شناسهٔ خبر: 18835 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سامانه برآورد دید افقی در فرودگاه اصفهان بهره برداری شد/ اعتبار بالغ بر ۱۵ میلیارد ریالی برای افتتاح این سامانه

فرودگاه اصفهان سامانه برآورد دید افقی(RVR)، روز پنجشنبه در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، طرح سامانه هواشناسی فرودگاهی برآورد دید افقی(Runway Visual Range) فرودگاه بین المللی شهید بهشتی به همت اداره کل هواشناسی استان، با حضور استاندار و شهردار اصفهان افتتاح شد.

این سامانه قادر است اطلاعات جوی باند فرودگاه از جمله جهت و سرعت باد، دید افقی و شاخص های دخیل در ایمنی پرواز را بصورت برخط (Online) در اختیار برج مراقبت پرواز قرار دهد و دقت دید خلبان را افزایش می دهد.

استاندار اصفهان در آئین بهره برداری از این سامانه گفت: هواشناسی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین دستگاه های اجرایی کشور است و اصفهان بعنوان استان معین کشور در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است.

رسول زرگرپور با اشاره به روند راه اندازی سامانه برآورد دید افقی در فرودگاه اصفهان افزود: این موضوع را حتی بیشتر موضوع از مترو پیگیری کردیم زیرا اهمیت زیادی در زمینه امنیت پرواز دارد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر برخی پروازهای فرودگاه اصفهان بویژه در فصل زمستان بدلیل بدی آب و هوا لغو می شد یا با تاخیر همراه بود، اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مشخص شد که رفع این مشکل نیاز به نصب سامانه برآورد دید افقی (RVR) دارد.

وی جمع اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این سیستم را حدود ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

استاندار اصفهان گفت: در ابتدا مقرر بود این سامانه زمستان پارسال راه اندازی شود اما بدلیل برخی مشکل ها به امسال موکول شد.

وی با اشاره به اینکه در سال های ۹۳ و ۹۴ حدود ۸۷ پرواز در فرودگاه اصفهان بدلیل بدی آب و هوا لغو شد، افزود: ۳۰ پرواز مربوط به سال ۹۳ و ۵۷ پرواز مربوط به امسال بود.

وی اضافه کرد: همچنین در این دو سال ۴۰۰ ساعت تاخیر پرواز بدلیل بدی آب و هوا در فرودگاه اصفهان اتفاق افتاد که این آمار برای استان ما قابل تحمل نبود.

زرگرپور، بیشترین دلیل لغو پرواز را کم بودن دید افقی عنوان و تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه، دقت دید افقی خلبان از ۸۰۰ به ۵۵۰ متر می رسد.

وی عملکرد این سامانه را در ارتقای ضریب دید و ضریب ایمنی فرودگاه و پرواز، بسیار موثر خواند و گفت: اکنون فرودگاه اصفهان با برخورداری از این سامانه در حد و اندازه فرودگاه های بزرگ دنیاست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای من این سووال مطرح است که چطور چنین طرحی در هشت سال گذشته که وفور منابع بود، خریداری و اجرا نشد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز در آئین بهره برداری از این سامانه، اعتبار هزینه شده برای راه اندازی آن را ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و هشت میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد.

مجید بیجندی با بیان اینکه علمیات اجرایی این سامانه از اردیبهشت امسال آغاز شد، افزود: این سامانه شامل دستگاه های هواشناسی هوشمند است که فناوری آن از کشور فنلاند وارد شد.

وی همچنین با اشاره به عملکرد اداره کل هواشناسی استان اصفهان در یک سال گذشته اظهار کرد: ما دارای بزرگترین ابر رایانه بین دستگاه های اجرایی استان بعد از دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم.

وی، مجهز بودن این اداره کل به یک مرکز داده(Data Center) قوی را از نقاط قوت این اداره کل برشمرد و اضافه کرد: همه اطلاعات جوی کشور در این مرکز داده جمع آوری می شود.

وی با اشاره به طرح های توسعه کاربری هواشناسی در کشور گفت: این طرح در حوزه کشاورزی از دو سال گذشته در کشور آغاز شد اما استان اصفهان از امسال این طرح را در سه حوزه دیگر شامل آلودگی هوا، میراث فرهنگی و عمران و ترابری اجرا کرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: برای توسعه هواشناسی در حوزه آلودگی هوا در اصفهان، پیشرفته ترین دستگاه موجود در دنیا از محل اعتبارات ملی خریداری و نصب شده و گزارش لحظه ای و برخط آن بر روی پایگاه اینترنتی این اداره کل برای عموم مردم در دسترس است.

به گفته وی، برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه این سامانه نیز طراحی شده که در دنیا کم نظیر است.

بیجندی با اشاره به اینکه مرکز پیش بینی هواشناسی اصفهان بعنوان جانشین سازمان مرکزی انتخاب شده است، گفت: ضریب وقوع پیش بینی های ما بالای ۹۰ درصد است.

وی به انتخاب اصفهان بعنوان مرکز هشدار سریع غرب و مرکز کشور نیز اشاره و تصریح کرد: ما کار پیش بینی دریایی برای دریاهای شمال و جنوب کشور را نیز انجام می دهیم.

وی میزان رشد اعتبارات عمرانی امسال اداره کل هواشناسی اصفهان را نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد و اعتبارات هزینه ای را ۱۰ درصد اعلام و اظهار کرد: پایش مداوم خشکسالی استان نیز از جمله برنامه های این اداره کل است.

بیجندی، دو خواسته این اداره کل را ایجاد اداره هواشناسی در مرکز شهرستان اصفهان و تخصیص یکصد میلیارد ریال اعتبار برای رادار هواشناسی اصفهان اعلام کرد.

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای دو باند به طول چهار هزار و ۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر با۱۰ جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری و ترمینال پروازهای داخلی است.

نظر شما