شناسهٔ خبر: 18767 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتقاد از سهم ۱۸ درصدی بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت‌ها/ ۱۰۰ هواپیمای کوتاه‌برد نیاز داریم/ اولویت با بازفعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک/ افزایش سهم ریلی در جابه‌جایی کالا در برنامه ششم

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گنجانده شدن احکام مهم در برنامه ششم توسعه در حوزه حمل و نقل، گفت: به یک منبع پایدار مالی برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های عمرانی زیرساختی حمل و نقل نیاز داریم که این منبع در برنامه ششم دیده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی در پنل مسکن، حمل و نقل و ترانزیت همایش «تبیین برنامه ششم توسعه» که در سالن شهید احمدی روشن مرکز همایش‌های اجلاس سران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری و رییس شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا شافعی معاون عمران و امور زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و هوشنگ خندان‌دل معاون عمرانی وزارت کشور و رییس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برگزار شد، با اشاره به احکام مرتبط با حوزه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه گفت: در این بخش از برنامه ششم چند محور تدوین شده که مهم‌ترین آنها کاهش مصرف انرژی است و سایر محورها را بر اساس این ایده طراحی کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: محورهای بعدی بخش حمل و نقل برنامه ششم توسعه شامل «استفاده از بهینه از پهنه سرزمینی»، «ارتقای بهره‌وری در مودهای مختلف حمل و نقل» و «تأمین منابع مالی پایدار برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و ناوگان» می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته سرمایه گذاری در حمل و نقل ارقام نگران‌کننده‌ای داشته است افزود: حدود ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل مستقیما توسط دولت، ۱۸ درصد توسط بخش خصوصی، ۱۷ درصد توسط شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و حدود ۱۳ درصد مابقی را هم دولت با استفاده از انتشار اوراق بدهی‌آور برای دولت (اوراق مشارکت) تأمین مالی کرده است که عملا به این معناست که ۸۲ درصد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را دولت و تنها ۱۸ درصد را بخش خصوصی تأمین مالی کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه به یک منبع پایدار مالی برای تأمین مالی اجرای پروژه‌های عمرانی زیرساختی حمل و نقل نیاز داریم که این منبع در برنامه ششم دیده شده است، اظهار کرد: بخش از تأمین‌کننده منابع مالی این صندوق می‌تواند بخش خصوصی باشد.

وی با بیان اینکه چه در حوزه توسعه زیرساخت و چه در حوزه نوسازی ناوگان همه شقوق حمل و نقل در ۱۰ سال آینده، نیاز به سرمایه‌گذاری ۵۶۰ هزار میلیارد تومانی داریم، خاطرنشان کرد: دولت اگر بخواهد تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد این رقم را تأمین کند، می‌شود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که در مقایسه با بودجه عمرانی دولت در بخش زیرساخت‌های راه و شهرسازی در سال ۹۴ (۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان) می‌بینید چه رقم بزرگی است و دولت توان تهیه این مبلغ را ندارد.

امینی موضوع دیگر مذکور در بخش حمل و نقل برنامه ششم توسعه را تغییر مودهای حمل و نقل از جاده‌ای به ریلی و هوایی و برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف در طول اجرای برنامه ششم دانست و افزود: در بخش حمل و نقل ریلی نیز اولویت به حمل و نقل حومه‌ای داده شده است همچنین در بخش انتقال بار از جاده به ریل می‌بایست تا ۵ سال آینده حجم تن بر کیلومتر به ۱۹ درصد سهم حمل و نقل عمومی افزایش و در بخش مسافر با افزایش سهم حمل و نقل عمومی حومه‌ای به حداقل ۱۰ درصد، نفر بر کیلومتر  حمل و نقل ریلی را کاهش دهیم. در یک سال اخیر در کشور ۸۰۰ میلیون نفر سفر حومه‌ای انجام شد که تنها ۲ میلیون نفر سفر آن ریلی (به جز مترو و قطار شهری) بوده است قابل ذکر است سهم حمل ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر در برنامه ششم توسعه حدود ۵۴ میلیون نفر خواهد بود که از این رقم ۲۰ میلیون نفرسفر ریلی برای حمل و نقل حومه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که حدود ۱۲۰۰ میلیون نفرسفر حومه‌ای در سال ۱۳۹۹ برای ۵ کلان‌شهر کشور صورت خواهد گرفت. از این میزان حدود ۱۰ میلیون سفر حومه‌ای توسط حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است. سهم حمل و نقل با قطار شهری ۹۰ میلیون نفر سفر خواهد بود.

وی برنامه بعدی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی را توسعه و بازفعال‌سازی فرودگاه‌های کوچک ذکر و بیان کرد: در حال حاضر مسافت مسافرت‌های هوایی به طور میانگین ۸۰۰ کیلومتر در هر سفر است. اگر بخواهیم این مسافت را به ۶۵۰ کیلومتر کاهش دهیم باید ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد و ۲۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد جدید خریداری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان باری جاده‌ای در برنامه ششم توسعه را یادآور شد و گفت: ۴۲۳ هزار کامیون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که ۱۲۹ هزار دستگاه آن فرسوده (بالای ۲۵ سال) است. مشکل دیگر کامیون‌داران، تردد یک سر خالی در جاده‌هاست.

وی مشکل دیگر حمل و نقل ریلی و جاده‌ای را فاصله زیاد میان شبکه‌های حمل و نقلی اصلی و مرزی عنوان کرد و افزود: با اتصال جاده‌های اصلی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به پایانه‌های مرزی باید در افزایش سهم ترانزیت در تولید ناخالص داخلی سهیم باشیم.

امینی برخی دیگر از تک‌برنامه‌‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در طول اجرای برنامه ششم را «احداث ۶ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه»، «افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقه»، «فعال کردن شورای عالی هماهنگی ترابری کشور»، «توسعه حمل و نقل یکپارچه و چندوجهی» و «پایش و به‌روزرسانی طرح جامع حمل و نقل» عنوان کرد./

نظر شما