شناسهٔ خبر: 18921 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز خبر داد:

آغاز ساخت پروژه‌های مسکونی جدید برای اقشار کم‌درآمد در سال ۹۵/ اولویت ساخت مسکن توسط خیرین در بافت‌های ناکارآمد شهری/ احداث هشت هزار واحد در شهرهای جدید برای کم‌درآمدها

کیومرث سلگی مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز از آغاز ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد از سال ۹۵ خبر داد و گفت: اولویت خانوارهای واجد شرایط برای دریافت مسکن در سطح کشور پس از ارزیابی و بررسی‌های لازم به افراد اعلام می‌شود.

کیومرث سلگی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره طرح ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد گفت: درحال حاضر انجمن خيرين مسکن‌ساز در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های کشور دارای هیات‌مدیره و گروهی فعال در این حوزه است. واگذاری واحدهای مسکونی به قشر کم‌درآمد نیز زیر نظر اعضای این هیات‌مدیره انجام می‌شود. به گونه‌ای که افراد پس از ارزیابی و بررسی شرایط خیرین و افراد واجد شرایط برای واگذاری مسکن، اولویت خانوارها را مشخص کرده و آنها را در لیست دریافت واحدها قرار می‌دهند.

سلگی در ادامه سخنانش شرایط مالی واگذاری این واحدها را به میزان کمک خیرین و نیاز افراد واجد شرایط وایسته دانست و گفت: شرایط مالی واگذاری واحدها متفاوت است، در برخی از موارد هزینه کامل واحد پرداخت و در اختیار یک خانواده قرار می‌گیرد و در برخی موارد دیگر بخشی از هزینه از افراد متقاضی گرفته می‌شود که همه این اقدامات نیز با توجه به بررسی‌ها و تحقیقات قبلی انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در ساخت این واحدهای مسکونی سه عامل آورده مردمی، تسهیلات و کمک خیرین به کار گرفته می‌شود تا مسکن که به عنوان کالایی گران‌قیمت محسوب می‌شود برای تعداد بیشتری از قشر کم‌درآمد در کشور فراهم شود.

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل خود را برای هرگونه کمک به پیشبرد این طرح اعلام کرده است گفت: امید است با توجه به تفاهم‌نامه امضا شده طرح جدید ساخت مسکن اقشار کم‌درآمد را از سال ۹۵ آغاز کرده و شاهد پیشرفت قابل توجه آن در روزهای آتی باشیم.

سلگی در بخش دیگری از سخنانش ساخت واحدهای مسکونی اقشار کم‌درآمد در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را یکی از اولویت‌های این انجمن در سال ۹۵ اعلام کرد و افزود: از آنجا که بسیاری از گروه‌های کم‌درآمد در همین بافت‌ها ساکن هستند، اجرای این طرح کمک بسیاری به رفع مشکلات موجود و نوسازی محلات ناکارآمد می‌کند.

وی همچنین اضافه کرد: حمایت‌های محلی و کمک دولت در ارائه خدمات زیرساختی و آب، برق، گاز و ... رایگان به این گروه از جامعه می‌تواند در شتاب دادن به این پروژه کمک کند زیرا خیرین تمایل بیشتری دارند تا هزینه‌های خود را برای ساخت مسکن صرف کنند تا انشعابات و مسائل زیرساختی.

سلگی در ادامه از امضای تفاهم‌نامه‌ای دیگر با شرکت عمران شهرهای جدید مبنی بر ساخت هشت هزار واحد برای افراد کم‌درآمد در شهرهای جدید خبر داد و گفت: پیش از این تفاهم‌نامه،  زمین، منابع و تسهیلات ساخت سه هزار واحد در شهرهای جدید سطح کشور از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید تامین و بر این اساس واحدهای مسکونی مورد نظر با بهترین کیفیت و در حداقل زمان ممکن و با پایین‌ترین قیمت به مردم تحویل داده شد. انتظار داریم برای این هشت هزار واحد نیز در چهار سال آینده به صورت ساخت سالی دو هزار واحد اقدامات خوبی انجام شود و شاهد حضور پررنگ‌تر خیرین در شهرهای جدید باشیم.

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز در پایان بیان کرد: در سال ۹۴ پروژه ۳۰ هزار واحدی را در سطح کشور آغاز کردیم که تاکنون ۱۰ هزار واحد آن به اتمام رسیده، هشت هزار واحد نیز تا نیمه اول سال ۹۵ تکمیل شده و بقیه نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد است.

به گفته وی بیشترین تعداد واحدهای اعلام شده در استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی، مازندران، یزد و قم قرار گرفته‌اند./

نظر شما