به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی در پنل همکاری های حمل و نقلی و ترانزیتی و خدمات فنی و مهندسی «سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر» که صبح روز ۲۹ بهمن در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، به تشریح ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح ریزی و اجرای برنامه اقدام مشترک و هم افزایی کوتاه مدت، کم هزینه و زودبازده کشورهای حاشیه دریای خزر جهت بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای زیرساختی و امکانات موجود کلیه شقوق حملونقل و نگاه توسعه ای به زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز در راستای جهش مبادلات حملونقلی و ترانزیتی پرداخت.
وی به بهرهگیری حداکثری کشورها از موافقتنامهها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حملونقلی و ترانزیتی در ارتباط با کریدورها در راستای تجاری سازی و جذاب سازی مسیرهای حملونقل دریایی، جادهای و ریلی در جهات شرقی-غربی و شمالی-جنوبی دریای خزر و پسکرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال دریای خزر؛ اشاره کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: عضویت دو یا چند کشور از کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمانها و کریدورهایی نظیر کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب؛ موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولتهای ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی(اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ ظرفیتهای قابل توجهی را در این راستا فراهم ساخته است.
رسولی افزود: حمایت از شرکتهای دانش بنیان در استفاده مؤثر از ظرفیتهایی چون عهدنامه کارنه تیر و به ویژه تیر الکترونیک(E-TIR)، کنوانسیون CMR و شکل الکترونیکی آن(E-CMR)، شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترکالمنافع، سازمان OTIF کنوانسیون های CIM و SMGS و فناوریهای نوین الکترونیکی و دیجیتالی جهت یکپارچه سازی سامانههای حملونقلی و گمرکی، رفع موانع اسنادی و تبادل الکترونیک اطلاعات مورد تأکید است.
وی پیشنهاد کرد؛ شرکتهای توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در قالب تعریف کار مشترک در این زمینه نقش آفرینی موثری ایفا کنند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: مرزهای موجود بین ما همسایگان در دریای خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرین هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خطاب به حضار این اجلاس گفت: در حال حاضر برخی موانع فیزیکی و فرآیندی در مرزهای مشترک وجود دارند که با اقدامات کم هزینه ساماندهی و نیز اصلاح فرآیندی، قابل رفع هستند.
وی افزود: حذف این موانع فیزیکی در مرزهای مشترک، بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگی مؤثر طرفین است.
رسولی خاطرنشان کرد: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال از طریق هم افزایی کشورهای ساحلی دریای خزر در ایجاد این کریدورها، ایجاد و توسعه کریدورهای دیجیتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپلیتیک جهان، بر معادلات ترانزیتی منطقه و بین الملل تأثیری غیرقابل انکار دارد و منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در غیر این صورت، با توجه به رشد شتابان فناوری های دیجیتال، این منطقه در آینده ای نه چندان دور در معادلات ترانزیتی جهانی «حاضر غائب» تلقی خواهد شد.
وی تاکید کرد: استفاده بیشتر از ظرفیتهای کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیقتر و بیشتر و افزایش امکان حمل کانتینری در دریای خزر نیازمند تجهیزات تخصصی برای تخلیه بارهای کانتینرها و همچنین سیستم، سامانه و زیرساخت لازم در بنادر جهت ترخیص کانتینر در خارج از بندر و اخذ ضمانت برای اجازه خروج کانتینر از بندر هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر در بنادر این تجهیزات به میزان کافی مستقر و امکانات مورد نیاز محیا نباشند، آن بنادر به معنای کامل کانتینری محسوب نمیشوند. علاوه بر این، یکی از ظرفیت های مغفول در دریای خزر بحث گردشگری دریایی است که در کوتاه مدت میتوان اقداماتی جهت رونق آن به عمل آورد.
وی در ادامه بر رفع موانع ورود کشتیها و شناورهای جدید به خزر و حمایت مشارکت جویانه کشورها از یکدیگر در این راستا تاکید کرد.
رسولی با اشاره بر اهمیت شبکه سازی زیرساختهای حملونقلی و جابهجایی بدون مانع کالا با تأکید بر حمل و نقل ترکیبی کالا، اظهار کرد: در این راستا، در کوتاه مدت میتوانیم مشترکاً برنامهریزی برای تشکیل یک پایگاه الکترونیکی اطلاعات جامع و واحد حملونقل را پیش ببریم.
وی افزود: این پایگاه اطلاعات مشتمل بر؛ اطلاعات زیرساختها، شبکه حملونقل و امکانات و تجهیزات و ناوگان فعلی و در دست احداث و توسعه در تمامی شقوق مختلف در قلمروی کشورهای ساحلی خزر، مشخصات تشکلها و انجمنهای حملونقل داخلی و بینالمللی فعال برای اقدام جهت تأسیس شرکتهای مشترک، همچنین عملکرد شبکه حملونقل کشورها، با ایجاد قابلیت دسترسی هر پنج کشور به این پایگاه اطلاعات است.
معاون حمل و نقل یادآور بیان کرد: ضمنا برآورد زمان و هزینه حملونقل در مسیرها، بهویژه مسیرهای ترانزیتی از طریق اجرای طرحهای مشترک ترانزیت آزمایشی بار(Test Run) بهخصوص کانتینری، از قلمرو پنج کشور و مقاصد ترانزیتی با جلب مشارکت این کشورها مد نظر است.
رسولی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای عبور آزمایشی بار تجربیات موفقی دارد و هم افزایی کشورها در بهرهگیری مناسب از آسمان و تقویت مناسبات و مبادلات حملونقل هوایی مسافر و کالا از طریق اقدامات تسهیل کننده و حمایتی است.
وی در ادامه به وجود شرکت های توانمندی که با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی ایجاد شده اند و بازیگر اصلی هستند اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه دولت ها در این راستا تسهیل گری، حمایت و روان سازی فعالیت این شرکت ها است. زیرا این شرکت ها از سرمایه خود ساختاری را فراهم کرده اند اما اقتصادی و تجاری سازی نشدن مسیر فعالیت آنها مانع از رشد این شرکت ها می شود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مقامات عالیرتبه و دست اندرکاران حمل و نقل کشورهای حاشیه دریای خزر که تفاهمات بسیار نزدیکی با ایران دارند درخواست کرد؛ با استفاده از ظرفیت توافقنامه ها و تفاهمنامه ها، همچنین حمایت مقامات عالیرتبه کشورها و بازوی توانمند بخش خصوصی که سرمایه اصلی آنها تجربه و دانش کسب شده از خودشان است، اهتمام ورزیده به طور یقین با شناخت از حسن روابط فی مابین یقین شاهد یک جهش و تحول چشم گیر در منطقه باشیم.
رسولی با بیان اینکه باید خودمان را در یک ساختار یکپارچه مجازی با احترام به شخصیت های حقوقی مستقل و جایگاه قانونی هر یک از اعضا ببینیم، گفت: حمل و نقل و ترانزیت و شبکه های حمل و نقلی به مانند عروق یک بدن هستند. به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در جهت تسهیل گری و رونق بیشتر در ترانزیت و حمل و نقل و فعالیت های لجستیکی در منطقه اعلام می کنم.
وی در پایان با اشاره به ملاقاتهای دوجانبه روز گذشته و امروز ملاقات های دو جانبه و پیش رو، برای همه حضار آرزوی موفقیت و سلامتی و نسبت به دستیابی به دستاوردهای عملی قابل توجه ابراز امیدواری کرد.