شناسهٔ خبر: 18918 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون عملیات هما در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

کاهش هزینه‌های پرواز بعد از لغو تحریم‌ سوخت‌رسانی به هواپیماهای هما/ فواید خرید هواپیماهای جدید برای اقتصاد کشور

حسن قاسمی معاون عمیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) با اشاره به کاهش قابل توجه هزینه‌های این شرکت بعد از لغو تحریم‌ سوخت‌رسانی به هواپیماهای هما در فرودگاه‌های اروپایی گفت: امروز به طور مستقیم در فرودگاه‌های اروپایی امکان دریافت سوخت وجود دارد.

کاپیتان قاسمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه انتقادات مطرح شده درباره قرارداد اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به دلیل عدم اطلاعات کافی از این پروژه است گفت: این قرارداد یک پروژه ملی است و بعد از سال‌های سال یعنی حدود ۳۷ سال تحریم با هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب برجام به ثمر نشست و از نخستین گام‌های اجرای برجام عقد قرارداد خرید ایرباس است که ثمربخشی آن برای کشور بسیار حائز اهمیت و مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه نخستین مرحله پسابرجام در صنعت هوانوردی لغو تحریم‌های سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های اروپایی بود افزود: در اغلب فرودگاه‌های اروپایی از ارائه سوخت به هواپیماهای شرکت هواپیمایی هما امتناع می‌کردند که در این شرایط در فرودگاه‌های میان مسیر سوخت مورد نیاز هواپیما تامین می‌شد.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: پس از اجرای برجام امکان دریافت سوخت در تمام مقاصد اروپایی به غیر از دو یا سه مقصد اروپایی که در آینده نزدیک نیز آنها تحریم سوخت رسانی به هواپیماهای شرکت ایران ایر را متوقف می‌کنند، فراهم شد.

کاپیتان قاسمی با اشاره به کاهش قابل توجه هزینه‌های شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با لغو تحریم‌های ارائه سوخت در فرودگاه‌های اروپایی گفت: این در حالی است که در زمان تحریم به دلیل عدم ارائه سوخت در فرودگاه‌های اروپایی هزینه‌های بسیاری به تبع نشست و برخاست اضافی در فرودگاه ثالث به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تحمیل می‌شد که این هزینه‌های سربار امروز برطرف شد و به طور مستقیم در فرودگاه‌های اروپایی امکان دریافت سوخت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کل ناوگان هوایی هما حدود ۵۲ فروند است که ۲۶ فروند آن عملیاتی هستند گفت: قرارداد اخیر هواپیمایی هما با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو است که با ورود این هواپیماها به تدریج هواپیماهای قبلی از ناوگان خارج می‌شوند.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه متاسفانه شرکت‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، عربی و ترکیش‌ایرلاین سهم عمده‌ای از مسافران ایرانی را به مقاصد بین المللی جابجا می‌کنند گفت: سالانه حدود ۵ میلیارد دلار از هزینه خرید بلیت هواپیما توسط ایرانیان به ایرلاین های خارجی پرداخت می‌شوند که این به دلیل نداشتن ناوگان مناسب در مسیرهای پروازی مختلف است. آیا منتقدان از این آمار مطلع هستند؟

کاپیتان قاسمی افزود: اگر هواپیمای نو وارد کشور شود قطعا جایگزین ناوگان ترکیش، امارات ایرلاین‌، فلای دبی، قطری ایرویز و سایر ایرلاین‌های منطقه خواهد شد که درآمد آن نصیب کشور می‌شود.

وی گفت: در پاسخ به منتقدانی که اعلام می کنند «چرا هواپیمای نو باید خریداری شود؟» می‌گوییم که شأن مردم ایران بیش از این است. ضمن اینکه ۳۷ سال ملت ایران در تحریم بودند؛ به ویژه طی ۱۰ سال گذشته به صنعت حمل و نقل هوایی ایران بسیار سخت گذشت. آقایانی که انتقاد می‌کنند طی این سال‌ها چرا اظهار نظر نمی‌کردند؟ امروز نه فقط شرکت هواپیمایی هما بلکه تمام صنعت حمل و نقل هوایی به سختی اداره می‌شود.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه صنعت هوانوردی امروز در ایران به تبع تحریم‌ها یک صنعت سودده نیست، گفت: حتی برخی اعلام می کنند«خرید هواپیماهای نو مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی و اصل خصوصی سازی است» در حالی که این اظهارات آنها تعجب آور است؛ یک بنگاه اقتصادی باید در مرحله ای به بخش خصوصی واگذار شود که برای خریدار سودد‌ه باشد اما شرکت هواپیمایی هما که یک شرکت سودده نیست چه خریداری دارد؟ بنابراین دولت در نظر دارد با نوسازی ناوگان و بازسازی ساختاری این شرکت هواپیمایی را به گونه‌ای متحول کنند که در زمان عرضه آن در بورس و واگذاری سهام تعدادی خریدار داخلی و خارجی داشته باشد. لذا هدف دولت این است که این شرکت با بنیه اقتصادی قابل قبول به بخش خصوصی واگذار شود تا لطمه‌ای به آن وارد نشود./

نظر شما