

بر اساس گزارش ارایه شده اتمام ایستگاه راه آهن اردبیل نیازمند ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار است و سه ایستگاه دیگر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

به گفته عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیریناهای حمل و نقل، سرمایه گذاری عمده مربوط به محور و ریل گذاری راه آهن میانه-اردبیل است. همچنین، نیاز است تا ساختمان های پشتیبانی و صنعتی که به لکوموتیو و واگن سرویس می دهند سریعتر تجهیز شوند.

بر اساس گزارش ارایه شده، ساختمان های پشتیانی پیشرفت خوبی دارند و بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارند اما نیاز است تا خرید برای آنها انجام شود.

همچنین، در صورت تامین اعتبار، ساختمان ایستگاه راه آهن و ملحقات آن در سه ماه به اتمام می رسد.