شناسهٔ خبر: 18818 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در مراسم تکریم و معارفه فرمانده پلیس راه‌آهن کشور:

نیروی انتظامی پشتیبان توسعه راه‌آهن است/ افق رشد جابه‌جایی بار و مسافر در سال ۱۳۹۹/ ایران به هاب ترانزیتی منطقه بدل می‌شود/ برنامه‌های ویژه‌ برای تغییر و تحول اساسی در شبکه ریلی

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت کار پلیس راه‌آهن گفت:‌ تشکیل کمیته ساماندهی اموال نقش موثری در کاهش سرقت‌ها و به بهبود شاخص‌های آماری در امنیت راه آهن داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی امروز پنجشنبه ۶ اسفند در مراسم تکریم و معارفه فرمانده پلیس راه آهن کشور با تاکید بر اینکه در دو سال مسئولیتم هیچ‌گونه جدایی بین نیروی انتظامی راه آهن و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران قائل نبوده‌ایم و همواره نیروی انتظامی را بخشی از بدنه راه آهن کشور دانسته‌ایم گفت: هماهنگی‌ها و اقدامات مشترک بسیاری در طول این مدت بین راه‌آهن و پلیس وجود داشته که نتیجه آن برقراری امنیت بیشتر در سطح شبکه ریلی کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه راه آهن در آستانه تغییر و تحول جدید قرار دارد افزود: قطعا راه آهن توسعه یافته متمایز از گذشته خواهد بود و برای توسعه نیاز به پشتیبانی و اطمینان‌ و امنیت دارد.

پورسید آقایی با اشاره به اهمیت جایگاه راه آهن از نظر مقام معظم رهبری گفت: من در ملاقاتی که با رهبر معظم انقلاب داشتم ایشان بر جایگاه راه‌آهن در احکام برنامه ششم توسعه تاکید کردند. دو بند از ۴۰ بند قید شده در سیاست‌های کلی برنامه ششم مختص راه‌آهن بود. همچنین رئیس‌جمهور نیز در هر سخنرانی و اعلام برنامه‌های خود راه آهن را یکی از ارکان توسعه کشور خواند و به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. وزیر راه و شهرسازی نیز وزیری راه آهنی بوده و اعتقاد دارد راه حل نجات مردم برای رسیدن به یک زندگی کیفی٬ استفاده از حمل و نقل ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به معضلات اجتماعی حاشینه نشینی‌ کلانشهرهای کشور اشاره و اظهار کرد: چنانچه یک سیستم حمل و نقل حومه‌ای سریع و راحت در حاشیه شهرها وجود داشت این همه معضل برای حومه‌های کلانشهرها به وجود نمی‌آمد و مردم می‌توانستند به راحتی در فاصله ۳۰ تا ۴۰ و حتی ۱۰۰ کیلومتری شهرها به دور از هر گونه ترافیک و آلودگی با حمل و نقل ریلی سریع رفت و آمد داشته باشند. به همین منظور راه آهن برنامه‌های ویژه‌ای در بخش‌های مختلف برای تغییر و تحول اساسی شبکه ریلی در نظر دارد.

افزایش ۵۶ میلیون تنی حمل بار و ۳۷ میلیون نفری مسافر تا سال ۱۳۹۹

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه میزان جابجایی بار در راه آهن باید طی ۵ سال از ۳۵ میلیون تن به ۹۱ میلیون تن و میزان جابجایی مسافر نیز از ۲۵ میلیون مسافر فعلی در بخش بین شهری به ۴۲ میلیون و در بخش حومه به ۲۰ میلیون یعنی مجموعا ۶۲ میلیون مسافر در سال برساند و همه این اقدامات باید تا سال ۱۳۹۹ که زمان خیلی دوری نیز نیست تحقق پیدا کند.

پورسیدآقایی به ایجاد شبکه قطارهای سریع السیر اشاره و عنوان کرد: عملیات اجرایی مسیر تهران - قم- اصفهان برای سیر قطارهایی با سرعت ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر آغاز شده است ضمن اینکه برای مسیرهای دیگر نیز در حال مذاکره با کشورهای خارجی هستیم.

ایران به هاب ترانزیتی منطقه بدل می‌شود/ جابه‌جایی ۸ میلیون تن بار ترانزیتی تا پایان برنامه ششم

مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به رشد ۳ برابری ترانزیت از ۵۰۰ هزار تن به ۱.۵ میلیون تن در سال طی ۲ گذشته یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه این عدد باید به ۸ میلیون تن در سال برسد و ایران تبدیل به هاب عبور و مرور ترانزیتی در منطقه شود.

وی به احداث دو خط حومه‌ای در اطراف کلانشهر تهران اشاره کرد و افزود: دو خط حومه‌ای تهران - ورامین - گرمسار و تهران -کرج- هشتگرد که عملیات اجرایی آنها تا سال آینده به پایان می‌رسد با هدف توسعه حمل و نقل حومه و اختصاص دو خط مجزا برای بخش حومه‌ای در حال احداث است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همه این اقدامات را بیانگر فرآیند پوست اندازی راه آهن برشمرد و تاکید کرد: برای به ثمر رسیدن این اقدامات نیاز است یک پشتیبانی قوی از سوی نهادهای امنیتی و انتظامی در عقبه فعالیت‌های ریلی وجود داشته باشد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه مردم باید در چنین فرایندی پشت سر و حامی راه آهن باشند گفت: برای دست یابی به اهداف ذکر شده نیاز است بسیاری از خطوط دو خطه، بسیاری از ایستگاه ها مدرن و بسیاری از امور به بخش خصوصی واگذار شود. در کنار همه این اقدامات به امنیت، اعتماد و اطمینان نیاز است.

مدیرعامل شرکت راه آهن به واگذاری بسیاری به امور به بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: قطعا در واگذاری بسیاری از امور به دست بخش خصوصی چالش‌هایی پیش رو خواهد بود و نهادهای امنیتی و انتظامی باید در این بخش بسیار هوشیار و زیرکانه عمل کنند.

وی افزود: اگر خدای نکرده در مسیر توسعه راه‌آهن اتفاق ناگواری مانند حوادث تروریستی رخ دهد نگاه مردم نسبت به راه آهن تغییر می‌کنند و اینجاست که نقش نهادهای انتظامی برای جلوگیری و خنثی کردن دسیسه‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی مشخص می‌شود. بسیاری از کسانی‌که در آن سوی مرزها قرار دارند علاقه ندارند که توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را ببینند و این بر اهمیت کار پلیس راه‌آهن می‌افزاید.

نقش موثر تشکیل کمیته ساماندهی اموال در کاهش سرقت از راه‌آهن

پورسیدآقایی به هم‌فکری و همراهی پلیس راه آهن در دوسال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: بسیاری از پیشنهادات مثل تشکیل کمیته ساماندهی اموال که نقش موثری در کاهش سرقت‌ها داشت از سوی پلیس مطرح شد و به بهبود شاخص‌های آماری در امنیت راه آهن کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه سرقت در راه آهن فقط یک ضرر و زیان مالی نیست گفت: زمانی‌که قطعه یا تجهیزاتی از راه آهن سرقت شود می تواند منجر به حادثه ای سنگین، جبران ناپذیر و جان باختن بسیار از مسافران شود.

وی به همکاری خود با سردار رحمت‌الهی اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه همکاری‌ها بسیار خوبی میان نیروی انتظامی و راه‌آهن در طول این مدت صورت گرفت ولی با عمل به اصل چرخش شغلی فرماندهی نیروی انتظامی تصمیم به استفاده از تجربیات و افکار سردار رحمت‌الهی در سنگری دیگر دارد و برای وی آرزوی توفیق روزافزون داریم./

نظر شما