شناسهٔ خبر: 18859 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حافظی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

دو دهه غفلت از نظارت بر صدور مجوزهای بلندمرتبه‌سازی/ اهداف انتقال پایتخت روشن شود/ در نوسازی‌ها و بازسازی‌ها، قوانین و ضوابط بالادست را اعمال کنیم/ اخلال در زندگی مردم با صدور مجوزهای خلاف ضوابط

بلند مرتبه سازی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از صدور مجوزهای غیرمجاز و وسیع در تهران طی دو دهه گذشته گفت: متاسفانه طی دو دهه گذشته غفلت کردیم و وضع موجود صرفا حاصل بی‌درایتی، بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت کسانی است که مدیریت‌شهری را به عهده داشتند و متاسفانه اختلال جدی در زندگی مردم ایجاد شد.

رحمت‌الله حافظی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره طرح انتقال پایتخت که در سال‌های اخیر توسط برخی مسئولان مطرح شده است گفت: در انتقال پایتخت باید تعریف کنیم که هدف از انتقال چیست؟ آیا هدف از انتقال پایتخت کاهش آلودگی هواست؟ که در اینصورت با توجه به اینکه در کلانشهرها و حتی شهرهای میانی نیز با آلودگی هوا مواجهیم این هدف تامین نخواهد شد زیرا مثلا ما در شهرهایی همچون سنندج و کاشان نیز آلودگی هوا را داریم.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر هدف از انتقال پایتخت، کاهش ترافیک است یا هر هدف دیگری، باید کاملا مشخص شود تا بررسی‌های لازم در مورد آنها صورت گیرد. اما اگر هدف از انتقال پایتخت، جداسازی پایتخت اقتصادی و سیاسی است باید، هزینه‌های ناشی از این جابه‌جایی نیز برآورد و در عین‌حال، تامین منابع مالی لازم برای جابه‌جایی چاره‌اندیشی شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر هدف دوم یعنی جداسازی پایتخت سیاسی و اقتصادی مدنظر است باید ببینیم این منابع از کجا قرار است تامین شود. به نظر می‌رسد اگر این موضوع مدنظر باشد از روش‌های کم‌هزینه‌تری قابل وصول است و آن، توسعه دولت الکترونیک است. بدین‌معنا که هر شهروند بتواند در دورافتاده‌ترین نقاط کشور خدماتی را دریافت کند که در شهر تهران می‌تواند به آن دست یابد.

حافظی تاکید کرد: اگر توسعه دولت الکترونیک را در دستور کار قرار دهیم دیگر ضرورت ندارد تا جداسازی پایتخت سیاسی و اقتصادی را نیز جزو گزینه‌های خود برای انتقال پایتخت داشته باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد ساخت و ساز بناهای بلند و بلندمرتبه سازی در کلانشهرهای کشور از جمله تهران با اشاره به اینکه در این مورد تناقض آرا وجود دارد گفت: عده‌ای می‌گویند کشورهای موفقی هستند که در آنها بلندمرتبه‌سازی‌های موفق وجود دارد در حالیکه در شهر تهران هنوز بلندمرتبه‌سازی نداریم، زیرا، ساختمان‌هایی که در تهران داریم بلندمرتبه محسوب نمی‌شوند. همچنین اگر در شهرهای دیگر، مطالعات تطبیقی انجام دهیم می‌بینیم که بلندمرتبه‌سازی وجود دارد و زندگی مردم هم به راحتی تامین شده و لذا عده‌ای موافق این بلندمرتبه‌سازی‌ها هستند.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: عده‌ای نیز معتقدند شهر تهران، ظرفیت و گنجایش جمعیت بیشتر را ندارد.

لزوم تامین زیرساخت‌ها و پیش‌شرط‌ها برای اجرای بلندمرتبه‌سازی

حافظی تاکید کرد: معتقدم هر دو گروه صحبت‌های درستی دارند. می‌شود بلندمرتبه‌سازی داشت اما پیش‌طرح‌هایی را نیز رعایت کرد که متاسفانه در حال‌حاضر در برج‌های موجود که بلندمرتبه نیز تلقی نمی‌شوند آن پیش‌فرض‌ها را رعایت نکرده‌ایم. لذا می‌بینیم که فضاهای فعلی ما نیز به شدت زندگی مردم را دچار اختلال و آسیب کرده‌اند و قوانین موردنیاز برای تردد مردم را شاهد نیستیم. علت این بوده که به برج‌هایی اجازه ساخت داده شده که عرصه موردنیاز برای آنها تامین نشده‌اند.

حافظی مجموعه آتی‌ساز در شمال شهر تهران را به عنوان نمونه یک ساخت و ساز قابل‌توجه عنوان کرد و گفت: آتی‌ساز، مجموعه‌ای است که در زمان خود، مجموعه قابل‌قبولی بوده که قوانین لازم برای ارائه خدمت به ساکنان خود را در داخل مجموعه خود تعریف کرده و فضاهای لازم و فروشگاه‌هایی که بتواند مایحتاج ساکنان را تهیه کند نیز در این مجموعه پیش‌بینی شده است لذا ساکنان آن مجموعه به جز سفرهای کاری از مجموعه خارج نمی‌شوند.

وی با انتقاد از مجوزهایی که طی دو دهه صادر شد و بر اساس آن نیز ساخت و سازهایی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها در کشور ایجاد شد افزود: ‌آمدیم در کوچه‌های ۸ و ۱۰ متری برای ساخت برج‌های ۱۵ و ۱۸ طبقه مجوز دادیم بدون آنکه عرصه لازم برای تامین نیازمندی‌های ساکنان را در نظر داشته باشیم و به صورت وسیع هم در سطح شهر تهران این کار انجام شده است.

اخلال در زندگی مردم با صدور مجوزهای خلاف ضوابط

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وقتی در یک کوچه ۸ متری، ۱۰ مجموعه ۱۵ طبقه‌ای داشته باشیم با اختلال وسیعی در همان کوچه و به تناسب در شهر مواجه هستیم که این مجوزهای خلاف ضوابط، به جز اختلال در زندگی مردم حاصلی نداشته است.

حافظی خاطرنشان کرد:‌ بلندمرتبه‌سازی خوب و مناسب است به شرط آنکه پیش‌شرط‌ها و زمینه‌های لازم برای آن در نظر گرفته شود. ما متاسفانه طی دو دهه گذشته غفلت کردیم و  وضع موجود صرفا حاصل بی‌درایتی، بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت کسانی است که مدیریت شهری را به عهده داشتند و متاسفانه اختلال جدی در زندگی مردم ایجاد شد.

وی در پایان گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید رویه اشتباه پیشین را اصلاح و بتدریج نیز در نوسازی‌ها و بازسازی‌ها، قوانین و ضوابط بالادست را اعمال کنیم و بتوانیم آزادسازی فضاهای داخل نواحی را داشته باشیم تا آرامشی در زندگی مردم حاکم شود. /

نظر شما